Pełnienie funkcji ambasadora marki raczej nie jest pełnoetatową pracą przez 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Kto sprawdzi się na takim stanowisku i ile można zarobić, reprezentując firmowy wizerunek?
Co robi ambasador marki?
Zgodnie ze słownikowymi definicjami, ambasador to „najwyższy rangą przedstawiciel dyplomatyczny reprezentujący państwo wobec władz innego państwa lub organizacji międzynarodowej” lub w innym znaczeniu „rzecznik czegoś lub obrońca czyichś interesów” (źródło: internetowy Słownik Języka Polskiego PWN). I tak jak państwa mają dyplomatów, tak firmy nawiązują współpracę z ambasadorami marki, którzy reprezentują produkty czy usługi wśród potencjalnych klientów. To zazwyczaj długofalowa współpraca, niekończąca się na jednym, szybkim zleceniu.
Ambasador może pojawiać się w reklamach telewizyjnych, na bilbordach, ale nie jest to jego jedyne zadanie. Zakres obowiązków zależy m.in. od produktów firmy. Np. ambasador marki sportowej motywuje i zachęca swoich fanów do aktywności fizycznej, propaguje zdrowy styl życia. Pokazuje, jak ćwiczy i co je, pojawia się w ubraniach z logo, używa firmowych gadżetów podczas treningów. Ambasador marki kosmetycznej może testować produkty, porównywać ich działanie, publikować tutoriale makijażowe, pokazywać swoje codzienne rytuały dla zdrowia i urody.
Niezależnie od wykorzystywanych sposobów i narzędzi, priorytetowym zadaniem ambasadora jest budowanie pozytywnego wizerunku marki. Dzięki temu, że z aprobatą wypowiada się na temat produktów, pokazuje, jak ich używać oraz sam to robi, zwiększa zaufanie do firmy i jej wiarygodność. Siła autorytetu, marketing rekomendacji mają duży wpływ na decyzje zakupowe klientów.
Jak zostać ambasadorem marki?
Firmy, które zainwestowały w nowoczesne narzędzia marketingowe, coraz częściej nawiązują współpracę z osobami popularnymi w sieci. Ambasador reprezentuje wartości i postawy atrakcyjne z punktu widzenia potencjalnych klientów marki. Najczęściej jest to osoba, która dużo wysiłku poświęciła na personal branding, wypracowała własną markę i zgromadziła duże grono odbiorców w mediach społecznościowych. To podstawa, by zainteresować firmy swoją działalnością w internecie i nawiązać współpracę.
Przeglądając ogłoszenia o pracę na portalach, bez trudu natrafić można także na oferty dotyczące stanowiska ambasadora produktu podczas akcji promocyjnej. To inna niż opisana wyżej forma pracy, niewymagająca aktywności w mediach społecznościowych. Zakres zadań zbiega się z obowiązkami hosta lub sprzedawcy, a wymagania zazwyczaj nie są wysokie – ambasador bowiem w takich przypadkach reprezentuje markę w bardzo wąskim zakresie, jedynie podczas dnia pracy.
Ile zarabia ambasador marki?
Odpowiedź na to pytanie determinuje wiele czynników. Ambasadorzy marek zatrudniani w akcjach promocyjnych, np. w galeriach handlowych, mogą liczyć na stawki godzinowe, rzędu 20-40 zł brutto za godzinę, czasem z prowizjami za sprzedaż.
Funkcję ambasadora reprezentującego firmę często pełnią znane osoby, influencerzy lub blogerzy, którzy w zamian za testowanie produktów czy pokazywanie ich na własnych profilach otrzymują wynagrodzenie bądź bezpłatnie korzystają z oferty. W takich przypadkach stawki negocjowane są indywidualnie.