Pracownik świadomy – czyli jaki?
Świadomość to najprościej mówiąc umiejętność zdawania sobie sprawy z czegoś. Dana osoba może być świadoma swojej sytuacji życiowej, opcji wyboru jakie posiada odnośnie doskonalenia się, planowania rodziny, kształtowania przyszłości, itd.
W jaki sposób przejawia się świadomość pracownika? Jak ktoś może trafnie zinterpretować swoją aktualną pozycję zawodową i według jakich kryteriów powinien zaplanować swój rozwój? Zdolność do logicznego i konstruktywnego zdefiniowania przez pracownika jego pozycji zawodowej to bardzo ważna umiejętność, mająca ogromny wpływ na jakość podejmowanych decyzji.
Kształtowanie świadomości pracowniczej krok po kroku
Pracownik świadomy to więc taka osoba, która wie dlaczego i w jakim celu znalazła się w aktualnym miejscu pracy. Potrafi też stwierdzić, czy jest to pozycja, którą chce utrzymywać, czy powinna ją w najbliższym czasie zmienić.
Kształtowanie świadomości pracowniczej nie jest wbrew pozorom takie trudne. Wystarczy podjąć działania w celu lepszego zdefiniowania swojego profilu.
Krok 1 – określ swoje potrzeby, ważne obszary
Bardzo ważne jest, żeby dana osoba potrafiła odpowiedzieć sobie na pytanie odnośnie potrzeb i wymagań stawianych przed pracodawcą. Czy pracownikowi zależy na byciu niezależnym i indywidualnej realizacji projektów, czy liczy się dla niego rozwój? Być może jednak bardziej istotne okażą się dogodna lokalizacja i elastyczny czas pracy? Dla niektórych też liczy się coraz większy zakres odpowiedzialności, albo jeszcze zupełnie coś innego.
Trzeba zastanowić się co na aktualnym etapie kariery zawodowej jest dla pracownika najbardziej istotne. Wtedy ma się świadomość bycia na właściwym miejscu lub potrzeby zmiany sytuacji zawodowej.
Krok 2 – zdefiniuj mocne strony, określ zalety
Istotną kwestią jest wiedza na temat swoich zalet, mocnych stron. Pomoże to zarówno w umacnianiu aktualnej pozycji zawodowej, jak i w planowaniu jej ewentualnego polepszenia. Dana osoba musi określić, w czym czuje się dobrze i co przynosi jej satysfakcję. To pomoże nie tylko spełniać się zawodowo, ale też łatwiej określić kryteria planowanych zmian.
Krok 3 – pamiętaj, jakie są twoje słabe strony i wady
Podobna rzecz dzieje się w przypadku określenia wad i słabych stron. Świadomość ich istnienia, umiejętność radzenia sobie z problemami to bardzo duży krok w kierunku lepszego kształtowania swojej kariery.
Krok 4 – perspektywa, czas na przemyślenia, dystans
Wspomniane kroki, obserwacje najlepiej prowadzić przez dłuższy okres. Jednorazowe sytuacje, np. błąd w raporcie, wcale nie muszą świadczyć o tym, że ktoś jest złym analitykiem. Do wszystkich uwag trzeba nabrać dystansu, przeanalizować nie będąc pod wpływem silnych emocji wywołanych nietypowym problemem w pracy czy nieprzyjemną konfrontacją z przełożonym.