Badanie satysfakcji pracowników - czemu służy
Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoją między innymi jej pracownicy. Dlatego tak ważne jest, aby odczuwali oni satysfakcję z faktu zatrudnienia w danym miejscu. Zadowolenie z pracy jest bardzo złożoną kwestią i trudno jednoznacznie ocenić, z czego wynika. To, co może wywoływać pozytywne emocje u jednej osoby, u drugiego człowieka okazuje się obojętne bądź wiąże się z negatywnymi odczuciami. Polepszenie relacji na linii pracodawca-pracownik zawsze pozytywnie wpływa na rozwój przedsiębiorstwa. Dlatego ankiety oraz różne testy, które mają pokazać stopień zadowolenia zatrudnionych osób, służą zebraniu pełnej informacji dotyczącej ich postawy i stosunku wobec przełożonego.
Badanie satysfakcji z pracy - korzyści
Czasami właściciele firm nie zdają sobie sprawy z pewnych problemów. Przeprowadzenie badań satysfakcji pracowników może wykazać różne niedociągnięcia, które sprawiają, że podwładni nie są w stanie całkowicie skupić się na wypełnianiu obowiązków. Dodatkowo zatrudnieni widzą, że dla kadry zarządzającej ich opinia jest ważna.
Spełniony podwładny jest bardziej efektywny, z chęcią angażuje się w życie firmy, z którą się utożsamia. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na przeprowadzenie ankiety satysfakcji pracowników. Zastosowanie takiej metody sprawdzenia, czy podwładni są zadowoleni, przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala ocenić, co jest najważniejsze dla zatrudnionych osób, co ich motywuje, a co sprawia, że czują się sfrustrowani. Dzięki temu kadra zarządzająca może podjąć realne działania, które mają na celu poprawę niektórych aspektów funkcjonowania firmy.
Ankieta satysfakcji pracownika
Badanie zadowolenia najczęściej przeprowadza się za pomocą anonimowych ankiet. Składają się one z serii pytań, które mogą poruszać następujące kwestie:
• wynagrodzenie, struktura awansów,
• stosunek do kadry zarządzającej,
• możliwość podnoszenia kwalifikacji,
• atmosfera w pracy,
• wyposażenie biura.
Pytań może być oczywiście dużo, jednak nie zaleca się stosowania bardzo rozbudowanego kwestionariusza. Obecnie firmy coraz częściej stosują ankiety online, które są przygotowywane przez firmy zewnętrzne. Badanie poziomu zadowolenia pracowników powinno być przeprowadzane cyklicznie, najlepiej dwa razy w roku. W ten sposób przedsiębiorcy uzyskują pełny obraz zadowolenia z pracy, który przekłada się na wyniki finansowe.