Praca.pl Poradniki Obsługa Klienta
Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

 
Blaski i cienie pracy w obsłudze klienta

Co może być trudnego w obsłudze klienta? Przecież każdy sobie z tym poradzi! - Tak często myślą kandydaci do tej pracy, którzy nigdy nie pracowali w bliskim kontakcie z klientem. Tymczasem, aby efeketywnie i sprawnie obsługiwać klientów i czerpać z tej pracy satysfakcję, trzeba mieć cały zestaw cech, które to umożliwiają. Należą do nich m.in. odporność na stres, umiejętność komunikacji i aktywnego słuchania, empatia, pogoda ducha, chęć bycia pomocnym. Zanim wyślemy CV na to stanowisko, dobrze też zdawać sobie sprawę z tego, jakie plusy i jakie minusy ma ten rodzaj pracy.

 

Wymagające elementy pracy w obsłudze klienta

 

Klieci oczekują obsługi 24h/dobę
Oznacza to nierzadko konieczność pracy również w niedziele i święta bądź w systemie zmianowym. Jeśli to ci nie odpowiada, poszukaj firm, które zapewniają obsługę jedynie w dni robocze.

 

Konieczość multitaskingu
Słuchanie klienta ze zrozumieniem, jednoczesne sprawdzanie statusu sprawy w komputerze czy kolejka kilku klientów w punkcie obsługi oznacza konieczność robienia kilku rzeczy naraz i szybkiej pracy. Nie każdy sobie z tym radzi.

Klient ma zawsze rację
Nawet kiedy jej nie ma - pracownik obsługi klienta musi potrafić wyjasnić klientowi wątpliwości i załątwić jego sprawę nawet w sytuacji, w której uważa, że problem leży po stronie klienta.


Klient w krawacie jest mniej awanturujący się
Niestety ta obiegowa opinia nie jest prawdziwa. Żyjemy w coraz większym stresie, a to sprawia, że nierzadko klienci są zirytowani, niesympatyczni i potrafią w niekulturalny sposób zwracać się do pracownika. W takich sytuacjach trzeba zachować dystans. Pomaga w tym umiejętność niebrania do siebie opinii klienta. Pamiętaj - jeśli klient się złości, to nie na ciebie, a na sytuację.

Brak wrażliwości u klienta
Klienta nie obchodzi to, czy boli cię głowa, czy może masz prywatne kłopoty - chce załatwić swoją sprawę i być profesjonalnie i z uśmiechem obsłużony. Umiejętność pozostawiania problemów w domu i panowania nad swoimi emocjami jest tu kluczowa. Cóż - nieraz będzie trzeba udawać dobry humor.
Jeśli powyższe minusy tak naprawdę wcale ci nie przeszkadzają, to być może jest to stanowisko idealne dla ciebie.

 

 

Plusy pracy w obsłudze klienta


Praca bez doświadczenia
Do pracy w obsłudze klienta często przyjmowane są osoby bez dużego doświadczenia zawodowego. Łatwo zatem rozpocząć w tym obszarze karierę - to dobry start dla młodych i chcących zmienić branżę.

Każdy dzień jest inny
W obsłudze klienta nie ma czasu na nudę. Każdy problem jest inny, bo inny jest każdy klient. To zaś sprawa, że praca jest różnorodna i ciekawa.

Wiele osób - wiele znajomości
Praca w obsłudze klienta to nowe kontakty i znajomości - można spotkać i poznać fascynujących ludzi. Wielu pracowników związanych z obsługą klienta podkreśla, że niektóre relacje biznesowe, które nawiązali, trwają latami.

Rozwój umiejętności komunikacyjnych
Już kilka miesięcy pracy w obsłudze klienta podnosi umiejętności komunikacyjne. To przydaje się nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Obecnie umiejętności komunikacji są jedną z najczęściej poszukiwanych kompetencji. - nie tylko u osób mających kontakt z klientami.

Lekcja słuchania
Podstawową kompetencją osoby pracującej w obsłudze klienta jest umiejętność sluchania klienta. Niezależnie od powodu, z jakim klient zwraca się do pracownika, zadaniem osoby obsługującej jest wysłuchać tego, co klient  ma do powiedzenia, i zrozumieć, czego oczekuje. Ta lekcja przydaje się potem na każdym etapie kariery.

Doskonałe doświadczenie w CV
Coraz więcej stanowisk pracy zakłada konieczność współpracy z klientem. Taki punkt w CV przyda się zarówno księgowej, jak i inżynierowi.

Poczucie celu i sensu pracy
Pomoc klientowi w rozwiązaniu jego wątpliwości, wywołanie uśmiechu na twarzy drugiej osoby, sprawienie, że problem przestaje 0 dzięki pomocy pracownika obsługi klienta - istnieć. Taka świadomość daje satysfakcję i poczucie sensu tego, co się robi.

Wdzięczność zadowolonego klienta
Choć zdarzają się klienci trudni i rozczarowani, to jeśli mimo wszystko częsciej w wyniku pomocy pracownika klient odchodzi ze stanowiska zadowolony, to jego wdzięczność przekłada się na korzystane postrzeganie firmy. W ten właśnie sposób pracownicy obsługi klienta ,ają największy wpływ na budowanie wizerunku firmy.

Więcej artykułów "Obsługa Klienta"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Procesów

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków dokonywanie okresowych przeglądów procesów w ramach funkcjonującej w Banku Architektury Procesów; monitorowanie prawidłowej realizacji zadań w obszarze zarządzania procesami; bieżąca współpraca z Właścicielami i Menadżerami procesów; aktualizacja schematów...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    19 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Dyrektor Oddziału Banku

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Dołącz do Banku Pocztowego, gdzie prostota usług finansowych idzie w parze z innowacyjnością. W związku z rozwojem naszego zespołu poszukujemy osoby na stanowisko: Dyrektor Oddziału Banku. Jeśli jesteś liderem, którego energia oraz wizja może poprowadzić naszą placówkę do sukcesów w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa chmurowego

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie poprawnością konfiguracji i hardening bezpieczeństwa usług chmurowych AWS, Zarządzanie oraz konfiguracja serwisów bezpieczeństwa AWS, takich jak Shield, WAF, Security Hub, AWS Config, GuardDuty, Umiejętność analizy logów z IAM Access Analyzer oraz...
  • Specjalista / Specjalistka ds. ciągłości działania

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    Twój zakres obowiązków Opracowanie, utrzymanie i rozwój procesów i dokumentacji (tj. polityk, planów, procedur, instrukcji) z obszaru ciągłości działania i Systemu Zarzadzania Ciągłością Działania, w tym planów ciągłości działania, procedur operacyjnych, awaryjnych, itd. Udział...
  • Dyrektor Placówki / Rynku

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    Twój zakres obowiązków zarządzanie Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność sprzedażową, w tym dobór odpowiednich narzędzi i metod;...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.