Dress code - stylizacje biznesowe
Dress code to jeden z elementów etykiety, wskazującej, jak postępować w określonych sytuacjach. O ile podczas spotkań towarzyskich mamy zazwyczaj dużą dowolność w wyborze stroju, o tyle w pracy bardzo często obowiązują określone zasady spisane w zakładowym regulaminie bądź o charakterze nieformalnym.
Dress code kojarzy nam się zazwyczaj z pracownikami banków, urzędów, państwowych instytucji albo korporacji. Wszędzie, gdzie jest potrzeba kontaktu z klientem, pracownicy zobowiązani są swoim zachowaniem i ubiorem podkreślać i wspierać wizerunek firmy. W zależności od branży stroje są w różnym stopniu sformalizowane. Modę biznesową damską i męską możemy podzielić następująco:
Business attire - wymaga ubierania się w klasyczny, biznesowy uniform w stonowanych kolorach. Obowiązuje najczęściej prawników, pracowników wysokiego szczebla, doradców klienta w instytucjach finansowych, urzędach.
Business smart - styl pozostawiający nieco większą swobodę w wyborze dodatków i kolorów. Ten business look najczęściej obowiązuje w biurach i na stanowiskach doradców klienta, a także na nieco mniej formalnych spotkaniach służbowych.
Business casual - styl biznesowy, ale bardzo swobodny. Nie oznacza to możliwości przyjścia do pracy w japonkach i rozciągniętym dresie. Pracownik, mimo dozwolonego luzu, musi wyglądać profesjonalnie i elegancko. Niektóre firmy nie wymagają oficjalnego wizerunku zatrudnionych. Dotyczy to najczęściej zawodów związanych z kreatywnością. I w takich branżach, nawet jeśli nie trzeba nosić szarego kostiumu biznesowego, ubiór nie powinien być wyzywający czy niechlujny. Warto o tym pamiętać także wtedy, kiedy w firmie obowiązuje tzw. casual friday.
Ubrania biznesowe - klasa i styl
Zatem czy można dopasować się do standardów, jednocześnie wyrażając swój styl? Przychodząc do nowej pracy, już pierwszego dnia bez problemu zaobserwujemy, jak inni zatrudnieni interpretują obowiązujący w firmie dress code. Business smart i casual dają nam spore możliwości wyrażania siebie w zawodowym wizerunku. Ale także i w tych przypadkach pamiętajmy, że strój powinien być schludny i nienaganny. Poplamione mankiety, naderwana szlufka w pasku czy zaschnięta plama po kawie skutecznie odstraszą klientów, a nieuprasowana bluzka, choćby kosztowała krocie, na nikim nie zrobi wrażenia.
W komponowaniu naszego biznesowego looku zawsze najważniejszą kwestią powinno być podkreślenie profesjonalizmu. I nie oznacza to nudy. Ostrożnie jednak podejdźmy do wyboru kolorów, faktur materiałów i fasonów. Zbyt krzykliwe dodatki, za duży dekolt albo za krótka sukienka skutecznie odciągną uwagę rozmówcy od tego, co mamy do powiedzenia.
W wielu sklepach znajdziemy oryginalną i efektowną odzież biznesową damską, która pozwoli nam spełnić firmowe standardy i jednocześnie wyrazić siebie. Garderoba to bardzo ważny element naszego wizerunku i za jej pomocą budujemy osobistą markę. Jeśli mamy wątpliwości, w co się ubrać, pamiętajmy, że lepiej wyglądać zbyt elegancko, a nie bardziej nieformalnie niż pozostali uczestnicy spotkania.