Audyt personalny - definicja
Słowo „audyt” najczęściej budzi lekki niepokój. Chyba nikt nie lubi gruntownej kontroli wszystkich i wszystkiego, rozliczania z efektów pracy. Łacińskie „auditor” oznacza ‘słuchacz, słuchający’ i jest związane z praktykowanym już w starożytnych cywilizacjach sprawdzaniem przez jednego urzędnika poprawności wyliczeń przygotowywanych przez drugiego.
Taki zwyczaj miał zapobiegać popełnianiu błędów oraz wynikającym z nich stratom. I podobną rolę odgrywa audyt także współcześnie. Przeprowadza go niezależny ekspert – audytor. Nie należy mylić jego analizy z kontrolą. Jest to raczej poszukiwanie możliwości usprawnień, badanie zgodności działań i procesów z przyjętymi standardami.
Audytować można właściwie wszystkie aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Także kompetencje pracowników. W odniesieniu do potrzeb firmy ocenia się potencjał zawodowy pojedynczych osób, całych działów albo ogółu zatrudnionych w firmie.
Audyt personalny - na czym polega?
Audyt personalny jest narzędziem, które diagnozuje kompetencje, pozwala ocenić system zarządzania, a także ustalić, czy zachodzi konieczność wprowadzania zmian w zatrudnieniu, czego te zmiany mogą dotyczyć i jak duża powinna być ich skala.
Aby takie wnioski wyciągnąć, trzeba podjąć szereg działań. Audyt personalny pracowników rozpoczyna się od przeanalizowania sytuacji w firmie. W odniesieniu do niej przygotowywany jest cały plan – wybierane są narzędzia i procedury najodpowiedniejsze do przeprowadzenia ocen pracowników w danej organizacji. Na koniec sporządza się raport, zawierający wyciągnięte wnioski (m.in. profile zawodowe, mocne i słabe strony pracowników, ocena motywacji i dostosowania kompetencji osób do zajmowanych przez nie stanowisk, wskazanie możliwych usprawnień w zakresie zarządzania).
Narzędzi wykorzystywanych w audycie kompetencyjnym jest wiele. Do najpopularniejszych można zaliczyć: ocenę 360 stopni (subiektywna, wielopłaszczyznowa ocena pracownika przez inne osoby i przez niego samego), Assessment Center (ośrodki oceny – metoda służąca do wyłonienia z grupy pracowników tych, którzy najlepiej spełniają określone kryteria), Development Center (ośrodki rozwoju, czyli określenie mocnych i słabych stron pracownika bądź zespołu). Często w audycie personalnym w firmie stosuje się także testy osobowościowe i psychologiczne czy wywiady kompetencyjne.
Audyt kompetencyjny - korzyści
Audyt zatrudnienia to najczęściej stresująca sytuacja dla pracowników i dodatkowe koszty poniesione przez firmę. Po co prowadzone są takie działania i czy warto je podejmować? Kapitał ludzki to niejednokrotnie czynnik determinujący rynkowy sukces przedsiębiorstw. Trudno wyobrazić sobie dobrze prosperującą firmę bez skutecznie zarządzanej, wykwalifikowanej kadry. Z tego względu duży nacisk kładzie się na szukanie rozwiązań, które umożliwią pełne wykorzystanie potencjału pracowników. Jednym z nich jest właśnie audyt pracowniczy.
Lista płynących z niego korzyści jest długa. Przede wszystkim raport końcowy ułatwia podejmowanie decyzji odnośnie awansu bądź zwolnienia danej osoby. Pozwala określać ścieżki rozwoju w obrębie organizacji, wybrać najlepszych kandydatów na dane stanowiska i sprawdzić, czy kompetencje i aspiracje poszczególnych osób odpowiadają ich funkcjom w firmie. Na tej podstawie można modyfikować zakresy obowiązków, planować programy szkoleń adekwatnie do potrzeb, usprawniać procedury i komunikację. Zarządzać zasobami ludzkimi świadomie i tak, aby dobrze zmotywowani pracownicy czuli się usatysfakcjonowani swoim zawodowym życiem.