Nastroje kandydatów i pracowników na rynku pracy – to temat badania, które po raz drugi przeprowadził portal pracy praca.pl. W II edycji, zorganizowanej w maju 2022 r., wzięło udział 559 respondentów, z czego 54% stanowiły kobiety. Najwięcej – 30,1% ankietowanych to osoby między 35 a 44 rokiem życia. 27,6% ma od 45 do 54 lat, a 26,9% – od 25 do 34 lat. 68,3% użytkowników portalu, którzy wzięli udział w ankiecie, ma wyższe wykształcenie, 26,2% ukończyło szkołę średnią.
Podobnie, jak w edycji z 2019 r. badanie zostało podzielone na trzy obszary tematyczne. Są to:
- poszukiwanie zatrudnienia i rekrutacja,
- okres zatrudnienia,
- zmiana pracy.
Dodatkowo zadaliśmy pytania na temat oceny aktualnego stanu i przyszłości rynku pracy w Polsce. Sprawdźmy, jakie są nastroje kandydatów i pracowników w tych trzech obszarach.
Szukanie pracy i rekrutacja
-
CV i list motywacyjny – jak przygotowujemy dokumenty rekrutacyjne
Respondenci w większości samodzielnie przygotowują CV, nie korzystając z żadnych szablonów czy wzorów. Dokument od czasu do czasu aktualizują, dodają coś lub zmieniają, dostosowując treść do wymagań pracodawców.
Konieczność napisania listu motywacyjnego może zniechęcać. W końcu to dodatkowe zadanie dla kandydata. Ponad połowa ankietowanych zwykle jednak wysyła pełną aplikację – CV oraz list motywacyjny. 29% ignoruje wymóg przygotowania listu i aplikuje z samym życiorysem, a 18% respondentów pomija ofertę pracy, w której wymagany jest list. Widać zatem, że prośba o opisanie swojej motywacji do pracy może ograniczyć liczbę zgłoszeń. Kandydaci, którzy decydują się wysłać pełną aplikację, zyskują tym samym przewagę w rekrutacji.
-
ogłoszenie o pracę – jakie jest idealne
Dobre ogłoszenie o pracę powinno bez żadnych wątpliwości wyjaśniać, jakie są warunki pracy, obowiązki i wymagania wobec pracownika. Wyczerpująca treść – to cecha ogłoszenia idealnego, która pojawia się w odpowiedziach respondentów najczęściej. Chętnie widzieliby oni w ofertach także widełki płacowe. Przypominamy, że na praca.pl znajdziesz tysiące dobrych i sprawdzonych ofert w różnych obszarach zawodowych.
-
dobre i złe praktyki w rekrutacji
Do najczęściej spotykanych pozytywnych praktyk w rekrutacji zaliczają się: udzielenie informacji zwrotnej o wyniku naboru, przekazywanie kompletu informacji o firmie, niezatajanie ważnych faktów oraz przyjazna atmosfera podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Niestety wielu kandydatów doświadczyło również negatywnych praktyk po stronie pracodawców. Jako główny problem wskazano brak informacji zwrotnej na temat wyniku rekrutacji, niechęć do rozmów o wynagrodzeniu oraz patrzenie na kandydata z góry.
Dla kandydatów i pracowników najważniejsze w rekrutacji są: transparentność procesu (etapy, feedback), szacunek i przyjazna, bezstresowa atmosfera oraz szybkość naboru i jego sprawny przebieg.
-
opinie o pracodawcy – czy są ważne
Zdecydowanie tak. Opinie o pracodawcy są ważne i większość kandydatów często je sprawdza. Dobre opinie, także te dotyczące procesu rekrutacji, w połączeniu z szacunkiem na rozmowie kwalifikacyjnej, transparentnością całego procesu wzmacniają employer branding pracodawcy.
-
benefity pozapłacowe uznawane za motywujące
Co najbardziej zachęca do aplikowania na dane ogłoszenie? Zdaniem respondentów są to:
- prywatna opieka medyczna – 44,4%,
- udział w szkoleniach, możliwość dofinansowania nauki – 38,8%,
- możliwość pracy zdalnej – 38,5%,
- krótsze godziny pracy w piątki – 22,0%.
-
zdalna rozmowa rekrutacyjna – jak jest postrzegana?
Rozmowa rekrutacyjna online stała się popularna podczas pandemii. Ma wiele zalet, ale czy na pewno każdemu odpowiada? 27,55% respondentów uważa ją za stratę czasu i zdecydowanie woli spotkania twarzą w twarz. 35,06% ankietowanych stwierdziła, że to idealna forma rekrutacji – mniej stresująca i umożliwiająca oszczędność czasu dla obu stron. 37,39% osób deklaruje elastyczność i jest gotowa dostosować się do propozycji pracodawcy w sprawie formy spotkania rekrutacyjnego.
