Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Rozmowa z Ekspertem: rola komunikacji z kandydatem w procesie rekrutacji

Rozmowa z Ekspertem: rola komunikacji z kandydatem w procesie rekrutacji

 
Rozmowa z Ekspertem: rola komunikacji z kandydatem w procesie rekrutacji

Na temat komunikacji z kandydatem rozmowiamy z ekspertem - Marcinem Gralewskim, Partnerem Zarządzającym w Talent IN

 

Praca.pl: Zacznijmy od podstaw – jak to jest z komunikacją?

 

M.G.: Komunikacja jest praprzyczyną zarówno większości sukcesów jak i większości porażek w projektach w ogóle, nie tylko projektach rekrutacyjnych. Pomimo że kanały komunikacji ulegają nieustanym zmianom, to zasady rządzące dobrą wymianą informacji są zasadniczo stałe.

 

Praca.pl: W naszych rozmowach z pracodawcami, rekruterami często przewija się proces udzielania informacji zwrotnej. Proszę powiedzieć, jak to wygląda z Pana perspektywy.

 

M.G.: Staramy się informować naszych kandydatów z reguły na bieżąco, ale też nie nadużywamy ich czasu. Dziś każdy jest zajętą osobą. Uprzedzamy, że jeśli nastąpi jakakolwiek zmiana w projekcie, to na pewno wrócimy z informacją jak najszybciej. Często zachęcamy kandydatów również do kontaktu z ich strony, aby dzwonili lub wysyłali SMS do nas z pytaniem o status projektu.

 

Praca.pl: Jak rozkładają się proporcje, jeśli chodzi o wykorzystanie różnych kanałów komunikacji?

 

M.G.: Dziś wykorzystujemy wszelkie możliwe kanały komunikacji z kandydatem, rozpoczynając od rozmowy telefonicznej poprzez narzędzia i aplikacje, kończąc na SMS-ach i komunikatorach. Praktycznie 80%-90% komunikacji z kandydatem odbywa się online. Jeszcze rok temu proporcje były zupełnie inne: 40% – online, 60% – spotkania osobiste. W związku z bieżącą sytuacją większość rozmów prowadzona jest online.

 

Praca.pl: Zdecydowane zwycięstwo online! Czy były jakieś wątpliwości, obawy związane z tym przejściem?

 

M.G.: Oczywiście! Przed mocnym wejściem w online było wiele obaw z tym związanych, między innymi czy spotkania online pozwolą na właściwe poznanie kandydata. Okazało się, że jest to narzędzie nie mniej skuteczne, a przede wszystkim bardzo wygodne. Kandydaci nie muszą marnować czasu, żeby przyjechać na spotkanie, zwalniać się z pracy. Zazwyczaj rozmowy prowadzone są z domu po godzinach pracy kandydata.


Praca.pl: Wracając do samego kandydata, który jest osią komunikacji – jak kanały komunikacji przekładają się na tempo działań, rozmów z kandydatem?

 

M.G.: Ważne jest, aby wcześniej ustalić z kandydatem formy i kanały komunikacji. Kanał nie umniejsza wagi projektu, jest tylko wykorzystaniem możliwych narzędzi. Różnorodność kanałów wynika z faktu, że jednym z kluczowych elementów w projekcie rekrutacyjnym jest czas. Dlatego osoby, które mogą rozstać się z firmą w krótszym czasie, mają przewagę w procesie rekrutacji. Spotykamy się też z sytuacjami, gdy kandydaci rezygnują z pracy, a dopiero po rezygnacji zaczynają poszukiwać nowej. Chcą maksymalnie skupić się na jednym zadaniu, czyli znalezieniu nowej pracy. Brak pracy podczas poszukiwania nowego zajęcia dziś już nie umniejsza atrakcyjności kandydata, jeżeli ów kandydat potrafi świadomie uzasadnić taką sytuację.

 

Praca.pl: Mamy zatem komunikację jako „klucz”, informację zwrotną jako proces, online – jako główny kanał komunikacji. Wydawać by się mogło, że jest to kompletny zestaw, żeby wszystko zadziałało… Czy aby na pewno? Jak to jest z tym czasem?

 

M.G.: Czas bywa elementem pozornym i trzeba na ten element uważać. Pracodawcy chcą jak najszybciej poznać kandydatów, żeby zorientować się, jak wyglądają możliwości rynkowe i dostępność pożądanych do zespołu osób. Po tym etapie często tempo projektu zwalnia. Jest to zazwyczaj związane ze złożonością procesu decyzyjnego u pracodawcy, wynikającą m.in. z liczby osób, z którymi kandydat musi się spotkać, czy też podjęcia trudnej decyzji przez pracodawcę. To jest moment, kiedy kandydaci się niecierpliwią, natomiast tłumaczymy, że tak wygląda proces i jest on naturalny. Zdarza się, że pracodawca zmienia w ogóle decyzję na tym etapie, np. czy nowa osoba jest potrzebna.

