Autoprezentacja to niełatwa sztuka. Bywa, że tak bardzo chcemy zostać dobrze odebrani, że popadamy w przesadę, samozachwyt. Bądź też odwrotnie – mówimy ze zbytnią skromnością. Jak wyważyć słowa i co powiedzieć o sobie na rozmowie kwalifikacyjnej, by dobrze wypaść?
Opowiedz coś o sobie
Jakich pytań spodziewać się na rozmowie kwalifikacyjnej? Niemal na każdym spotkaniu pojawia się autoprezentacja. Moment, w którym pada stresujące: „Proszę powiedzieć coś o sobie” to dla rekrutera nie tylko okazja do wysłuchania rozwiniętych wątków z CV. Dowiaduje się on, w jaki sposób kandydat mówi o własnych osiągnięciach, jakich słów używa, czy jest zawstydzony i nie wie, co powiedzieć albo nie może skończyć odpowiedzi i wręcz przechwala się umiejętnościami.
Co mówić na rozmowie kwalifikacyjnej
Autoprezentacja jest szczególnie ważna dla osób szukających pracy na stanowiskach związanych z obsługą klienta. Handlowiec czy doradca muszą być pewni siebie, konkretni. Powinni dobierać słowa tak, aby przekonać niezdecydowanych do zakupu. Podczas spotkania w sprawie pracy muszą poniekąd sprzedać sobie – pokazać, że pracodawca skorzysta na ich zatrudnieniu, tak jak klient na zakupie.
Niezależnie od stanowiska, w autoprezentacji unikajmy ogólników i pustych słów. Mówiąc o sobie, obserwujmy reakcje rekrutera. Jeśli wyda nam się mniej zainteresowany jednym z wątków, postarajmy się delikatnie zmienić temat. Ważne jest też, by mówić prawdę. Nie przypisujmy sobie nie naszych osiągnięć, nie wspominajmy o zainteresowaniach, które wcale nas nie ciekawią.
Autoprezentacja na rozmowie kwalifikacyjnej
Scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej ma kilka obligatoryjnych punktów i nie jest to skrzętnie ukrywana tajemnica rekruterów. Dlatego wcześniej przemyślmy, jak chcielibyśmy odpowiadać na poszczególne pytania. Nie chodzi bynajmniej o nauczenie się na pamięć całej autoprezentacji, wypowiedzi na temat działalności firmy itd. Zapewne brzmiałyby one dość sztucznie.
Pomocne w przygotowaniu będzie natomiast przejrzenie wymagań, które zawiera oferta pracy. Skupmy się właśnie na tych ważnych dla firmy umiejętnościach i doświadczeniach. Pokażmy, że wpisujemy się w profil pracownika. Jednak jeśli w ogłoszeniu znajdują się np. umiejętność pracy zespołowej, odporność na stres i znajomość technik handlowych, nie wystarczy powiedzieć: „Umiem pracować zespołowo, a przy tym jestem bardzo odporny na stres i wiem, jak sprzedawać”. Poprzyjmy to konkretnymi przykładami. Podajmy nazwy projektów, sytuacje, w których wykorzystaliśmy nasze umiejętności. Dobre wyniki poprzyjmy liczbami, zdobytymi nagrodami. To pokaże, że znamy swoją wartość i wiemy, jak pokazać ją innym.