Tak dynamiczny rozwój branży wymaga szeregu zmian technologicznych i związanych z nimi kompetencji pracowników. Specjaliści zajmujący się reklamą internetową, którzy wcześniej planowali zakup mediów (media plannerzy), konfigurowali kampanie AdWords, wykonywali analizy czy prace graficzne, teraz potrzebują zupełnie nowego zestawu umiejętności. Reklama w internecie może być obecnie dostosowana do zainteresowań, intencji zakupowych czy nawet pogody. Wymusiło to na agencjach reklamowych, domach mediowych i samych reklamodawcach zmianę wymagań dotyczących kompetencji członków zespołu.
Okazało się, że potrzebni są pracownicy, którzy sprawnie odnajdują się w zagadnieniach technologicznych i potrafią wykorzystać ich potencjał. Wiedzą, jak obsługiwać różne DSP (Demand Side Platform) (1) i SSP (Supply Side Platform) (2) oraz znają zalety Open Auction czy Private Deals. Powinni być to eksperci, którzy dzięki silnym umiejętnościom analitycznym potrafią stworzyć strategię pozwalającą na podniesienie wyników sprzedaży, zwiększenie świadomości marki, promocję sezonowych akcji oraz dobiorą urządzenie, na którym reklamy zostaną wyemitowane. Takie osoby to właśnie specjaliści od zakupu programatycznego (Programmatic Specialist).
Co ciekawe, branża wciąż ewoluuje. Chociaż sama profesja specjalisty od zakupu programatycznego jest dość nowa, to stale powstają jej kolejne odmiany i egzotyczne nazwy stanowisk. Najciekawsze przykłady to Omnichannel Director czy Growth Hacker.
Warto wspomnieć, że oprócz kompetencji technicznych zmieniają się też wymagania co do kompetencji tzw. „miękkich”. W tej ciągle rozwijającej się branży poszukiwane są osoby, które szybko dostosowują się do nowych realiów i potrafią je kształtować. Specjalista od zakupu programatycznego musi być kreatywny, sprawnie podejmować trafne decyzje oraz mieć świetne umiejętności komunikacyjne, gdyż na co dzień będzie współpracować z osobami zarówno z wnętrza firmy, jak i z klientami. Można zaryzykować stwierdzenie, że przy odpowiednich predyspozycjach oraz po zdobyciu właściwej wiedzy takimi pracownikami stanie się znaczna liczba osób z branży reklamy internetowej.
Poza agencjami reklamowymi specjaliści od zakupu programatycznego są również często poszukiwani przez wydawców internetowych, którzy zaczęli sprzedawać powierzchnię reklamową w sposób pragmatyczny. Wydawcy musieli postawić na szybkie przekwalifikowanie specjalistów od kampanii performance czy sprzedaży tradycyjnej, ponieważ ekspertów od zakupu pragmatycznego było i jest wciąż bardzo niewielu. Kolejna duża grupa chętnie zatrudniająca specjalistów z dziedziny programmatic buying to reklamodawcy. Wewnętrzny, wykwalifikowany w tym zakresie zespół nadal stanowi o znacznej przewadze na tle konkurencji.
Niektóre marki już zaczęły tworzyć takie działy w obrębie własnej organizacji. Sprawia to, że zapotrzebowanie na specjalistów od zakupu programatycznego będzie stale rosło.
Autor:
Magdalena Bornos-Paciorek
Industry Manager, Google
(1) Technologia umożliwiająca zakup reklamy w modelu programmatic.
(2) Technologia, dzięki której wydawca może udostępnić odsłony strony internetowej do sprzedaży w modelu programmatic.
Programmatic buying – dynamiczny rozwój branży wymaga rozwoju kompetencji
Polecane oferty
-
Analityk Sprzedaży
Rotenso - Grupa Thermosilesia Ruda Śląska praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Analityczka / Analityk ds. kontraktów it
PKO Bank Polski Warszawa, Chmielna 89 praca stacjonarnaspecjalista junior / mid / senior umowa o pracę pełny etat -
Specjalista ds. Platform Egzaminacyjnych
Akademia Leona Koźmińskiego Warszawa praca stacjonarnaspecjalista junior / mid / senior umowa o pracę pełny etat -
Programista C++
CAD Projekt K&A Sp. J. Poznań praca stacjonarnaspecjalista junior / mid / senior aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Specjalista ds. utrzymania sieci
specjalista (mid) umowa o pracę pełny etat -
Technik w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
specjalista (mid) umowa o pracę pełny etat
Najnowsze artykuły
Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek
O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.
Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?
– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.
Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja
– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?
Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?
Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?
Jak napisać CV? Rodzaje CV
– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.
Niedziele handlowe 2025
Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?