Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Cięcie kosztów w firmach – gdzie szukać oszczędności w firmie?

Cięcie kosztów w firmach – gdzie szukać oszczędności w firmie?

 
Cięcie kosztów w firmach – gdzie szukać oszczędności w firmie?

Niejednokrotnie przedsiębiorstwa zmuszone są do ograniczania kosztów. Przyczyny bywają różne – np. sezonowy spadek zainteresowanie produktami, problemy gospodarcze w kraju, zmiany przepisów dotyczących konkretnych branż lub stanu prawnego danej jednostki.

 

Oszczędności w firmie

 

Jeżeli przedsiębiorstwo będzie szukało oszczędności w kadrach, to jasne jest, że częściej będzie zwalniać niż zatrudniać nowych pracowników. Jednak co zrobić, jeśli pracodawca chce pozostawić liczbę personelu bez zmian? Jest wiele możliwości, by zminimalizować wydatki przedsiębiorstwa w zupełnie innych sektorach – wdrożyć technologie optymalizujące produkcję, zmniejszyć wydatki na media itp.

 

Czasem też firmy będą szukać oszczędności pomimo tego, że oceniają kondycję prowadzonego biznesu jako dobrą lub nawet bardzo dobrą. Wtedy również oszczędności w firmie nie będą wiązały się z zasobami ludzkimi. Jak zatem zaplanować cięcie kosztów w firmach?

 

Oszczędności dla firmy

 

Warto przeanalizować wszelkie umowy z dostawcami mediów i podwykonawcami. Wypracowane kilkanaście lat wcześniej warunki na dostarczanie prądu, internetu, usługi telekomunikacyjne, kurierskie czy sprzątające mogą okazać się mało konkurencyjne na rynku. Można podjąć nowe negocjacje z tymi samymi lub nowymi dostawcami i obniżyć comiesięczne wydatki.

 

Dobrym sposobem jest również przeanalizowanie środków i nieruchomości – być może firma ma na stanie kilka nieużywanych samochodów, które może sprzedać. Może wynajmuje kilka mniejszych magazynów, podczas gdy optymalne byłoby umieszczenie całej zawartości w jednym większym hangarze.

 

Idąc tą drogą warto zastanowić się nad powierzchnią zajmowanego biura. Jeśli jest ona za duża jak na aktualne i przyszłe potrzeby przedsiębiorstwa, warto zastanowić się albo nad zmianą budynku, albo nad podnajmem nieużywanej powierzchni innej firmie. Dobrze jest też przeanalizować, czy wszyscy pracownicy muszą przebywać w biurze. Być może część z nich jest w stanie wykonywać obowiązki zdalnie – co znów obniży koszty wynajmowania powierzchni.

 

Cięcia kosztów powodują zwolnienia?

 

Ograniczenie wydatków w przedsiębiorstwach, zarówno mniejszych, jak i tych największych, wiąże się często z redukcją personelu. Nie można temu zaprzeczyć. Jednak nie wszystkie firmy planujące cięcia kosztów będą zwalniać swoich pracowników. Często też dla przedsiębiorstw to właśnie zwiększenie zatrudnienia, konieczność podniesienia liczby etatów jest ustalana jako najważniejsze stojące przez nimi zadanie. Zmniejszenie zatrudnienia pracowników będzie się bowiem wiązało ze spadkiem produkcji, a co za tym idzie – sprzedaży.

 

Ważne jest, by oszczędności dla firmy nie powodowały obniżenia jakości oferowanych przez nią produktów lub usług. Chodzi o to, by mimo cięcia kosztów, przedsiębiorstwo nadal mogło utrzymywać wysoką pozycję w branży.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Gwarantujemy: Nowoczesną flotę pojazdów (Mercedes, MAN) Wsparcie w ojczystym języku; Terminowość wypłat i atrakcyjny system premiowy; Pomoc przy formalnościach z Niemieckimi instytucjami; Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe; Elastyczność w wyborze systemu pracy (2/1, 3/1, lub 4/1)...
  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twoje obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa obecnych. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz liniami lotniczymi. Negocjowanie cen i przygotowywanie ofert transportowych.
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!