Zanim przedsiębiorca podejmie ważne decyzje dotyczące kierunku rozwoju jego firmy, rozważa wszelkie plusy i minusy, szanse i ryzyko. Analiza SWOT to nie jedyny sposób, by ocenić i wybrać najlepszą strategię. Warto poznać też inne narzędzia, wśród nich analizę PEST. Kiedy warto ją przeprowadzić? Komu może się przydać?
Analiza PEST: definicja, cel
W analizie PEST, inaczej nazywanej generalną segmentacją otoczenia, bada się otoczenie makroekonomiczne przedsiębiorstwa. Pozwala to określić perspektywy rozwoju firmy wobec czynników zewnętrznych, które mają wpływ na funkcjonowanie firmy.
PEST to akronim pochodzący od 4 głównych kategorii czynników, na które można podzielić makrootoczenie firmy. Są to:
P – ang. political – czynniki polityczne (polityczno-prawne),
E – ang. economic – otoczenie ekonomiczne (ekonomiczno-gospodarcze),
S – ang. social – otoczenie społeczno-kulturowe,
T – ang. technological – czynniki technologiczne.
W niektórych opracowaniach metoda PEST została rozwinięta do PEEST, gdzie drugie E oznacza environment, czyli czynniki środowiskowe, bądź PESTEL. W tym przypadku poza czynnikami środowiskowymi dodaje się jeszcze legal – otoczenie prawne.
Metoda PEST: czynniki zewnętrzne
Analiza strategiczna przedsiębiorstwa prowadzona metodą PEST wymaga uwzględnienia zróżnicowanych czynników makrootoczenia. Co zalicza się do każdej z wyżej opisanych kategorii? Poniżej kilka przykładów, które należy wziąć pod uwagę.
Czynniki polityczne
Tutaj warto wziąć pod uwagę kwestie podatkowe, uwarunkowania prawne prowadzenia określonego rodzaju działalności gospodarczej, prawo pracy, prawa konsumenta, stabilność sytuacji politycznej w kraju.
Czynniki ekonomiczne
Przypomnijmy, że w PEST należy się skupić na otoczeniu firmy, zatem pod uwagę bierze się ryzyko inflacji, kursy walut, ceny paliw i surowców, dostępność kredytów i innych form finansowania itd.
Otoczenie społeczno-kulturowe
W tej grupie czynników należy uwzględnić m.in. wysokość dochodów, poziom wykształcenia społeczeństwa, styl życia, nawyki zakupowe i oczekiwania konsumentów, prawa obywatelskie itd.
Czynniki technologiczne
To przede wszystkim poziom rozwoju technologii, innowacyjność, dostępność nowoczesnych technologii.
Określiwszy te czynniki, przechodzi się do kolejnego etapu PEST. Analiza dotyczy każdego składnika otoczenia i polega na ustaleniu, jak i w jakim stopniu ma wpływ na funkcjonowanie firmy obecnie i jaki może mieć w przyszłości. Trzeci i ostatni etap to określenie związków pomiędzy otoczeniem a sytuacją i strategią przedsiębiorstwa.