Automatyzacja biznesu przynosi nam wszystkim znaczące zmiany. Jakie ma konsekwencje i co warto o niej wiedzieć?
Automatyzacja – definicja
Automatyzacja procesów polega na zastąpieniu fizycznej i umysłowej pracy człowieka, działaniem maszyn oraz urządzeń. Odpowiednio zaprogramowane wykonują powtarzalne czynności, odciążając tym samym pracowników. Nadal nad realizacją całości zadania czuwa człowiek, jednak jego udział dzięki technologii może być znacznie mniejszy.
Proces automatyzacji – konsekwencje
Automatyzacja procesów w firmie przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim obniża koszty zatrudnienia. Pozwala firmie działać na szerszą skalę przy takich samych zasobach kadrowych. Dzięki temu, że rutynowe i powtarzalne czynności wykonują roboty czy maszyny, pracownicy mogą skupić się na zadaniach ważniejszych, wymagających planowania czy kreatywności.
Doskonalenie procesów i ich automatyzacja za pomocą technologii nie są jednak postrzegane wyłącznie pozytywnie. Wiele mówi się o tym, że zastępowanie pracy ludzkich rąk maszynami zaburza rynek pracy, wyklucza z niego przedstawicieli wielu najczęściej rzemieślniczych zawodów. Pracownicy stoją wobec nowych wyzwań – muszą zdobyć inne niż dotychczas umiejętności, a nawet całkowicie się przebranżowić.
Automatyzacja procesów w firmie – przykłady
Wirtualny konsultant – odpowiada na pytania i rozwiązuje problemy realnego klienta przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Sztuczna inteligencja w biznesie jest na dużą skalę wykorzystywana w obsłudze klienta. Chatbot umieszczony na stronie internetowej to rozwiązanie, dzięki któremu kontakt z klientem jest szybki, skuteczny, a przy tym nie wymaga obecności pracownika.
E-rekrutacja – także proces rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy da się zautomatyzować. Algorytm zamiast HR-owca może na podstawie słów kluczowych wstępnie grupować CV kandydatów. E-rekrutacja jest już standardem na uczelniach – aplikujący na studia mogą się na nie zapisać za pośrednictwem internetu, w niektórych urzędach i wielu firmach. Jakie czynności można zautomatyzować w tym obszarze?
• Wysyłanie dużej liczby ofert do potencjalnie zainteresowanych osób,
• selekcja kandydatów,
• umawianie na rozmowy,
• informowanie o statusie rekrutacji.
Monitorowanie procesów – pozwala na wykrycie obszarów, które wymagają udoskonalenia i eliminację nieoptymalnych rozwiązań. Dzięki automatyzacji da się kontrolować więcej elementów w krótszym czasie. Dedykowana aplikacja może przyspieszyć też np. pracę audytora, zastępując papierowe ankiety czy wywiady z poszczególnymi pracownikami.