Kim jest analityk internetowy?
Analityka internetowa jest niezbędna w każdym przedsiębiorstwie, w którym cały biznes lub jego część jest prowadzona na stronach internetowych. Odpowiednio dobrana kampania reklamowa, planowanie strategii uzależnione są w dużej mierze od pracy osoby na stanowisku web analyst.
Czym dokładniej zajmuje się taki pracownik? Przede wszystkim dobiera odpowiednie narzędzia, dzięki którym będzie zbierał i prezentował dane oraz generował raporty. Następnie implementuje je na konkretnych stronach, odpowiednio konfiguruje. Dzięki temu gromadzi, a następnie analizuje dane – dobiera te, które stanowią jakąś wartość dla przedsiębiorstwa, a także będą przydatne do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków.
Tak naprawdę więc dba o to, by strona internetowa spełniała konkretne założenia biznesowe.
Jak zostać analitykiem internetowym?
Nie jest to zawód, w którym mamy do czynienia z jedną konkretną ścieżką kariery. Pomagają studia z zakresu ekonomii, matematyki, statystki czy informatyki. Jednak równie dobrze można samodzielnie zadbać o odpowiednie zaplecze wiedzowe oraz praktyczne. Zapoznanie się z programami czy podstawami budowania i funkcjonowania stron internetowych jest możliwe dzięki licznym publikacjom blogowym, vlogowym, a także książkowym.
Bardzo ważne są tutaj odpowiednie predyspozycje zawodowe. Praca analityka to praca z danymi – niezbędna jest umiejętność logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków ważnych dla danego biznesu.
Analityk internetowych to nie tylko analityk danych. Jedną z wymaganych cech jest komunikatywność – aby zgromadzone wnioski odpowiednio przedstawić i zarekomendować działania korzystne dla biznesu. Musi robić to w sposób zrozumiały dla wszystkich.
Na czym polega praca?
Agencja interaktywna, agencja marketingowa – to miejsca, w których można znaleźć zatrudnienie.
Co będzie należało do zadań analityka? Na przykład sprawdzenie czy komunikaty o promocjach docierają w odpowiednim czasie do właściwych konsumentów. Zbieranie informacji, do którego momentu czytane są ogłoszenia, jakie sortowanie stosują użytkownicy, ustalanie obszaru oddziaływania itd.
Ile zarabia analityk internetowy?
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń z 2019 roku mediana wynagrodzeń na stanowisku analityka ruchu na stronach internetowych wynosi 4830 zł brutto.