Co może być trudnego w obsłudze klienta? Przecież każdy sobie z tym poradzi! - Tak często myślą kandydaci do tej pracy, którzy nigdy nie pracowali w bliskim kontakcie z klientem. Tymczasem, aby efeketywnie i sprawnie obsługiwać klientów i czerpać z tej pracy satysfakcję, trzeba mieć cały zestaw cech, które to umożliwiają. Należą do nich m.in. odporność na stres, umiejętność komunikacji i aktywnego słuchania, empatia, pogoda ducha, chęć bycia pomocnym. Zanim wyślemy CV na to stanowisko, dobrze też zdawać sobie sprawę z tego, jakie plusy i jakie minusy ma ten rodzaj pracy.
Wymagające elementy pracy w obsłudze klienta
Klieci oczekują obsługi 24h/dobę
Oznacza to nierzadko konieczność pracy również w niedziele i święta bądź w systemie zmianowym. Jeśli to ci nie odpowiada, poszukaj firm, które zapewniają obsługę jedynie w dni robocze.
Konieczość multitaskingu
Słuchanie klienta ze zrozumieniem, jednoczesne sprawdzanie statusu sprawy w komputerze czy kolejka kilku klientów w punkcie obsługi oznacza konieczność robienia kilku rzeczy naraz i szybkiej pracy. Nie każdy sobie z tym radzi.
Klient ma zawsze rację
Nawet kiedy jej nie ma - pracownik obsługi klienta musi potrafić wyjasnić klientowi wątpliwości i załątwić jego sprawę nawet w sytuacji, w której uważa, że problem leży po stronie klienta.
Klient w krawacie jest mniej awanturujący się
Niestety ta obiegowa opinia nie jest prawdziwa. Żyjemy w coraz większym stresie, a to sprawia, że nierzadko klienci są zirytowani, niesympatyczni i potrafią w niekulturalny sposób zwracać się do pracownika. W takich sytuacjach trzeba zachować dystans. Pomaga w tym umiejętność niebrania do siebie opinii klienta. Pamiętaj - jeśli klient się złości, to nie na ciebie, a na sytuację.
Brak wrażliwości u klienta
Klienta nie obchodzi to, czy boli cię głowa, czy może masz prywatne kłopoty - chce załatwić swoją sprawę i być profesjonalnie i z uśmiechem obsłużony. Umiejętność pozostawiania problemów w domu i panowania nad swoimi emocjami jest tu kluczowa. Cóż - nieraz będzie trzeba udawać dobry humor.
Jeśli powyższe minusy tak naprawdę wcale ci nie przeszkadzają, to być może jest to stanowisko idealne dla ciebie.
Plusy pracy w obsłudze klienta
Praca bez doświadczenia
Do pracy w obsłudze klienta często przyjmowane są osoby bez dużego doświadczenia zawodowego. Łatwo zatem rozpocząć w tym obszarze karierę - to dobry start dla młodych i chcących zmienić branżę.
Każdy dzień jest inny
W obsłudze klienta nie ma czasu na nudę. Każdy problem jest inny, bo inny jest każdy klient. To zaś sprawa, że praca jest różnorodna i ciekawa.
Wiele osób - wiele znajomości
Praca w obsłudze klienta to nowe kontakty i znajomości - można spotkać i poznać fascynujących ludzi. Wielu pracowników związanych z obsługą klienta podkreśla, że niektóre relacje biznesowe, które nawiązali, trwają latami.
Rozwój umiejętności komunikacyjnych
Już kilka miesięcy pracy w obsłudze klienta podnosi umiejętności komunikacyjne. To przydaje się nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Obecnie umiejętności komunikacji są jedną z najczęściej poszukiwanych kompetencji. - nie tylko u osób mających kontakt z klientami.
Lekcja słuchania
Podstawową kompetencją osoby pracującej w obsłudze klienta jest umiejętność sluchania klienta. Niezależnie od powodu, z jakim klient zwraca się do pracownika, zadaniem osoby obsługującej jest wysłuchać tego, co klient ma do powiedzenia, i zrozumieć, czego oczekuje. Ta lekcja przydaje się potem na każdym etapie kariery.
Doskonałe doświadczenie w CV
Coraz więcej stanowisk pracy zakłada konieczność współpracy z klientem. Taki punkt w CV przyda się zarówno księgowej, jak i inżynierowi.
Poczucie celu i sensu pracy
Pomoc klientowi w rozwiązaniu jego wątpliwości, wywołanie uśmiechu na twarzy drugiej osoby, sprawienie, że problem przestaje 0 dzięki pomocy pracownika obsługi klienta - istnieć. Taka świadomość daje satysfakcję i poczucie sensu tego, co się robi.
Wdzięczność zadowolonego klienta
Choć zdarzają się klienci trudni i rozczarowani, to jeśli mimo wszystko częsciej w wyniku pomocy pracownika klient odchodzi ze stanowiska zadowolony, to jego wdzięczność przekłada się na korzystane postrzeganie firmy. W ten właśnie sposób pracownicy obsługi klienta ,ają największy wpływ na budowanie wizerunku firmy.