Praca.pl Poradniki Motoryzacja
Praca w branży motoryzacyjnej

Praca w branży motoryzacyjnej

 
Praca w branży motoryzacyjnej

Trzy filary branży


Pracę w motoryzacji można rozpatrywać na trzech płaszczyznach:

pracownicy wykwalifikowani – takie stanowiska, jak mechanik, elektromechanik, elektryk, blacharz, lakiernik, diagnosta samochodowy;

stanowiska specjalistyczne (inżynieryjne) – pracownicy działów R&D i centrów inżynieryjnych odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie technologii w proces produkcji;

sprzedawcy oraz pracownicy obsługi klienta indywidualnego i korporacyjnego – zatrudniani u dystrybutorów i odpowiedzialni za sprzedaż, serwisowanie oraz zarządzanie Fotą

Poza większymi koncernami, które zatrudniają niecałe 20 proc. Pracowników w branży auto-moto, w Polsce za główny trzon zatrudnienia pracowników odpowiadają liczne stacje diagnostyczne i zakłady mechaniki pojazdowej zatrudniające do kilku pracowników. Ilość ta będzie rosła, gdyż nie tylko wzrasta liczba samochodów w Polsce, ale również coraz częściej dokonujemy napraw i wydajemy na nie coraz więcej
(za: Branża motoryzacyjna w Polsce 2012).

 

Fachowcy warsztatowi poszukiwani!

 

Wśród ofert pracy z obszaru motoryzacji najwięcej propozycji znajdziemy dla mechaników samochodowych oraz elektromechaników. Duże zapotrzebowanie na lakierników samochodowych widoczne w ostatnich kliku latach, przez ostatni rok nieco spadło i ofert pracy dla tej specjalności jest zdecydowanie mniej niż jeszcze kilka lat temu. Rośnie za to rynek pracy związany ze sprzedażą samochodów oraz części samochodowych Zgodnie z trendem zwiększania się liczby pojazdów na polskich drogach.


W Scania stale poszukujemy fachowców - pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. – Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

 

Sprzedaż i obsługa klienta

 

Automotive to nie tylko kwestie techniczne – poszukiwani są również pracownicy związani ze sprzedażą części, podzespołów, osoby zarządzające usługami serwisowymi oraz osoby obsługujące Fotę i zarządzające nią.

Od takich osób oczekuje się:

• zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych;

• znajomości branży motoryzacyjnej oraz podstaw mechaniki i eksploatacji pojazdów;

• wysokiej kultury osobistej;

• zdolności sprzedażowych;

• umiejętności organizacji pracy.

Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności” – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Rozwój branży – technologie hybrydowe i elektromobilne

 

Dzięki rozwojowi w obszarze nowych technologii branża motoryzacyjna również szybko się rozwija. Kryzys gospodarczy wprawdzie nieco przyhamował samą produkcję, ale ostatnie miesiące tego roku wskazują na wzrosty sprzedaży aut osobowych. Giganci automotive stale pracują też nad udoskonalaniem i wdrażaniem nowych technologii w obszar motoryzacji. Napędy hybrydowe, elektromobilność, oprogramowanie sterowników komputerów pokładowych czy rozwój technologii silników spalinowych to kluczowe kierunki rozwoju w branży.

 

Aż 40 proc. producentów wskazuje na rozwój technologii w obszarze alternatywnych form napędu  jako najważniejsze elementy rozwoju w branży na kolejne lata. Rośnie również znaczenie projektowania pojazdów miejskich o mniejszych gabarytach i technologii komunikacyjnych łączących pojazdy. W związku z tym rosnąć będzie zapotrzebowanie na inżynierów w tych obszarach.

 

A może praca za granicą?

 

Ważny trend w rozwoju branży jest widoczny w postaci przenoszenia produkcji do krajów wschodnich – zatrudnia się tam nie tylko pracowników produkcyjnych i warsztatowych, ale również inżynierów. Na fachowców z Polski spory rynek pracy otwarty jest jednak nadal w Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi poszukują pracowników wykwalifikowanych i z doświadczeniem. BMW, Audi, Mercedes, Porsche oraz Grupa Volkswagen każdego roku zatrudniają dziesiątki nowych pracowników.

 

W Scania stale poszukujemy fachowców- pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. – Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. 

 

Kariera za granicą w automotive dla specjalistów z Polski nie jest łatwa – w Niemczech studia motoryzacyjne cieszą się dużą popularnością ze względu na stabilność zatrudnienia w branży. Jest jednak o co walczyć – specjalista z kilkuletnim doświadczeniem może liczyć na wynagrodzenie rzędu 50 tys. euro rocznie, a w przypadku podwykonawców dla dużych koncernów 30-45 tys. euro. W przypadku pracy w Wielkiej Brytanii zarobki kształtują się na poziomie 20-28 tys. funtów rocznie w działach typu R&D.

