Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Płynność finansowa – definicja, wskaźniki, istota

Płynność finansowa – definicja, wskaźniki, istota

 
Płynność finansowa – definicja, wskaźniki, istota

Płynność finansowa – definicja

 

Nie ma jednej definicji płynności finansowej. Najpopularniejsze stwierdzenie, które pojawia się w kontekście pojęcia, to zdolność przedsiębiorstwa do terminowej realizacji bieżących płatności, krótkoterminowych zobowiązań. Definicję należy jednak poszerzyć. Płynność finansowa to także możliwość szybkiego i prostego zamienienia aktywów, elementów majątku na środki pieniężne. Płynność finansowa wskazuje też na zdolność do wypłacania zobowiązań wobec dostawców, wynagrodzeń pracowniczych – oraz dokonywania zakupu dóbr i usług wtedy, kiedy jest to potrzebne.

 

Płynność finansowa przedsiębiorstwa – dlaczego jest ważna

 

Właściwe zarządzanie płynnością finansową w firmie ma kluczowe znaczenie dla jej funkcjonowania na rynku. Wpływa na zdolność kredytową przedsiębiorstwa, umacnia wizerunek stabilnej i godnej zaufania organizacji. Dzięki utrzymywaniu płynności na optymalnym poziomie można elastycznie korzystać z pojawiających się okazji, promocji itp.

 

Utrata płynności finansowej spowoduje równolegle utratę powyższych możliwości. Sytuacja, w której płynność finansowa jest zagrożona, przyczynia się często do wypowiadania umów kredytowych czy pojawienia się zadłużenia w wypłacie wynagrodzeń pracowniczych.

 

Wskaźniki płynności

 

Aby ustalić, w jakiej kondycji znajduje się przedsiębiorstwo, oblicza się wskaźniki płynności finansowej. I tak rozróżnia się m.in.:
- wskaźnik płynności gotówkowej: oznacza część zobowiązań krótkoterminowych, które mogą być natychmiastowo uregulowane, gdyby zaszła taka konieczność,
- wskaźnik płynności szybkiej: określa, w jakim stopniu zobowiązania bieżące można pokryć płynnymi aktywami,
- wskaźnik płynności bieżącej: to informacja, ile razy aktywa bieżące są w stanie pokryć bieżące zobowiązania.

 

Istota płynności finansowej

 

Określając status płynności finansowej, firma ocenia, w jakim stanie znajduje się przedsiębiorstwo. Niska płynność albo jej utrata może zakończyć się nawet bankructwem. Z kolei nadpłynność finansowa to sytuacja, w której środki obrotowe znacząco przewyższają posiadane przez firmę zobowiązania. Najczęściej odkładane są na kontach i tam „zamrażane”. Firma nie operuje tymi środkami, zmniejsza się wtedy jej efektywność.

 

Istotą płynności finansowej jest więc utrzymanie jej na optymalnym poziomie. Dzięki temu przedsiębiorstwo zawsze będzie w stanie spłacić powstające zobowiązania, gotowe również do inwestycji i płatności długoterminowych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Armatis Polska
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu   33,00 - 38,00 zł brutto/godz.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres zadań: Zapewnienie wsparcia klientom w języku włoskim przez telefon, e-mail i chat. Doradztwo w zakresie rezerwacji, biletów i promocji. Rozwiązywanie problemów klientów. Zarządzanie reklamacjami. Budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Przedstawiciel Handlowy

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków sprzedaż części i akcesoriów samochodowych, bezpośrednia obsługa klientów zgodnie z przyjętymi standardami, pozyskiwanie nowych klientów; utrzymywanie partnerskich relacji z dotychczasowymi klientami; nadzorowanie procesów sprzedaży, wystawianie dokumentów...
  • Doradca Handlowy – samochody dostawcze IVECO

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Sprzedaż nowych samochodów dostawczych IVECO; Aktywne pozyskiwanie Klientów w terenie; Obsługa Klientów zgodnie ze standardami jakościowymi; Budowanie długotrwałych relacji z Klientem; Przygotowywanie ofert handlowych zgodnie z obowiązującymi standardami;...
  • Samodzielna Księgowa / Samodzielny Księgowy

    CMP HOLDING sp. z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie pełnej rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami, dekretacja i księgowanie faktur zakupu i sprzedaży, dokumentów kosztowych, wyciągów bankowych, raportów kasowych oraz innych dokumentów księgowych, kontrola,...
  • Mechanik samochodowy

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Główne zadania: naprawy serwisowe samochodów wszystkich marek, naprawy głównych podzespołów samochodów, przeglądy techniczne samochodów, naprawy elektryczne.
  • Międzynarodowy konsultant klienta ze znajomością języka niemieckiego

    Concentrix   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Na początku przejdziesz 6-tygodniowe szkolenie, na którym poznasz produkty oraz nauczysz się jak wykonywać swoją pracę; Będziesz odpowiadać na telefony klientów - wyłącznie połączenia przychodzące; Pomagać w rozwiązywaniu problemów technicznych i usterek związanych z produktami...

Najnowsze artykuły

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Akta osobowe pracowników online – co powinny zawierać? Jak prowadzić?

Akta osobowe pracowników online – co powinny zawierać? Jak prowadzić?

Elektroniczna dokumentacja pracownicza zapewnia łatwy dostęp do dużej ilości danych, jednocześnie pozwalając na zredukowanie kosztów prowadzenia archiwum. Warto jednak pamiętać, że cyfryzacja w biznesie oznacza konieczność właściwego prowadzenia i zabezpieczenia archiwizowanych dokumentów. Czy należy stosować kwalifikowany podpis elektroniczny? 

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Śmierć dziadka – urlop okolicznościowy

Śmierć dziadka – urlop okolicznościowy

Urlopy okolicznościowe przysługują w razie wyjątkowych zdarzeń takich jak narodziny dziecka, pogrzeb czy ślub. Ile dodatkowych dni wolnych przysługuje w przypadku śmierci babci lub dziadka? Kiedy można skorzystać z urlopu okolicznościowego i na jakich zasadach? Wyjaśniamy, kto i kiedy może wziąć urlop okolicznościowy z powodu śmierci bliskiej osoby.

Praca na część etatu – podstawowe informacje

Praca na część etatu – podstawowe informacje

W okresach niepewności ekonomicznej i zmieniających się modeli pracy część etatu, najczęściej jako zatrudnienie dodatkowe do podstawowego, pełnego etatu, zyskuje na popularności. Coraz więcej osób ma dwa, a nawet trzy niepełne etaty jednocześnie, starając się zdywersyfikować źródła dochodu. Jak taka sytuacja wygląda z punktu widzenia prawa pracy? Oto co musi wiedzieć wieloetatowiec.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379