Co to jest design thinking?
Design thinking, myślenie projektowe, to sposób kreatywnego rozwiązywania problemów. W biznesie może sprowadzać się do tworzenia nowych produktów i usług, opracowywania kampanii, strategii. Cała istota design thinking leży w kilku następujących po sobie etapach. Jest bardzo łatwa do zaadaptowania w strukturach zespołu zaangażowanego w swoją pracę.
Na czym polega design thinking?
Empatia – etap pierwszy
To szczegółowe rozpoznanie potrzeb klienta. Zdefiniowanie jego problemów, ale też motywów postępowania. Robi się to, aby szczegółowo poznać przyszłego konsumenta, dla którego tworzona jest dana usługa czy produkt. To spojrzenie na powstające rozwiązanie z perspektywy stosującego je później użytkownika.
Na tym etapie wykorzystuje się obserwacje, statystyki i analizy zachowań. Chociażby przy prowadzeniu stron internetowych bada się elementy, na których obserwujący skupia uwagę najdłużej, co pomija, czego nie czyta, w co klika itd.
Definiowanie problemu – etap drugi
Poczynione na etapie pierwszym obserwacje pozwalają zdiagnozować rzeczywisty problem lub potrzeby konsumentów. Dzięki temu można określić kierunek dalszych działań.
Szukanie rozwiązań – etap trzeci
To typowy brainstorming. W trakcie tego etapu poszukuje się najlepszych rozwiązań, wysłuchuje najróżniejszych, nawet najbardziej szalonych idei. Otwartość, dobra atmosfera, zaufanie do członków zespołu – to elementy, które są konieczne do stworzenia nieskrępowanej burzy mózgów.
Tworzenie prototypów – etap czwarty
Ten etap design thinking to tworzenie realnego przedmiotu, produktu. Jego wizualizacja, namacalność pozwala na wstępne oszacowanie przydatności danego prototypu. To będzie podstawa do dalszych modyfikacji i ulepszeń.
Testowanie – etap piąty
Polega na wprowadzeniu produktu do naturalnego środowiska. Twórcy sprawdzają, czy ich dzieło spełnia wszystkie oczekiwania oraz czy nie ma wad, które należy poprawić.
W tym miejscu kończy się design thinking. Etapy prowadzą do wdrożenia usługi lub produktu na rynek.+
Wydajność pracy przedsiębiorstwa jest dla jego właścicieli jednym z najważniejszych elementów. Design thinking w biznesie przyczynia się do stworzenia produktu, który będzie miał swoich rzeczywistych odbiorców, ponieważ został stworzony w odpowiedzi na ich zapotrzebowanie.
Chcesz wprowadzić u siebie design thinking? Szkolenie dla ciebie lub twoich managerów może okazać się dobrym postanowieniem noworocznym.