Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dlaczego warto badać satysfakcję klienta?

Dlaczego warto badać satysfakcję klienta?

 
Dlaczego warto badać satysfakcję klienta?

Badanie satysfakcji klienta - korzyści

 

Miarą sukcesu przedsiębiorstwa są w dużej mierze jego klienci. Jeśli będą zadowoleni i usatysfakcjonowani z produktów bądź usług, mogą wracać do oferty prezentowanej przez firmę, a także polecać ją w kręgu swoich znajomych.

 

Dlatego też jednym z kluczowych obowiązków każdej firmy jest badanie satysfakcji klienta. Przeprowadzone w odpowiedni sposób może mieć wpływ na wzrost poziomu sprzedaży. Co oznacza „odpowiedni sposób”?
Wszelkie badania, by były bardziej wiarygodne, przeprowadza się co określony odstęp czasu, w odpowiedniej grupie docelowej. Satysfakcję klienta trzeba więc badać regularnie i to w miarę możliwości, bardzo często. Dzięki temu będziemy mieli bieżącą kontrolę nad panującymi opiniami i nastrojami. Daje to możliwość natychmiastowej reakcji na jakiekolwiek problemy czy negatywne pogłoski.

 

Ważne jest również, by móc odpowiadać klientom na ich uwagi. Szybkie reakcje na problemy przyczyniają się do wzrostu zaufania nawet początkowo niezadowolonych nabywców.

 

Badanie poziomu satysfakcji oraz liczby zadowolonych klientów przynoszą więc bardzo wiele korzyści. Końcowym efektem jest budowanie wizerunku danej marki jako przyjaznej, gotowej nieść pomoc, uwzględniającej indywidualne potrzeby konsumentów.

 

Badanie satysfakcji klienta - metody

 

Przy omawianiu metod badania, dobrze będzie krótko wyjaśnić, czym jest satysfakcja. Definicja z Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN mówi, że jest to „uczucie przyjemności i zadowolenia z czegoś”.

Jak zatem zmierzyć uczucie? Okazuje się, że opracowano odpowiednie sposoby. Przykład stanowią metody CSI (Customer Satisfaction Index) i NPS (Net Promotor Score).

 

Pierwsza z nich bada poziom zadowolenia klienta. Podstawowym krokiem jest określenie czynników, które chce się przeanalizować (najczęstsze to jakość produktu, cena, obsługa klient itp.). Można to zrobić za pomocą specjalnych ankiet satysfakcji klienta (telefonicznych, online). Pytania powinny być skonstruowane w ten sposób, by badana osoba mogła podać liczbę w skali (np. od 1 do 10). Następnie, mając dane z ankiet oraz posługując się liczbą badanych osób, stosuje się odpowiedni wzór do obliczenia wskaźnika CSI.

 

Metoda NPS bada lojalność klientów, ich przywiązanie do marki. Jednym z podstawowych elementów jest postawienie badanym pytania o to, czy polecą daną firmę innym osobom. Przy czym pytanie jest skonstruowane tak, by nie odpowiadać „tak” lub „nie”, a określić prawdopodobieństwo w podanej skali.
Po przeanalizowaniu odpowiedzi określa się udział osób nastawionych do marki: negatywnie, obojętnie lub pozytywnie.

 

Zupełnie odmienną, jednak również ważną metodą badania opinii klientów, jest analiza informacji – komentarze, reklamacje, opinie wystawiane przy produktach. Mają one formę otwartą, więc klient może dokładnie opisać ewentualne problemy, usterki z którymi się zmagał czy np. elementy, z których był zadowoleni.

 

Badania zadowolenia klienta dobrze jest przeprowadzić także w momencie, kiedy dana osoba postanawia zrezygnować z korzystania z usług czy produktów przedsiębiorstwa. Informacja zwrotna na temat tego, co wpłynęło na decyzję o odejściu, pozwoli zapobiegać kolejnym takim sytuacjom.

 

Bardzo ważną rolę w badaniu jakości relacji między daną firmą a jej klientami odgrywa analiza przeprowadzona przez tajemniczego klienta. Częstą przyczyną rezygnacji z danej marki nie są jej produkty, ale nieodpowiednia obsługa klienta. Tzw. mystery shopper ma za zadanie zweryfikować poszczególne etapy sprzedaży, zachowanie personelu, jego znajomość produktów, otoczenia i warunków, w których dochodzi do transakcji.

 

Zadowolony klient miarą sukcesu firmy

 

Pomiar satysfakcji klienta może dać bardzo wyraźny obraz tego, co w danej firmie funkcjonuje dobrze, a co należy poprawić. Przeprowadzany regularnie, na odpowiedniej grupie ludzi pozwoli zapobiec nagłym zmniejszeniom obrotów.

 

Badanie satysfakcji klienta da podstawy, by polepszyć produkty, usługi, ale też inne elementy związane z funkcjonowaniem danej marki na rynku (np. rodzaj kampanii reklamowych, wygląd i obsługa strony internetowej). Odpowiednia reakcja na zasygnalizowane problemy może uchronić firmę od upadku, ale też przysporzyć jej nowych zwolenników.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Nowy Targ    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Specjalista / Specjalistka ds. procesu zarządzania kapitałem

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków udział w realizacji procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kapitałem i procesem ICAAP; udział w wyliczaniu miar adekwatności kapitałowej i MREL; realizacja testów warunków skrajnych; udział w aktualizacji Planu Naprawy; dokonywanie analiz oraz...
  • Młodszy Kontroler Finansowy (Analityk Danych)

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Z nami: Weźmiesz udział w kluczowych procesach finansowych (takich jak zamknięcie miesiąca, prognozowanie i budżetowanie), co pozwoli Ci zrozumieć, jak funkcjonuje biznes od strony finansów. Nauczysz się współpracy międzydziałowej w dużej firmie Automotive: będziesz współpracować z...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Kłodzko    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Pracownik do sadzenia drzew (sezonowy)

    Grimslovs Skogstjanst AB   Szwecja, Emmaboda    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   9 000 - 17 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Szczegóły oferty: Pracownik sadzenia drzew na sezon 2025 (marca-lipiec). Możliwość przedłużenia umowy dla najlepszych pracowników.
  • Technik - Konserwator

    Fresenius   Żywiec    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: podstawowe naprawy i konserwacje aparatury medycznej w danej stacji dializ, monitorowanie przeglądów i kontroli bezpieczeństwa aparatury medycznej i urządzeń technicznych, monitorowanie i nadzór nad stacją uzdatniania wody i centralnej dystrybucji koncentratów,...

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.