Akwizycja - co to jest
Według Słownika Języka Polskiego PWN akwizycja to: „zbieranie zamówień na towary lub usługi jakiejś firmy” oraz „dział przedsiębiorstwa zajmujący się tą działalnością”. Nie jest to zbyt lubiana profesja. Na niektórych budynkach można nawet zauważyć napis: „zakaz akwizycji”. Jeszcze kilkanaście lat temu zajęcie to było bardziej popularne niż obecnie. Czy jednak można jednoznacznie stwierdzić, że zawód akwizytora odchodzi w zapomnienie? Osoby, które zdecydowały się na pracę w tej profesji, najczęściej zajmowały się sprzedażą najróżniejszych produktów: sprzętów AGD, kosmetyków, środków chemicznych. Do ich głównych zadań należało budowanie siatki klientów, organizowanie spotkań oraz informowanie o promocjach.
Akwizytor - jak zostać
Obecnie sprzedaż akwizycyjna kojarzona jest raczej z telefoniczną formą kontaktu. Firmy powoli odchodzą od bezpośrednich spotkań. Przedsiębiorstwa, które chcą przedstawić nabywcom oferty, korzystają z telemarketingu. Jest to nowa forma akwizycji rozwijająca się bardzo szybko. Warto podkreślić, że część rozmów telefonicznych jest nagrywana, dlatego przed rozpoczęciem pracy kandydaci przechodzą dokładne szkolenie. Pracę telemarketerów często wykonują osoby studiujące, które chcą w ten sposób dorobić. Podczas rozmowy rekrutacyjnej kandydaci mogą być poproszeni o odegranie scenki sprzedażowej.
Praca w akwizycji - wymagania
W większości przypadków przed kandydatami na to stanowisko nie stawia się wygórowanych wymagań. Bardzo często zatrudnienie znajdują osoby, dla których jest to pierwsze doświadczenie zawodowe.
Jak było wcześniej wspomniane, istotne jest odbycie początkowego szkolenia, na którym przyszli telemarketerzy poznają podstawowe techniki sprzedaży. Kluczowe są cierpliwość i odporność na stres. Sprzedaż telefoniczna jest dość trudna, dlatego nie można zrażać się po pierwszych tygodniach, podczas których nie udało nam się nikogo namówić do kupna danego przedmiotu bądź oferty.
Kandydaci, którzy zdecydowali się na pracę na tym stanowisku powinni być świadomi, że część ludzi będzie na takie telefony reagowała dość agresywnie. Trzeba zatem pamiętać, żeby zachować spokój, nawet wtedy, gdy klient obraża bądź krzyczy na dzwoniącego. Bardzo ważna jest komunikatywność. Niektóre osoby mają tak zwaną „smykałkę” do tego typu pracy, dlatego mogą liczyć na spore zarobki.
Przy pracy w akwizycji bardziej tradycyjnej, istotne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B oraz znajomość języków obcych. Oczywiście doświadczenie w obsłudze klienta będzie dodatkowym atutem.