Ambicja u pracownika, na przykład lidera zespołu, uznawana jest zazwyczaj za pozytywną cechę. To coś, co popycha do działania, zwiększa zaangażowanie, motywuje grupę. Czasami jednak nadmierna ambicja staje się problemem i zaburza funkcjonowanie zespołu. Jak poradzić sobie ze zbyt ambitną osobą?
Wygórowane ambicje – skąd się biorą u pracownika?
Jak rozpoznać, że dany pracownik jest nadambitny? Taka postawa wiąże się z nieumiejętnością oceny własnych możliwości (lub umiejętności podwładnych, jeśli zbyt ambitny jest kierownik grupy). W efekcie nadgorliwa osoba bierze na swoje (zespołu) barki zadania, którym nie sposób sprostać. Może to prowadzić do licznych kłopotów – niedotrzymania terminów, niewywiązania się z umowy, strat finansowych, nadszarpnięcia wizerunku przedsiębiorstwa, utraty zaufania do działu w firmie.
Nadmiernie ambitny pracownik może także stawiać w złym świetle bezpośredniego przełożonego, np. w czasie spotkań z szefostwem firmy. Jeśli mimo konstruktywnych wątpliwości kierownika zespołu podwładny deklaruje, że grupa jest w stanie wykonać dane zadanie, kierownik wypada blado – jako ktoś pozbawiony motywacji i chęci podjęcia wyzwania.
Źródłem wygórowanej ambicji może być także poczucie wyższości. Dany pracownik może być przekonany, że jest jedyną kompetentną osobą w zespole. Wiara we własną nieomylność i źle rozumiana odwaga skłaniają do podejmowania ryzykownych działań, niedostrzegania ich konsekwencji.
Nadmierna ambicja – co robić, gdy ma ją Twój pracownik?
Warto zacząć od przeprowadzenia z pracownikiem rozmowy w cztery oczy. Wyjaśnić, że wszystkim zależy na jak najlepszej pracy, ale w czasie realizowania projektu należy kierować się trzeźwą oceną możliwości – własnych oraz firmy.
Dobrze jest podkreślić, że firma ceni osoby ambitne, jednak wygórowana ambicja to zjawisko zaburzające funkcjonowanie zespołu. Warto wezwać podwładnego, by zastanowił się nad swoimi kompetencjami oraz wymienił te obszary, w których zauważa u siebie pewne braki i może się doszkolić.
Takiego podwładnego warto wysłać na kurs lub przeprowadzić serię sprawdzianów kompetencji. Obiektywne testowanie umiejętności pomoże dostrzec pracownikowi jego mocne strony, ale także zauważyć niedociągnięcia.
Trzeba także uświadomić pracownikowi, że na ścieżce kariery nie ma dróg na skróty. Firma docenia przede wszystkim kompetentnych specjalistów i osoby potrafiące działać zespołowo, a nie tych, którzy chcą dążyć do awansu wzorem yuppie w wyścigu szczurów. Poproś o większą uważność na to, co robią współpracownicy i podkreśl, że warto wykazać się odrobiną pokory, uczyć od innych.