Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dlaczego warto badać satysfakcję klienta?

Dlaczego warto badać satysfakcję klienta?

 
Dlaczego warto badać satysfakcję klienta?

Badanie satysfakcji klienta - korzyści

 

Miarą sukcesu przedsiębiorstwa są w dużej mierze jego klienci. Jeśli będą zadowoleni i usatysfakcjonowani z produktów bądź usług, mogą wracać do oferty prezentowanej przez firmę, a także polecać ją w kręgu swoich znajomych.

 

Dlatego też jednym z kluczowych obowiązków każdej firmy jest badanie satysfakcji klienta. Przeprowadzone w odpowiedni sposób może mieć wpływ na wzrost poziomu sprzedaży. Co oznacza „odpowiedni sposób”?
Wszelkie badania, by były bardziej wiarygodne, przeprowadza się co określony odstęp czasu, w odpowiedniej grupie docelowej. Satysfakcję klienta trzeba więc badać regularnie i to w miarę możliwości, bardzo często. Dzięki temu będziemy mieli bieżącą kontrolę nad panującymi opiniami i nastrojami. Daje to możliwość natychmiastowej reakcji na jakiekolwiek problemy czy negatywne pogłoski.

 

Ważne jest również, by móc odpowiadać klientom na ich uwagi. Szybkie reakcje na problemy przyczyniają się do wzrostu zaufania nawet początkowo niezadowolonych nabywców.

 

Badanie poziomu satysfakcji oraz liczby zadowolonych klientów przynoszą więc bardzo wiele korzyści. Końcowym efektem jest budowanie wizerunku danej marki jako przyjaznej, gotowej nieść pomoc, uwzględniającej indywidualne potrzeby konsumentów.

 

Badanie satysfakcji klienta - metody

 

Przy omawianiu metod badania, dobrze będzie krótko wyjaśnić, czym jest satysfakcja. Definicja z Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN mówi, że jest to „uczucie przyjemności i zadowolenia z czegoś”.

Jak zatem zmierzyć uczucie? Okazuje się, że opracowano odpowiednie sposoby. Przykład stanowią metody CSI (Customer Satisfaction Index) i NPS (Net Promotor Score).

 

Pierwsza z nich bada poziom zadowolenia klienta. Podstawowym krokiem jest określenie czynników, które chce się przeanalizować (najczęstsze to jakość produktu, cena, obsługa klient itp.). Można to zrobić za pomocą specjalnych ankiet satysfakcji klienta (telefonicznych, online). Pytania powinny być skonstruowane w ten sposób, by badana osoba mogła podać liczbę w skali (np. od 1 do 10). Następnie, mając dane z ankiet oraz posługując się liczbą badanych osób, stosuje się odpowiedni wzór do obliczenia wskaźnika CSI.

 

Metoda NPS bada lojalność klientów, ich przywiązanie do marki. Jednym z podstawowych elementów jest postawienie badanym pytania o to, czy polecą daną firmę innym osobom. Przy czym pytanie jest skonstruowane tak, by nie odpowiadać „tak” lub „nie”, a określić prawdopodobieństwo w podanej skali.
Po przeanalizowaniu odpowiedzi określa się udział osób nastawionych do marki: negatywnie, obojętnie lub pozytywnie.

 

Zupełnie odmienną, jednak również ważną metodą badania opinii klientów, jest analiza informacji – komentarze, reklamacje, opinie wystawiane przy produktach. Mają one formę otwartą, więc klient może dokładnie opisać ewentualne problemy, usterki z którymi się zmagał czy np. elementy, z których był zadowoleni.

 

Badania zadowolenia klienta dobrze jest przeprowadzić także w momencie, kiedy dana osoba postanawia zrezygnować z korzystania z usług czy produktów przedsiębiorstwa. Informacja zwrotna na temat tego, co wpłynęło na decyzję o odejściu, pozwoli zapobiegać kolejnym takim sytuacjom.

 

Bardzo ważną rolę w badaniu jakości relacji między daną firmą a jej klientami odgrywa analiza przeprowadzona przez tajemniczego klienta. Częstą przyczyną rezygnacji z danej marki nie są jej produkty, ale nieodpowiednia obsługa klienta. Tzw. mystery shopper ma za zadanie zweryfikować poszczególne etapy sprzedaży, zachowanie personelu, jego znajomość produktów, otoczenia i warunków, w których dochodzi do transakcji.

 

Zadowolony klient miarą sukcesu firmy

 

Pomiar satysfakcji klienta może dać bardzo wyraźny obraz tego, co w danej firmie funkcjonuje dobrze, a co należy poprawić. Przeprowadzany regularnie, na odpowiedniej grupie ludzi pozwoli zapobiec nagłym zmniejszeniom obrotów.

 

Badanie satysfakcji klienta da podstawy, by polepszyć produkty, usługi, ale też inne elementy związane z funkcjonowaniem danej marki na rynku (np. rodzaj kampanii reklamowych, wygląd i obsługa strony internetowej). Odpowiednia reakcja na zasygnalizowane problemy może uchronić firmę od upadku, ale też przysporzyć jej nowych zwolenników.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Kadr i Płac

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: kompleksowa obsługa kadrowo-płacowa pracowników, tj.: akta osobowe, umowy zlecenia, ewidencja czasu pracy, naliczanie wynagrodzeń, nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy oraz aktualizowanie dokumentacji kadrowej, weryfikowanie czasu i planów pracy...
  • Kierownik Działu Nadziewarek

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Kierowanie działem produkcji (Nadziewarek) Prowadzenie stałej analizy i optymalizacji procesów w powierzonym dziale; Nadzór nad przestrzeganiem zgodności receptur, wskaźników oraz procesów produkcyjnych; Kierowanie, planowanie i organizacja pracy podległych...
  • Pracownik kompletujący zamówienia / Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Alkmaar   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień w systemie voice-pick; kompletowanie zamówień; obsługa zwrotów; praca na rożnych działach magazynowych; Wymagania: gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres; Mile widziane: prawo jazdy kat. B; znajomość języka angielskiego;
  • Młodszy mikrobiolog - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: wykonywanie analiz mikrobiologicznych (posiewy, identyfikacja, antybiogramy), konsultowanie wyników badań, prowadzenie dokumentacji.
  • Specjalista ds. Marketingu

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie i realizacja strategii marketingowych B2B, która wyróżni Vetlab na rynku. Tworzenie treści marketingowych (teksty, grafiki, prezentacje) i dbanie o ich spójność z wizerunkiem marki. Organizacja i udział w kongresach, targach i wydarzeniach branżowych, zarówno...
  • Inżynier budowy

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Osoba zatrudniona na stanowisku inżyniera budowy odpowiedzialna będzie między innymi za nadzór na pracownikami , podwykonawcami, dokonywanie obmiaru, kontrola robót budowlanych , dostaw materiałów, bhp na budowie itp.

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.