Lato to czas na urlop – bezsprzecznie. Jeśli jednak wolne dni zaplanowaliśmy na inną porę roku i najgorętsze miesiące przyjdzie nam spędzić w biurze, sprawdźmy, jakie warunki zgodnie z prawem powinien nam zapewnić przełożony i jaka jest dopuszczalna temperatura w pracy latem.
Temperatura w miejscu pracy latem – wpływ na pracownika
Zacznijmy od tego, jakie skutki może nieść ze sobą zbyt długie przebywanie w nagrzanych, dusznych pomieszczeniach. Przede wszystkim niewłaściwe warunki pracy obniżają wydajność zatrudnionych osób. Fizyczny dyskomfort nie pozwala się skupić. Zamiast dokonywać złożonych obliczeń czy opracowywać nową koncepcję, myślimy tylko o tym, by przetrwać do zachodu słońca.
Podczas upałów czujemy się źle, a nasze organizmy nie do końca są przystosowane do takich warunków. I wzmożona potliwość jest jednym z mniejszych problemów. Poza nią przyspiesza bicie serca, człowiek staje się ospały albo nerwowy. W zależności od ogólnego stanu zdrowia może grozić nam odwodnienie, omdlenia, a nawet udar czy zawał.
Jaka temperatura w pracy latem?
Odpowiedź na pytanie, jaka maksymalna temperatura w pracy będzie zgodna z prawem, nie jest tak prosta, jak w przypadku temperatury minimalnej. Ta przy pracy biurowej i lekkich pracach fizycznych wynosi 18 stopni Celsjusza.
Pracodawca ma obowiązek zadbać o komfort w miejscu pracy, jednak maksymalna temperatura nie została bezpośrednio określona w przepisach. Za górną granicę uznaje się 30 stopni przy pracy biurowej, 28 przy ciężkiej pracy fizycznej oraz 26 w szczególnych warunkach pracy.
Pomieszczenia powinny zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Aby spełniały założenia, poza temperaturą liczy się też właściwa wentylacja i obieg powietrza. Co więcej pracodawca jest zobligowany do zapewniania pracownikom zimnych napojów. Ten obowiązek powstaje, kiedy temperatura przekracza 25 stopni w pracy na otwartej przestrzeni i 28 stopni np. w biurze.
Szczególną uwagę przedsiębiorcy powinni zwracać na warunki pracy dla pracowników młodocianych. W komunikacie rzecznika Państwowej Inspekcji Pracy znajdziemy szczegóły: „ustawodawca szczególną ochroną przed wysokimi temperaturami w pracy objął pracowników młodocianych. Zabronione jest zatrudnianie młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura przekracza 30 stopni C, a wilgotność względna powietrza jest większa niż 65%”.
Jak radzić sobie w upały?
Upalne dni bywają naprawdę męczące. Jak sobie pomóc, gdy temperatura w pracy latem jest dla nas zbyt wysoka? Przede wszystkim należy pić duże ilości wody – w upały nawet 3 litry dziennie. Przetrwać gorące dni pozwoli też lekkostrawna dieta. Lepiej unikać fast foodów, ciężkich i tłustych dań. Warto także w miarę możliwości się schładzać, jednak ustawiona na zbyt niską temperaturę klimatyzacja może przynieść organizmowi więcej szkód niż pożytku. Różnica między temperaturą na dworze i w pomieszczeniu nie powinna przekraczać 5-6 stopni. Inaczej grozi nam przeziębienie i bóle zatok.