Call center przywodzi na myśl głównie hałas, mnóstwo osób powtarzających te same zdania oraz wielką salę z dziesiątkami boksów lub biurek wyposażonych w komputer ze słuchawkami. I są to jak najbardziej trafne skojarzenia.
Praca w call center - specyfika pracy
Praca w call center polega na telefonicznym kontakcie z klientem. Może obejmować połączenia przychodzące (tzw. help desk czyli pomoc i wsparcie serwisowe; bankowość telefoniczna, przyjmowanie reklamacji oraz zamówień), a także połączenia wychodzące (ankiety telefoniczne, sprzedaż usług i produktów, akcje marketingowe i promocyjne, przedłużanie umów itd.). Infolinia przyspiesza załatwianie spraw i opiera się o kontakt z drugim człowiekiem, dlatego mimo ciągłego rozwoju technologii cieszy się niesłabnącą popularnością.
Pracownik call center, zważywszy na to, że przez cały czas pracy rozmawia z ludźmi, powinien być otwarty, komunikatywny, asertywny i odporny na stres. Przyda się także podzielność uwagi – rozmawiając, trzeba jednocześnie wprowadzać zmiany danych w systemie komputerowym. Oczywistym warunkiem pracy na słuchawkach jest także dobra dykcja. Rekruterzy zazwyczaj nie wymagają kierunkowej edukacji i aby zatrudnić nową osobę w call center, firma we własnym zakresie doszkala pracownika.
W tym miejscu warto wspomnieć, że wbrew niezbyt pochlebnym opiniom call center daje spore możliwości rozwoju. I choć w stwierdzeniu: „nie znasz życia jeśli nie pracowałeś w call center” jest trochę prawdy, osoba, która decyduje się zostać telemarketerem, może liczyć na szkolenia, np. z technik sprzedażowych czy komunikacji werbalnej. Zachęcający jest także rozwój w strukturze firmy i awans na stanowisko koordynatora call center. Zarobki, a także nowy zakres obowiązków mogą być w tym przypadku bardzo motywujące.
Czy w przypadku call center, praca w domu jest możliwa? Tak, choć w Polsce nie należy to jeszcze do popularnych rozwiązań, można znaleźć oferty zdalnych zleceń. Wymagają one jednak dużej samodyscypliny i odpowiednich warunków mieszkaniowych.
Call center - ile zarobisz na słuchawkach?
W call center zarobki zależą w dużej mierze od doświadczenia telemarketera i charakteru jego zadań. Bardzo często praktykuje się połączenie podstawowego wynagrodzenia z systemem prowizyjnym, który dodatkowo ma motywować do skuteczności, np. sprzedaży czy przedłużania umów. Najczęściej także praca oparta jest o umowę-zlecenie z ustaloną stawką godzinową.
Zatem, jeśli wybierzemy telemarketing, zarobki, których możemy się spodziewać będą bardzo zróżnicowane. Według badań serwisu wynagrodzenia.pl przeprowadzonych w lutym 2019 mediana miesięcznych dochodów brutto osoby początkującej w call center wynosi 3140 zł. Specjalista z kolei może liczyć na 3640 zł, przy czym warto dodać, że co drugi konsultant zarabia między 3000 a 4620 zł.
Praca na słuchawkach - dlaczego ciężko znaleźć pracowników?
Pracę w charakterze konsultanta telefonicznego wybierają bardzo często studenci albo osoby dopiero wchodzące na rynek pracy. Dlatego w dużej mierze jest ona traktowana jako zajęcie tymczasowe i możliwość zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego. Takie podejście w połączeniu z dość wymagającym charakterem zadań na stanowiskach call center przyczynia się do dużej rotacji pracowników.
W temacie pracy w call center opinie są raczej jednoznaczne - jest to ciężki kawałek chleba. Działanie w stresie i ciągłym napięciu, narażanie się na kontakt ze zdenerwowanymi klientami, którzy często nie szczędzą nieprzychylnych słów - to wszystko odstrasza kandydatów. Ale, jak już wspomnieliśmy, telemarketing - praca na słuchawkach ma też swoje plusy.