 

Tu rekruterzy, a w zasadzie cały HR, ma do odegrania dużą rolę w procesie edukowania rynku – zarówno w swoim gronie, jak i wśród kandydatów. Nad procesami komunikacji warto nieustannie pracować.

 

Praca.pl: Dodajmy do tego zestawu jeszcze styl komunikacji. Dużo mówi się o różnicach między pokoleniami, specjalistami z różnych obszarów. Co Pan o tym sądzi?

 

M.G.: Jeżeli chodzi o styl komunikacji, można zaobserwować pewne różnice pomiędzy pokoleniami, ale też właśnie pomiędzy obszarami pracy, specjalizacjami – w inny sposób komunikują się osoby z obszaru IT, a w inny osoby z obszaru sprzedaży. Wpływ na styl ma również długość doświadczenia, jakie posiadają kandydaci. Ilość zmiennych, które wpływają na styl komunikacji, jest dość spora, więc można powiedzieć, że każda osoba posiada własny. Poszukiwanie jakichś precyzyjnych reguł prowadzących do uogólnień mogłoby być nadinterpretacją.


Praca.pl: Na koniec naszej rozmowy proszę o kilka słów podsumowania – na co warto stawiać w procesie komunikacji.

 

M.G.: Tak jak zaznaczyłem na początku, moim zdaniem kanały komunikacji ulegają upgrade’owi, natomiast styl czy język pozostają w zasadzie stałe. Używając komunikatorów czy spotkań on-line, również przywiązujemy wagę do formy i sposobu komunikacji. Nie skracajmy zbytnio dystansu, natomiast też nie starajmy się tej wzajemnej komunikacji obudowywać przesadnym poziomem dyplomacji.

 

Mam przekonanie, że właśnie te zasady spowodowały, że powstał nasz projekt krokikariery.pl, który pomaga kandydatom odnaleźć się na rynku pracy. Jeden z kandydatów zapytał nas po zakończonym projekcie, czy nie pomoglibyśmy we właściwej prezentacji własnej osoby podczas rozmowy, bo miał wrażenie, że mimo doskonałych kompetencji nie udawało mu się otrzymać oferty od pracodawcy.


Warto pamiętać na co dzień, że każdą ze stron w bezpośredniej komunikacji obowiązują zasady rzetelnej wymiany informacji, pracy z uśmiechem i wzajemnej życzliwości.

 

Praca.pl: Dziękuję za rozmowę!

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Mistrz Elektroepilacji

    ELEKTROEPILACJA.PL SP. Z O.O.   Warszawa, Ochota    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat   4 242 - 9 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: Przeprowadzanie zabiegów elektroepilacji, Indywidualne doradztwo dla klientów w zakresie przeprowadzanych zabiegów, Dbanie o najwyższe standardy obsługi klienta i higieny pracy, Aktywny udział w życiu salonu i jego promocji.
  • Pomocnik budowlany

    AMB GEBÄUDESERVICE GmbH   Niemcy, Berlin   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Doświadczenie na podobnym stanowisku; Prawo jazdy kat. B, mile widziane BE; Umiejętność pracy w zespole; Motywacja; Mile widziane doświadczenie w pracy za granica;
  • Online Advertising Campaign Optimiser - Fluent Dutch

    MAJOREL POLSKA   Kraków, Quattro Business Park    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    As an Advertising Campaign Optimizer, you will be part of a multinational team, building new campaigns, optimizing and localizing existing campaigns for customers. You will use your marketing skills to review the client’s business model and website and implement the best optimization strategy to...
  • Content Reviewer - Fluent Bulgarian

    MAJOREL POLSKA   Kraków, Tertium Business Park    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    As a Content Reviewer you will be responsible for the day to day management of potentially sensitive internet content, ensuring a quality experience is provided to millions of internet users. As a reviewer you will have the opportunity to make a significant and direct impact on the quality of our...
  • Content Reviewer - Fluent Romanian

    MAJOREL POLSKA   Kraków, Tertium Business Park    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    As a Content Reviewer you will be responsible for the day to day management of potentially sensitive internet content, ensuring a quality experience is provided to millions of internet users. As a reviewer you will have the opportunity to make a significant and direct impact on the quality of our...
  • Junior Customer Care Agent - Danish Speaking

    MAJOREL POLSKA   Kraków    praca zdalna / hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    As a Customer Care Agent you will be responsible for managing inquiries from SME-sized merchants. Your tasks will include handling emails, chats and calls from customers with either acquiring or technical products. We operate in several key CRM, ERP, and other customer-related systems, making...

Najnowsze artykuły

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Organizując świąteczne spotkanie w biurze i rozdając upominki dla pracowników czy klientów, przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że każda darowizna może wywoływać skutki podatkowe. Czy prezent na święta Bożego Narodzenia podlega opodatkowaniu? Jak zaksięgować świąteczne wydatki firmy? Wyjaśniamy, kiedy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?