 

Absolutną koniecznością w przypadku chęci pracy za granicą w tej branży jest biegła znajomość języka obcego.

 

Zarobki

 

Z raportów płacowych wynika, że zarobki w branży motoryzacyjnej są średnio o około 5 proc. wyższe niż na analogicznych stanowiskach w innych branżach produkcyjnych. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, elektromechanicy mogą liczyć na wynagrodzenie 6300 zł brutto (mediana), lakiernicy około 5040 zł brutto, mechanicy pojazdów 5480 zł brutto. W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej najczęściej przyjmuje się rozliczenie godzinowe – pensja miesięczna jest zatem uzależniona od czasu pracy mechanika i jego zaangażowania.

 

Jak rozpocząć pracę w branży motoryzacyjnej?

 

Większość frm motoryzacyjnych stawia mocno na rekrutację wewnętrzną, wspierając rozwój własnych pracowników i umożliwiając im wspinanie się po szczeblach kariery oraz samorealizację w wybranych obszarach zawodowych. Młodzi ludzie najczęściej zaczynają zatem pracę w ramach stanowisk warsztatowych, produkcyjnych lub stanowisk niskiego szczebla (np. magazynier) u dystrybutorów części. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia oraz wiedzy w obszarze logistyki, asortymentu czy mechaniki rozwijają swoje kompetencje, a najwięksi gracze aktywnie szkolą pracowników po to, by wyławiać największe talenty.


Chcąc rozpocząć karierę w tej branży, najrozsądniej jest wysłać aplikację do wybranych firm i szukać możliwości stażu czy stanowiska niższego szczebla. Opcją na dostanie się do firmy jest również nawiązanie kontaktu z danym dystrybutorem bądź firmą motoryzacyjną i pisanie pracy inżynierskiej bądź magisterskiej w kontekście problemów i wyzwań danej firmy.

 

A co z rozwojem?

 

W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej rozwój opiera się najczęściej na kolejnych przypadkach problemów, które trzeba rozwiązać, by auto sprawnie działało. Duże firmy oferują swoim pracownikom wewnętrzne szkolenia, które wzbogacają ich wiedzę. Niejedno można też podpatrzeć, obserwując przy pracy starszych kolegów.

 

W Scania pracownik ma możliwość rozwoju poprzez szkolenia oferowane przez Scania Academy. Zajęcia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowanych instruktorów technicznych. Szkolenia kończą się egzaminami, a z opinii naszych pracowników wiemy, że nasze certyfikaty są bardzo cenione na rynku. W naszej firmie wysoko cenimy również mentoring. Z tego też względu przy rekrutacji dużą wagę przywiązujemy do tego, czy kandydat jest otwarty na rozwój i dzielenie się wiedzą – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Praca dla młodocianych

 

Branża motoryzacyjna – jako jedna z nielicznych – jest też otwarta na pracowników młodocianych, którzy jeszcze pobierają naukę w technikach lub szkołach zawodowych.

W Scania często nawiązujemy współpracę ze szkołami i w ramach umowy realizujemy praktyki dla uczniów. Taka osoba podpisuje z nami umowę o pracę w celu nauki zawodu, a jeśli się sprawdzi, zostaje później zatrudniona na stałe – komentuje Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

Takie rozwiązanie jest o tyle korzystne, że młodzież – decydując się na naukę w konkretnej szkole – ma większe szanse na otrzymanie rozwojowej pracy.

Więcej artykułów "Motoryzacja"
Praca Humanus Personalservice GmbH

Polecane oferty

  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    3 dni
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.
  • Spawacz z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    3 dni
    Opis stanowiska: Spawanie konstrukcji stalowych; Spawanie metodą MAG lub WIG (zależy od umiejętności) Praca według rysunku technicznego; Obsługa różnych urządzeń w obrębie metalotechniki.
  • Ustawiacz / Operator CNC ze znajomością języka niemieckiego

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    3 dni
    Zakres obowiązków: Wykonywanie operacji na maszynach CNC, takich jak tokarki, frezarki, giętarki i szlifierki, Programowanie i ustawianie parametrów maszyn CNC, Wymiana narzędzi w obrabiarkach, Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem maszyn i interwencja w przypadku awarii, Zapewnienie...
  • Frezer / Tokarz z językiem niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 dni
    Obowiązki: Programowanie, ustawianie i obsługa frezarek lub tokarek CNC, Weryfikacja i wprowadzanie korekt w gotowych programach obróbczych, Obróbka detali zgodnie z dokumentacją techniczną, Monitorowanie procesów skrawania i dokonywanie niezbędnych regulacji, Dbanie o porządek na...
  • Lakiernik

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    7 dni
    Opis stanowiska: Polerowanie, Montaż i demontaż części samochodowych bądź przemysłowych, Maskowanie, Zmiana i kontrola jakości, Prace polerskie, Poprawki lakiernicze.

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.