Cyberataki – czym są i czego dotyczą?
Cyberataki to wszelkie działania związane z zewnętrzną ingerencją przestępców w urządzenia osobiste, komputery firmowe, systemy informatyczne itd. Dotyczą między innymi wymazywania danych, plików, blokady dostępu do danych osobowych, jak i uszkadzania np. procesów sterowanych automatycznie przez urządzania.
Bezpieczeństwo w sieci jest priorytetem w firmach, organizacjach czy przy prywatnym użytkowaniu połączeń internetowych. Należy mieć świadomość, iż równolegle z rozbudową ochrony, ataki hakerów są coraz śmielsze i opierają się na łamaniu powstających barier.
Jednym z ważniejszych i najczęściej przywoływanych cyberataków było wprowadzenie w obieg oprogramowania nazwanego WannaCry. W maju 2017 roku sparaliżowało ono działania urządzeń w prawie 100 krajach. Cyberprzestępcy zainfekowali komputery i żądali opłaty za ich odblokowanie (taki rodzaj ataku nosi nazwę ransomware lub oprogramowanie szantażujące). Działania dotyczyły zarówno osób prywatnych, jak i urządzeń w służbie zdrowia, organizacjach rządowych i przedsiębiorstwach.
Innym rodzajem ataków jest DoS (denial of service). Ten rodzaj ingerencji hakerów polega na „zalaniu” danego systemu komputerowego lub usługi sieciowej różnymi pakietami lub plikami o dużych rozmiarach w celu przeciążenia atakowanego celu i zablokowania możliwości dalszego funkcjonowania.
Czego jeszcze dotyczą działania cyberprzestępców? W 2016 roku hakerzy ukradli na przykład z banku w Bangladeszu 81 mln dolarów. Z kolei łamiący bezpieczeństwo w internecie DarkHotel pozwalał przestępcom na zainfekowanie szpiegowskim oprogramowaniem urządzeń wysoko postawionych gości hotelu (którzy łączyli się z hotelowym Wi-Fi).
Cyberatak w Polsce – kto jest na niego narażony?
Jak można wywnioskować z powyższych przykładów, nie łatwo przewidzieć, kto jest narażony na cyberatak. Hakerzy tworzą wirusy komputerowe infekujące kolejne urządzenia, bez względu na to kim są i czym zajmują się ich właściciele, ale powstają także ataki na konkretne, ściśle zdefiniowane cele.
Nie należy jednak zapominać, że często okazja czyni złodzieja – złośliwe oprogramowanie zainfekuje te urządzenia, których użytkownicy nie dbają o cyberbezpieczeństwo, nie mają odpowiednich blokad, nie kontrolują przepływu danych, sposobów ich gromadzenia itd.
Duże zagrożenie występuje w obszarze e-commerce. Handel elektroniczny niesie ze sobą wiele korzyści – przyspiesza i ułatwia dokonywanie transakcji, daje możliwość lepszego rozeznania się w rynku. Jednak np. sklep internetowy to obszerne źródło informacji cennych dla cyberprzestępców – dane wrażliwe, o kartach i płatnościach – wszystkie te elementy mogą stać się celem ataków.
Sposoby ochrony przed cyberatakami
Bezpieczeństwo w internecie powinno być podstawą przy wprowadzeniu do użytkowania kolejnych urządzeń i połączeń sieciowych. Dotyczy to zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorstw.
Podstawą są programy antywirusowe, uaktualniane co pewien czas oraz zabezpieczenie komputera, telefonu komórkowego, tabletu itd. odpowiednim hasłem. Zawsze weryfikujmy wszelkie wiadomości – sprawdźmy czy znamy nadawcę, czy przysyłany do nas komunikat w jakiś sposób nie różni się od poprzednich (cyberprzestępcy podszywają się bowiem np. pod portale bankowe czy dostawców usług telekomunikacyjnych). Strony internetowe, z których korzystamy, powinny posiadać certyfikat bezpieczeństwa (znak kłódki przy adresie strony) oznaczający, że przesyłane dane są w odpowiedni sposób szyfrowane.
Skutki braku ochrony przed cyberatakami
Im słabsze zabezpieczenia, tym większe prawdopodobieństwo, że staniemy się celem działań hakerów. Kradzież danych osobowych, na podstawie których można zaciągnąć pożyczki, włamania na konta bankowe, blokada sprzętu do pracy i związane z tym straty finansowe oraz wizerunkowe mogą prowadzić nawet do konieczności zamknięcia biznesu.