Counselling - czym jest?
Termin counselling (lub w wersji amerykańskiej counseling) określa metodę szczególnego rodzaju poradnictwa. Jest ona stosowana w psychologii, ale bardzo często wykorzystuje się ją również w strukturach przedsiębiorstw, oferując pomoc potrzebującym pracownikom.
Jaka to pomoc i komu się przydaje? Counselling opiera się na rozmowie z osobami w trudnej sytuacji i nieradzącymi sobie z aktualnymi problemami. To doradztwo proponowane pracownikom, których życiowe problemy odbijają się również na karierze zawodowej - skupiają się na niepowodzeniach, przechodzą kryzys, a w konsekwencji nie wykorzystują w pełni swoich umiejętności i możliwości. Należy dodać, że nie chodzi tu o leczenie poważnych zaburzeń - te wymagają diagnozy i specjalistycznych programów opieki zdrowotnej.
Counselling ma za zadanie wspierać osobę, która dotychczas radziła sobie z wszelkimi trudnościami, ale ze względu na problemy, sytuację, utraciła tę zdolność. Sesje polegają przede wszystkim na rozmowie. Prowadzący wysłuchuje i nakierowuje pracownika na odpowiednie rozwiązania. Nie powinien narzucać procedur, krytykować czy opiniować osoby szukającej pomocy lecz wysłuchać, podsunąć wskazówki lub bodźce, które pozwolą wydostać się z kłopotliwej sytuacji.
Jakie zachowania najczęściej wskazują na potrzebę wprowadzenia counsellingu? To między innymi: notoryczne spóźnienia, częste nieobecności, spadek wydajności, efektywności, łamanie regulaminu. Jeśli przełożonym zależy na danym pracowniku, wiedzą, że coś spowodowało takie zachowania, mogą wyjść z pomocą, sprowadzić go na właściwą drogę.
Co dają firmie sesje counsellingu?
Pracownicy z problemami mogą wykazywać się częstszą absencją w miejscu pracy. Jeśli dodatkowo zmniejszy się ich efektywność będzie to miało odzwierciedlenie w wynikach firmy. Counselling prowadzony przez odpowiednie osoby zminimalizuje ryzyko wystąpienia takich zachowań.
Pomoc pracownikowi, który już jest zatrudniony w firmie, zmniejszy również koszty rekrutacji i wdrażania nowego personelu (gdyby wskutek złych zachowań i niewypełniania obowiązków doszło do rozwiązania współpracy). Dodatkowo dane przedsiębiorstwo wzmacnia wizerunek jako zaufanego pracodawcy, wspierającego podwładnych.
Co zyskuje osoba poddająca się sesji counsellingu? Po pierwsze poczucie bezpieczeństwa, że przełożeni widzą pojawiające się problemy i nie zostawiają jej samej. Przy omawianiu tematu wiele mówi się o „otwarciu” lub „odblokowaniu” pracownika. Podczas spotkań i rozmów z osobą prowadzącą sesje poszukuje się przyczyn spadku jego formy i szuka najlepszych rozwiązań. To w efekcie prowadzi do zwiększenia umiejętności oraz kompetencji. Wiedza jak radzić sobie z problemami, motywacja do ich rozwiązywania są niezwykle ważne zarówno z perspektywy personelu, jak i zatrudniającego przedsiębiorstwa.
Niezwykle ważne we właściwym przeprowadzeniu terapii counsellingowej jest dobranie właściwej osoby prowadzącej. Powinna ona posiadać szczególne umiejętności interpersonalne, wykazywać się cierpliwością i wyrozumiałością. Nie powinna narzucać swoich opinii, ale wysłuchać i podpowiedzieć drogi rozwiązania.