Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Automatyzacja w obsłudze klienta

Automatyzacja w obsłudze klienta

 
Automatyzacja w obsłudze klienta

Nowe technologie przyniosły zmiany we wszystkich obszarach sprzedaży. Coraz chętniej robimy zakupy w sieci, za pośrednictwem internetu porównujemy oferty producentów, parametry produktów. W zakupowych decyzjach kierujemy się nie tylko konkurencyjną ceną, ale też szeregiem innych kryteriów. Wśród nich są wysokie standardy obsługi klienta.


Nowoczesna obsługa klienta – na czym polega?

 

Nowoczesna obsługa klienta jest szybka i skuteczna. Nie ma w niej miejsca na długi czas realizacji zamówienia czy skomplikowany proces reklamacji. Działanie człowieka wspiera sztuczna inteligencja, dzięki której firmy zyskują możliwość zoptymalizowania procesów, a klienci wygodne kanały komunikacji.


Elementy procesu komunikacji w nowoczesnej obsłudze klienta

 

Interfejs głosowy

 

Pozwala na werbalny kontakt człowieka z maszyną. To wirtualny asystent, który usłyszawszy odpowiednią komendę, wysyła wiadomość SMS, wybiera nr telefonu, wyszukuje informacje. Takie rozwiązanie ogranicza bariery w komunikacji. Bot może np. prowadzić pozakupowe ankiety telefoniczne.


Chatbot

 

Umożliwia kontakt z klientem za pośrednictwem tekstu pisanego. Dodany na stronie internetowej pozwala odwiedzającym bez problemu znaleźć interesujące informacje. Ponieważ bot reaguje na określone słowa kluczowe – może być ironiczny, opowiadać żarty, anegdotki – niekiedy trudno zauważyć, że rozmawia się z maszyną.


Wiadomości e-mail

 

Wysyłane automatycznie do bazy klientów newslettery to rozwiązanie m.in. wspierające firmowy wizerunek i budujące społeczność wokół marki.


Web self-service

 

Samoobsługa pozwala, aby rozwiązywanie problemów, składane reklamacje, zgłoszenia zwrotów i nieprawidłowości miały miejsce bez udziału pracowników obsługi. Klient może korzystać z aplikacji, w której ma osobiste konto. Za jej pomocą modyfikuje zakres usług, zmienia konfigurację produktów czy usług, przedłuża umowy.


Przebieg procesu komunikacji


Efektywna komunikacja jest podstawą profesjonalnej obsługi klienta. Warto przy tym pamiętać o sprzężeniu zwrotnym. Brak reakcji odbiorcy świadczy o jego problemach z odkodowaniem komunikatu i często wynika z niewłaściwego wyboru kanału. Technologia umożliwia dziś wielokanałowość kontaktu z klientami. Wszystkie narzędzia muszą jednak być zintegrowane, tworzyć jeden spójny system.


Automatyzacja w komunikacji z klientem – plusy i minusy

 

Automatyzacja postępuje w szybkim tempie. Coraz częściej, gdy dzwonimy na infolinię banku, w słuchawce odzywa się wirtualny asystent. Podobnie w urzędach, działach reklamacji, przy rejestracji w przychodni… To, że można pozyskać informacje, rozwiązać problem i dokonać zakupu o każdej porze, znacznie ułatwia decyzje klientów. Z punktu widzenia firm automatyzacja oznacza głównie oszczędność – redukują się koszty utrzymywania konsultantów, optymalizuje się pracę.

Profesjonalna obsługa klienta powinna być dostosowana do preferencji grupy docelowej. Znaczenie ma bardzo wiele czynników. Wiek konsumentów, ich status społeczny, miejsce zamieszkania, a nawet płeć decydują o tym, czy nowe kanały i  zautomatyzowany kontakt z klientem się sprawdzą. O ile zaznajomieni z technologią milenialsi dostrzegą zalety samoobsługi czy botów, o tyle seniorzy w większości wybiorą komunikację z pracownikiem obsługi klienta.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Orderpicker dla sieci sklepów spożywczych

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Alkmaar   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Obowiązki: zbieranie i realizacja zamówień w systemie voice-pick (nie musisz komunikować się biegle po angielsku!) kompletowane i przygotowanie towaru do wysyłki, przyjmowanie zwrotów, dbałość o porządek w miejscu pracy, możliwa praca na różnych działach magazynu; Wymagania:...
  • Vanseller / Przedstawiciel handlowy

    Caesar Vape s.r.o.   Warszawa    praca mobilna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat   4 000 - 6 000 zł netto (+VAT)/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Praca mobilna Twój zakres obowiązków: obsługa dedykowanej bazy klientów, jak i aktywne pozyskiwanie nowych; sprzedaż produktów na powierzonym terenie w oparciu o vanselling (samochód osobowy, prezentacja, sprzedaż e–papierosów, instalacja ekspozytora); prowadzenie dokumentacji...
  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język niemiecki)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    kontakt z klientem w języku niemieckim ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;
  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język francuski)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    kontakt z klientem w języku francuskim; ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień; udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!