Co to jest content marketing?
To określana także jako marketing treści strategia, której celem jest zdobywanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami, za pomocą publikowanych przez firmę treści. Są one kierowane do określonej grupy docelowej, atrakcyjne i przydatne. Wpisują się w potrzeby odbiorców, a jednocześnie budują wizerunek marki.
Content marketing polega na regularnym tworzeniu i publikowaniu treści, dzięki którym z czasem wokół marki buduje się społeczność zainteresowana ofertą. Ogromną rolę odgrywa tu wizerunek, styl życia, światopogląd itd., w jaki wpisuje się dana marka.
Treści, o których mowa, mogą przybierać różne formy. Najpopularniejsze narzędzia marketingowe budujące content to:
- artykuł,
- zdjęcie,
- wideo,
- blog firmowy,
- e-mail marketing,
- infografika,
- e-book,
- podcast,
- webinar,
- opis produktu.
Content marketing jest powiązany z takimi działaniami jak SEO copywriting czy pozycjonowanie. Aby strona internetowa osiągnęła wysoką pozycję w wyszukiwarce, musi zawierać odpowiednie słowa kluczowe i być wysokiej jakości. By użytkownicy zajrzeli na nią kolejny raz, powinna mieć interesującą, wartościową treść. Marketing internetowy jest najskuteczniejszy, jeśli te działania się uzupełniają.
Content marketing – efekty
Ta strategia marketingowa jest bardzo opłacalna. Wpisuje się w tzw. inbound marketing, czyli działania firmy nakierowane na to, by zamiast aktywnie pozyskiwać klientów, zostać przez nich odnalezionym i docenionym. Treści atrakcyjne dla grupy docelowej, pożądane przez nich nie są traktowane jak nachalne reklamy.
Promowanie firmy jest subtelne, klienci niejako przy okazji kupują produkty, czerpiąc z relacją z wybraną marką dodatkowe korzyści. Zdobywają ekspercką wiedzę w ciekawym wydaniu, dowiadują się czegoś nie tylko o samym artykule, który chcą kupić, ale o całej dziedzinie. Np. sieć siłowni może prowadzić firmowego bloga o sporcie, dietach, zdrowym stylu życia, zamieszczać wskazówki, jak ćwiczyć, recenzować obuwie do biegania, publikować wywiady ze znanymi autorytetami, organizować konkursy z nagrodami itd.
Jakie efekty przynosi content marketing?
- Zwiększa sprzedaż – to nadrzędny cel, jaki ma pełnić kampania marketingowa.
- Podnosi wiarygodność marki i wzbudza zaufanie konsumentów dzięki profesjonalnym, wartościowym treściom.
- Edukuje potencjalnych klientów – można powiedzieć, że firma, przekazując wiedzę, kształtuje potrzeby i wpływa na preferencje konsumentów.
- Pozwala nawiązywać długotrwałe relacje z klientami.
- Wspiera wizerunek firmy – dobry content marketing buduje wizerunek eksperta w branży.
Praca w content marketingu
Marketing internetowy to dziedzina, stwarzająca szerokie możliwości zatrudnienia. Content specialist, najogólniej mówiąc, tworzy i zarządza treściami publikowanymi przez firmy w internecie, opracowuje strategie. Musi mieć szeroką wiedzę marketingową, znać narzędzia, wiedzieć, jak tworzyć materiały na potrzeby internetu i optymalizować je pod kątem wyszukiwarek.