Analiza strategiczna obejmująca mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, szanse i zagrożenia ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych zarówno na początku działalności firmy, jak i późniejszych etapach. Najpopularniejszym służącym do tego celu narzędziem jest analiza SWOT. Warto jednak poznać także pokrewną metodę, dzięki której można wyciągnąć odrębne wnioski. Na czym polega analiza TOWS? Jakie są jej etapy i cel?
Czym jest TOWS?
Podstawy analizy TOWS są zbieżne z analizą SWOT. Obie metody różnią się etapami. Co kryje się za tymi akronimami?
T – ang. threats – zagrożenia przedsiębiorstwa wynikające z otoczenia rynkowego np. wysoka konkurencja, brak dostawców, niesprzyjające prawo, brak pracowników o wymaganych kwalifikacjach,
O – ang. opportunities, czyli szanse w otoczeniu, np. zwiększenie popytu, nisza na rynku, sprzyjające firmie zmiany w prawie, jak obniżenie podatku,
W – ang. weaknesses, czyli słabe strony firmy – mogą nimi być wysoka rotacja pracowników, ograniczenia technologiczne i sprzętowe, brak wykwalifikowanej kadry,
S – ang. strenghts – mocne strony organizacji – atuty takie jak wysoko wykwalifikowana kadra, wypracowane, sprawdzające się procedury, duży kapitał finansowy do wykorzystania.
Przeprowadzając analizę SWOT, obieramy kierunek od wewnątrz organizacji do zewnętrznych szans i zagrożeń, a więc zaczynamy od charakterystyki przedsiębiorstwa, rozważamy, jak mocne i słabe strony firmy możemy wykorzystać w danym otoczeniu. W TOWS chodzi natomiast o wskazanie, jaki wpływ na organizację mają czynniki zewnętrzne. Identyfikuje się więc w pierwszej kolejności zagrożenia i szanse, następnie silne strony firmy i problemy wewnątrz, w analizie, kładąc nacisk na przeciwdziałanie zagrożeniom.
Analiza TOWS: etapy
Ta metoda analizy strategicznej przebiega w analogicznych etapach co SWOT, jednak mających odwrotną kolejność.
- Wskazanie zagrożeń i szans na zewnątrz firmy.
- Opisanie słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa.
- Wybór strategii i określenie kierunku rozwoju firmy. Analiza TOWS pozwala odpowiedzieć na pytania, czy i jak zagrożenia zewnętrzne osłabiają mocne strony, czy pogłębiają słabości firmy, czy szanse w otoczeniu umożliwiają większe wykorzystanie wewnętrznych atutów firmy oraz czy szanse mogą zminimalizować słabe strony.
Podobnie jak SWOT, TOWS umożliwia wybór jednej ze strategii rozwoju:
- agresywna strategia maxi-maxi (silna ekspansja i rozwój, jeśli dominują szanse i silne strony),
- konserwatywna strategia maxi-mini (firma ma wiele mocnych stron, jednak liczne zagrożenia utrudniają rozwój; by je zmniejszyć, trzeba wykorzystywać w dużym stopniu wewnętrzne silne strony),
- konkurencyjna strategia mini-maxi (przewaga słabych stron nad mocnymi wewnątrz oraz szans nad zagrożeniami w otoczeniu; strategia konkurencyjna polega na minimalizowaniu słabości poprzez wykorzystywanie okazji z otoczenia),
- defensywna strategia mini-mini (przewaga słabych stron połączonych z niekorzystnymi warunkami w otoczeniu oznacza konieczność szukania sposobu na przetrwanie bądź konieczność likwidacji firmy).