Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pomieszczenie socjalne: obowiązki pracodawcy

Pomieszczenie socjalne: obowiązki pracodawcy

 
Pomieszczenie socjalne: obowiązki pracodawcy

Większość z nas spędza w pracy około 8 godzin dziennie. W tym czasie wykonujemy obowiązki służbowe, ale też na przykład jemy czy robimy przerwy na kawę itp. Pracodawca ma zatem obowiązek nie tylko stworzyć odpowiednie warunki umożliwiające pracę, ale także umożliwić wypoczynek i zaspokajanie podstawowych potrzeb. Służą temu pomieszczenia socjalne dla pracowników.

 

Pomieszczenie socjalne w biurze – co to znaczy?

 

Szczegółowe wytyczne dotyczące warunków technicznych pomieszczeń socjalnych dostarcza Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26 września 1997 r. dotyczące BHP. Informacje znajdziemy przede wszystkim w dziale V: Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne oraz zaopatrzenie pracowników w napoje i środki higieny osobistej.

 

Czy zatem szatnia albo kuchnia w biurze są czymś niezbędnym? Na wstępie należy zaznaczyć, że nie wszystkie wymienione w dokumencie typy pomieszczeń muszą znajdować się w firmie. Jest to uzależnione od warunków pracy, liczby zatrudnionych i innych czynników, natomiast w przypadku niektórych pomieszczeń – np. palarni – ich zorganizowanie w przedsiębiorstwie jest całkowicie dobrowolne i zależy od woli pracodawcy.

 

Pomieszczenia higieniczno-sanitarne: rodzaje

 

W rozporządzeniu wymienione są następujące pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• szatnie (w tym: szatnie odzieży roboczej i ochronnej, szatnie podstawowe, szatnie przepustowe,
• umywalnie i pomieszczenia z natryskami,
• ustępy,
• jadalnie,
• pomieszczenia higieny osobistej kobiet,
• palarnie,
• pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej i ochronnej,
• pomieszczenia do ogrzewania pracowników.

 

Urządzenia higieniczno-sanitarne, które musi zapewnić pracodawca

 

Które pomieszczenie socjalne jest obligatoryjne? Jest to przede wszystkim toaleta oraz miejsce do spożywania posiłków. Jak czytamy w rozporządzeniu:

 

„Pracodawca zatrudniający do dziesięciu pracowników powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków. Jeżeli w zakładzie pracy takiego pracodawcy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i prace brudzące lub nie występują szczególne wymagania sanitarne, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się w jednym pomieszczeniu”.

 

Warto zauważyć, że oddzielna jadania jest wymagana, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 20 osób lub wówczas, gdy podwładni są narażeni na kontakt ze środowiskiem chemicznym, promieniotwórczym, materiałami biologicznie zakaźnymi albo w przypadku prac szczególnie brudzących.

 

Ustęp z kolei musi znajdować się w odległości co najmniej 75 m od stanowiska pracy (lub 125 m, gdy prace są wykonywane na otwartej przestrzeni).

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Koszty pracy: co to znaczy, jak obliczyć

Koszty pracy: co to znaczy, jak obliczyć

Wysokość kosztów pracy zależy od formy zatrudnienia, poziomu wynagrodzenia i wysokości kosztów pośrednich (BHP, podróże służbowe, szkolenia itp.). Jakie dodatkowe koszty ponosi pracodawca? Czy można je zmniejszyć? Wyjaśniamy, jak obliczyć koszty pracodawcy, który zatrudnia pracownika w 2025 roku w pełnym wymiarze godzin na umowę o pracę, umowę o dzieło i umowę zlecenie.

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

– Rekrutacja na stanowiska C-level (CEO, CFO, COO, CTO, CMO) to jedno z najważniejszych zadań strategicznych dla każdej organizacji. Błędna decyzja rekrutacyjna na tym poziomie może skutkować stratami finansowymi oraz utratą zaufania ze strony pracowników, inwestorów czy klientów – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Jak mądrze wybrać managera albo CEO swojej firmy?

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379