Co to jest mTożsamość?
mTożsamość jest elektronicznym dowodem osobistym w telefonie (nie należy jej jednak mylić z e-dowodem). Korzystanie z niej umożliwia mObywatel, czyli rządowa aplikacja na smartfon.
mTożsamość zawiera dane z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych: imiona, nazwiska, daty urodzenia, PESEL, zdjęcie z dowodu, termin ważności dokumentu, numer dowodu, informację, kto go wydał.
Jak działa mTożsamość?
Dowód w telefonie ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie jesteśmy proszeni o potwierdzenie tożsamości dokumentem ze zdjęciem, ale nie mamy obowiązku legitymować się konkretnie dowodem osobistym.
Dowód w telefonie możemy wykorzystać:
• na poczcie – gdy chcemy odebrać przesyłkę poleconą,
• meldując się w hotelu,
• w przychodni – gdy jesteśmy proszeni o okazanie dokumentu tożsamości, np. na recepcji czy przed pobieraniem krwi,
• kiedy zakładamy karty lojalnościowe,
• kupując karnet na siłownię, basen itd.
W ten sposób potwierdzało się tożsamość, aby pobrać kartę do głosowania podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego.
Dane osobiste można także przekazywać innym użytkownikom aplikacji mObywatel. Taka opcja możliwa jest jednak, jedynie jeśli oba telefony komórkowe czy tablety mają ten sam system operacyjny (2 razy Android lub 2 razy IOS). Przekazać można podstawowe dane: imiona i nazwisko, nr dowodu, informację, jaki organ go wydał i zdjęcie w niskiej rozdzielczości.
Warto także pamiętać, że z aplikacji nie skorzystają osoby, których dowód jest nieważny. mTożsamość nie znajduje też zastosowania tam, gdzie wprost wymaga się od nas okazania dokumentu – dowodu albo paszportu np. przy wsiadaniu do samolotu.
Jak mieć dowód osobisty w telefonie?
Aby zacząć korzystać z mTożsamości, wystarczy pobrać aplikację na telefon „mObywatel”. Jest to coś w rodzaju wirtualnego portfela, w którym przechowujemy dokumenty. Poza dowodem można dodać także mPojazd, czyli dane dotyczące naszego auta zawarte w dowodzie rejestracyjnym, polisie OC i karcie pojazdu.
Do aktywacji niezbędny jest profil zaufany. Profil przydaje się też przy załatwieniu wielu urzędowych spraw.
Powszechnie ostrzega przed zagrożeniami, takimi jak kradzież tożsamości w internecie. Czy informacje w aplikacji są bezpieczne i nie trafią w niepowołane ręce, jeśli np. zgubimy telefon? Aby zapobiec takim sytuacjom, dane są zaszyfrowane i potwierdzone certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Certyfikat w momencie aktywacji konta jest przypisywany do konkretnego użytkownika i telefonu. Jeśli smartfon zostanie np. zgubiony, można zastrzec dane za pomocą innego urządzenia albo dzwoniąc na infolinię dostawcy aplikacji na nr (+42) 253 54 74 (pon.-pt. 7.00-18.00).