Jaka jest rola małych i średnich firm w Polsce? Jakie znaczenie mają dla gospodarki narodowej? Jakie są bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw?
Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce
Stan małych oraz średnich przedsiębiorstw w Polsce jest pod nieustanną kontrolą odpowiednich urzędów między innymi w celu rejestrowania wszelkich zmian zachodzących w tym obszarze oraz ich wpływu na rynek pracy oraz gospodarkę narodową.
„Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” wydany przez PARP w czerwcu 2019 roku pozwala zapoznać się z najnowszymi statystykami. W dokumencie czytamy między innymi, że między 2004 a 2016 rokiem zwiększył się udział małych i średnich przedsiębiorstw w tworzeniu PKB (w przypadku małych jest to wzrost od 7,6% do 8,5%, a średnich od 10% do 11,1%).
Obraz małych przedsiębiorstw nie prezentuje się zbyt korzystnie na tle innych rodzajów działalności. Według autorów raportu charakteryzuje je niska aktywność innowacyjna, są też najsłabiej wyposażone w sprzęt komputerowy i dostęp do internetu. To przekłada się również na aktywność w sieci (np. media społecznościowe wykorzystuje tylko 26,9% firm, a własną stronę posiada 62,5%).
W zdecydowanie lepszej sytuacji są przedsiębiorstwa średnie. Tutaj dostęp do internetu ma 99,3% firm, własną stronę – 85,3%. Prawie co trzecia firma jest też aktywna innowacyjnie.
Bariery rozwoju gospodarczego – co blokuje małe i średnie przedsiębiorstwa
Mimo dużego znaczenia dla gospodarki, firmy należące do opisywanego sektora często napotykają na różnego rodzaju bariery rozwoju – blokujące postęp, a czasem zmuszające właścicieli do zamknięcia działalności.
W raporcie z września 2018, opracowanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii „Przedsiębiorczość w Polsce” wymieniono główne bariery rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, w drugiej połowie 2017 r. To między innymi:
- wysokość podatków, a także opłaty przewidziane przez prawo,
- małe obroty,
- skomplikowane przepisy,
- brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników,
- wysoka konkurencja ze strony dużych przedsiębiorstw,
- czas oczekiwania na zapłatę od kontrahenta.
Wpływ poszczególnych elementów na działalność firm różni się od ich wielkości. Jak wskazuje się w raporcie – średnie przedsiębiorstwa miały największy problem ze znalezieniem pracowników o dopasowanych kwalifikacjach. Z kolei dla małych przedsiębiorstw największym problemem okazały się podatki i opłaty przewidziane prawem.