Retencja pracowników – definicja
Dobrze zarządzane przedsiębiorstwo nie tylko dba o zyski i konkurencyjność na rynku, ale potrafi też odpowiednio inwestować w kapitał ludzki i zapobiegać nadmiernej rotacji kadry. Umiejętność zatrzymania w firmie najlepszych, najbardziej wykwalifikowanych pracowników nazywamy retencją.
Co wpływa na retencje pracowników?
Retencja pracowników, od łac. retentio – zatrzymywanie, polega na wdrażaniu rozwiązań propracowniczych, systemu motywacyjnego, a także optymalizacji wysokości wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych, które łącznie czynią pracę w firmie atrakcyjną dla pracowników.
Retencja bywa łączona z pojęciem lojalności podwładnego wobec firmy. Ta może się wytworzyć jednak dopiero w sytuacji wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Innymi słowy, wskaźnik retencji pracowników jest niski, kiedy zatrudnieni mają pewność, że pracodawca wiąże z nimi przyszłość firmy, wspiera ich rozwój i chętnie w nich zainwestuje, a w razie sukcesów – odpowiednio doceni. Z drugiej strony przedsiębiorca musi mieć gwarancję, że wysyłanie pracowników na szkolenia, zwiększanie ich komfortu pracy, ale i odpowiedzialności ma sens – nie uciekną z cennymi umiejętnościami i nowo nabytą wiedzą do innej firmy.
Co wypływa na wysoką retencję w firmie? Są to przede wszystkim:
• zadowalające wynagrodzenie,
• benefity pozapłacowe,
• premia retencyjna,
• umiejętne motywowanie pracowników przez kadrę zarządzającą,
• socjalne świadczenia pracownicze,
• karty benefitowe, np. sportowe, do instytucji kultury,
• podnoszenie kwalifikacji pracowników na szkoleniach,
• e-kursy dla pracowników,
• elastyczne warunki pracy (praca zdalna, wybrana forma umowy),
• możliwość rozwoju w firmie (w tym również awansu).
Zalety retencji dla pracodawcy
Wysoka retencja jest zjawiskiem korzystnym dla przedsiębiorstwa. Oznacza:
• oszczędność czasu i pieniędzy – pracodawca nie musi przeprowadzać kolejnych kosztownych rekrutacji;
• bezpieczeństwo – firma zyskuje gwarancję, że inwestowanie w aktualną kadrę opłaci się w dłuższej perspektywie;
• lepsze wyniki – rozwijający się w ramach struktury firmy pracownicy wykonują swoje obowiązki coraz lepiej, są coraz bardziej skuteczni, czym przyczyniają się do sukcesu firmy;
• prestiż – firma o wysokiej retencji zyskuje opinię dbającej o interesy pracowników. Dobra opinia na rynku procentuje na wielu płaszczyznach działalności.