Okres zatrudnienia
-
co jest najważniejsze w pracy?
W pracy najważniejsze są pieniądze – taka odpowiedź w badaniu nastrojów na rynku pracy padała najczęściej. Poza tym przywiązujemy dużą wagę do relacji z innymi pracownikami i elastycznego podejścia pracodawcy w kwestiach czasu pracy i obowiązków. Pracownicy lubią być doceniani i stawiają na swój rozwój osobisty. Dobry pracodawca to taki, który oferuje szkolenia, daje szansę na podnoszenie kompetencji.
-
czy pracujemy zawsze na 100 procent?
Zdecydowana większość ankietowanych twierdzi, że jest zaangażowana w swoje obowiązki. 54% respondentów zadeklarowało, że w miarę aktywnie uczestniczy w życiu firmy, 23%, że w bardzo dużym stopniu koncentruje się na swoich zadaniach oraz na tym, co dzieje się w ich miejscu pracy. 18,6% skupia się na obowiązkach, ale nie wykazuje się większą aktywnością dodatkową. W wielu firmach znajdą się też osoby, które po prostu starają się przetrwać, w ogóle nie są widoczne. W naszej ankiecie to jednak niewielki odsetek respondentów – 4%.
-
pracodawcy – za co ich cenimy?
Dbanie i troska o pracowników, szczerość oraz uczciwość, transparentność w działaniach i jasna komunikacja – za to najbardziej cenimy swoich pracodawców. Warto jednak wspomnieć, że relacje przełożony – pracownik nie zawsze są idealne. 29,6% ankietowanych nie ceni swojego pracodawcy. Kiedy w grę wchodzą prywatne pieniądze, tylko 16% respondentów byłaby w stanie zaufać szefowi i zainwestować w jego nowy pomysł.
Zmiana pracy
-
pożegnanie z firmą
Pożegnania bywają trudne, ale zmiana pracy może wnieść w życie zawodowe powiew świeżości. Co najczęściej jest powodem decyzji o odejściu? Przede wszystkim finanse. Zbyt niskie wynagrodzenia to największy motywator do szukania nowej pracy. Poza tym dużym problem jest zła atmosfera w zespole. Nikt nie lubi przecież pracować w ciągłym stresie. Szukamy także pracy, kiedy jesteśmy przeciążeni obowiązkami, nie możemy porozumieć się z szefem i kiedy mamy poczucie wyzysku w firmie.
Są sytuacje, kiedy pracodawca stara się zatrzymać w przedsiębiorstwie osobę składającą wypowiedzenie. Co powinien zaproponować w kontrofercie, aby zmienić decyzję pracownika o odejściu? Przede wszystkim podwyżkę. To pieniądze były najczęściej wskazywane jako motywator do pozostania w dotychczasowym miejscu pracy.
-
czy pracownicy utrzymują kontakt z byłym pracodawcą?
Czy palimy za sobą mosty, czy może dbamy o relacje z pracodawcą po odejściu z firmy? 70,1% respondentów sądzi, że nie ma potrzeby kontaktowania się z byłym szefem. 22% kontynuuje znajomość. 8% ankietowanych zdecydowanie jest temu przeciwnych.
Rynek pracy – jak się zmienia?
Rynek pracy w Polsce bardzo się zmienił podczas pandemii i związanych z nią obostrzeń. Aktualnie obserwujemy stabilizację sytuacji. Co ważne, Polska znajduje się w czołówce europejskich krajów z niskim bezrobociem. Wśród respondentów dominuje przekonanie, że rynek pracy w Polsce aktualnie jest i wciąż będzie mieszany. W niektórych obszarach zawodowych i regionach pracownicy bez problemu znajdą pracę, w innych to o wiele trudniejsze zadanie.
Prawie 30% ankietowanych spodziewa się trudności na rynku zatrudnienia ze względu na napływ Ukraińców, którzy szukają w Polsce schronienia przed rosyjską agresją. 14,3% osób patrzy w przyszłość z optymizmem i uważa, że warunki pracowników będą się poprawiać, a pracodawcom będzie zależeć na zaangażowanym, zadowolonym zespole.
Zapytaliśmy użytkowników portalu także o to, czy ich zdaniem rekrutacje zmieniły się w ciągu ostatnich lat. 45,4% uważa, że owszem, zaszły zmiany w dobrym kierunku, poprawiło się podejście do kandydatów. Niewiele mniej osób – 41,4% – sądzi jednak, że zmiany trudno dostrzec, a stosunek wobec aplikujących wciąż pozostawia wiele do życzenia. 8% respondentów jest zdania, że sytuacja wręcz się pogorszyła, a 5,2% – że procesy rekrutacyjne były i są na dobrym poziomie.
Pobierz pełny raport z badania nastrojów w wersji PDF.