Działania reklamowe zwykle kojarzą nam się z komunikatami w internecie czy telewizji, ale warto też wiedzieć, że marketing wykorzystuje się na wiele różnych sposobów również w bezpośrednim kontakcie z klientem. Do tego celu służą materiały POS. Co dokładnie oznacza to pojęcie?
Materiały POS – co to?
Termin materiały POS to zbiorcze określenie różnego typu nośników reklamy BTL. W tym miejscu należy wyjaśnić, czym jest reklama BTL. Nazwa pochodzi od angielskich słów below the line i oznacza reklamę skierowaną bezpośrednio do klienta w miejscu dokonywania zakupów lub w pobliżu. To komunikaty poza środkami masowego przekazu, czyli radiem, internetem i telewizją.
POS jest skrótem od angielskich słów – point of sale, czyli punkt sprzedaży. Materiały POS to zatem wszystkie te, które możemy spotkać w danym sklepie, placówce usługowej i ich bezpośrednim otoczeniu. Zamiast terminu materiały POS stosuje się niekiedy oznaczający dokładnie to samo skrót POSM (z ang. point of sale materials), a na amerykańskim i rosyjskim rynku można spotkać się z określeniem POP (z ang. point of purchase).
POS to zarówno materiały takie jak ulotki, naklejki, ale też regały czy inne meble reklamowe. Ich używanie pozwala na prezentację firmy, marki, wyróżnienie danego produktu. Reklamy przyciągają uwagę konsumentów dokładnie w chwili, kiedy podejmują oni decyzje zakupowe. Dzięki temu POS mogą dać impuls do zakupu konkretnej rzeczy. POSM rozlokowane są w wielu różnych miejscach – od podłogi w sklepie, przez ściany, regały, kasy, aż po sufit. Klient może je także otrzymać do ręki.
Materiały POS – przykłady:
Ze względu na rodzaj zastosowania materiałów, z którego wykonane są nośniki reklamy, możemy wyróżnić podział na twarde i miękkie POSM.
- twarde
Do twardych materiałów POS zaliczają się przede wszystkim meble reklamowe – specjalnie wykonane regały i półki z logotypami. Kolejne przykłady to:
- standy – wykorzystywane bardzo często na targach do prezentacji logotypu firmy,
- kasetony reklamowe,
- lightboxy – podświetlane reklamy,
- bilonownice – podstawki służące do wydawania reszty przez kasjera,
- potykacze – spotykane najczęściej przy wejściach do restauracji; zamieszczane są na nich oferty dnia i promocyjne ceny,
- dyspensery na ulotki,
- napisy i litery przestrzenne,
- kosze zasypowe.
-
miękkie
Miękkie materiały reklamowe są mniej trwałe, zwykle wykonane z papieru lub tektury. Co zaliczamy do tego typu materiałów POS? Przykłady to:
- ulotki,
- broszury informacyjne,
- plakaty,
- naklejki – np. na podłogę sklepu,
- wobblery – czyli ruchome reklamy przymocowane do krawędzi półki sklepowej,
- shelflinery – to listwy (np. z kartonu) umieszczane na krawędzi półki,
- stripy – inaczej nazywane krawatami reklamowymi; to taśmy ekspozycyjne służące do wyeksponowania towarów np. przy kasie lub na brzegu półki.