Co to jest candidate experience - definicja
Candidate experience, w dosłownym tłumaczeniu „doświadczenie kandydata”, to zbiór opinii, wrażeń osoby aplikującej na dane stanowisko, dotyczące całego procesu rekrutacji w konkretnej firmie. Przy czym należy zwrócić uwagę, że badanie candidate experience odnosi się do etapów przed rekrutacją, samego procesu aplikowania, a także po rozmowie kwalifikacyjnej.
Omawiane pojęcie dotyczy na przykład tego, jaki kontakt z firmą wcześniej miał kandydat, gdzie i co o niej słyszał, czy był klientem, może ktoś z bliskich wcześniej tam pracował. Candidate experience obejmuje interakcje między badanym a przedsiębiorstwem, do którego zdecydował się aplikować.
Oczywiście nie bez znaczenia są elementy dotyczące ściśle samej rekrutacji. Pracodawcy zbierają opinię o tym, w jaki sposób dana osoba znalazła ogłoszenie, czy odpowiadał jej sposób aplikowania na dane stanowisko, jakie ma wrażenia z rozmowy z rekruterem, miejsce spotkania itd.
Badania candidate experience dotyczą także relacji między kandydatem na stanowisko, a tym, jak zostanie potraktowany po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej. Bardzo ważne jest zweryfikowanie opinii o rekrutacji z osobą, która została zatrudniona – czy to, co zostało przedstawione podczas spotkań z kandydatem ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Candidate experience a budowanie marki pracodawcy
To, czym jest candidate experience, łączy się ściśle z employer brandingiem, czyli budowaniem marki pracodawcy. Dzięki prowadzeniu badań opinii kandydatów dana firma zyskuje informacje, jak jest postrzegana – jako organizacja zatrudniająca ludzi, ale także jako podmiot rynku produktów i usług. Pozytywny wizerunek przyciąga i klientów i pracowników. Z kolei im więcej negatywnych opinii, tym trudniej będzie pozyskać odpowiednie osoby do pracy.
Candidate experience – ankieta
Być może część z nas, nawet nie wiedząc, co to jest candidate experience, miała z nim do czynienia.
Jak pracodawcy mogą mierzyć poziom satysfakcji kandydatów z przebiegu procesu zatrudnienia? Wystarczy, że po zamknięciu rekrutacji wyślą odpowiednio skonstruowaną ankietę, w której zawarte będą najistotniejsze pytania. Jakie kwestie najlepiej jest poruszyć? Np.:
- W jaki sposób badane osoby dowiedziały się o rekrutacji.
- Czy odpowiadała im forma kontaktu (mail, telefon, wideorozmowa).
- Na jakim etapie oraz w jaki sposób rekrutacja została zakończona.
- Czy rekruter przeprowadził spotkanie bez żadnych zastrzeżeń (np. czy poświecił wystarczająco dużo czasu, by poznać kandydata, czy przygotował się do rozmowy).
- Czy kandydaci byliby skłonni polecić firmę innym.