Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Czemu służą badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

Czemu służą badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

 
Czemu służą badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem?

Badania marketingowe - definicja

 

Badania marketingowe to zespół zróżnicowanych technik, za pomocą których gromadzi się dane z obszarów działalności firmy. Zebrane informacje poddaje się analizie, a jej wyniki mają realny wpływ na podejmowane w przedsiębiorstwie decyzje. Zakres badań marketingowych jest bardzo szeroki, może np. dotyczyć opinii klientów, porównania z konkurencją, tendencji w branży, badania rynku pod względem podaży, popytu, ceny…

 

To niezbędne źródło wiedzy dla kierowników marketingowych, właścicieli przedsiębiorstw do podejmowania decyzji i dostosowywania się do nieustannie ewoluującego rynku.

 

Aby badania rynkowe i marketingowe były skuteczne, należy przeprowadzać je systematycznie. Powinny poprzedzać wdrażanie danej strategii, następnie kontrolować jej słuszność. Okresowe analizy, badające np. tę samą grupę docelową, albo poświęcone jednemu produktowi pozwolą zauważyć wszelkie pojawiające się zmiany.

 

Rodzaje badań marketingowych

 

W związku z bogato rozbudowaną strukturą marketingu istnieje wiele metod badania. Dobiera się je tak, by móc skutecznie przeanalizować zdiagnozowany problem, odpowiedzieć na potrzeby przedsiębiorstwa, skontrolować dany sektor.

 

Wśród licznych rodzajów badań marketingowych, można między innymi wyróżnić:
• badanie ilościowe - dające konkretne informacje, które można przeliczyć i przedstawić np. w formie statystyk, narzędziem do tego typu analiz są np. ankiety;
• badania jakościowe - na temat bodźców, motywów kierujących klientami, przeprowadza się je na mniejszej grupie, co w konsekwencji wymaga więcej czasu na zebranie materiału badawczego i wyciągnięcie wniosków;
• badania ad hoc - przeważnie doraźne, szybkie w efektach, dotyczące jednostkowego problemu/produktu;
• badania przeprowadzone przez tajemniczego klienta - pozwalające poznać funkcjonowanie np. danej placówki sprzedażowej, sposób i jakość obsługi klienta z perspektywy konsumenta.

 

Badania rynkowe i marketingowe - cele

 

Metody badań marketingowych czy badań rynku dobierane są w celu zebrania informacji na temat działających strategii lub wprowadzenia nowych planów marketingowych. W efekcie chodzi o wdrożenie usprawnień mogących poprawić wyniki sprzedażowe i finansowe przedsiębiorstwa.

 

Znając konkretne potrzeby klientów, preferencje oraz działania konkurencji, łatwiej będzie znaleźć precyzyjne rozwiązania. Dzięki temu przedsiębiorstwo może uniknąć ryzyka popełniania błędów, kosztownych pod względem finansowym oraz czasowym.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Inżynier Projektant Konstrukcji Mostowych

    Primost Południe Sp. z o.o.   Będzin    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: Projektowanie obiektów inżynierskich na różnych etapach realizacji inwestycyjnej, w tym Projekty Budowlane, Wykonawcze oraz Technologiczne. Prowadzenie nadzorów autorskich nad realizowanymi projektami. Przygotowywanie ofert przetargowych. Praca stacjonarna w siedzibie organizacji.
  • Koordynator / Koordynatorka Zespołu Pielęgniarskiego

    LUX MED Sp. z o.o.   Szczecin, Al. Niepodległości 44​    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoją rolą będzie:​ koordynację pracy zespołu pielęgniarskiego; sporządzanie i zarządzanie grafikiem czasu pracy; zapewnienie sprawnej i profesjonalnej obsługi Pacjenta zgodnie z obowiązującymi standardami; nadzór nad prowadzoną dokumentacją medyczną; nadzór i kontrolę nad...
  • Kierownik Sprzedaży Art. Wyposażenia Wnętrz

    AGATA Spółka Akcyjna   Wrocław, Bielany    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Do głównych zadań osoby zatrudnionej na tym stanowisku będzie należało: Zarządzanie pracą podległego zespołu oraz motywowanie pracowników; Realizacja planów sprzedaży; Przestrzeganie przepisów oraz procedur obowiązujących w firmie; Odpowiedzialność za pracę zespołu sprzedawców;...
  • AGATA Spółka Akcyjna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Do głównych obowiązków na tym stanowisku będzie należało: Rozładunek dostaw i przyjęcie towaru; Przygotowanie oraz wydanie towarów; Dbałość o powierzony towar i mienie firmy.
  • Dyrektor Salonu

    AGATA Spółka Akcyjna   Piaseczno    praca stacjonarna
    menedżer / dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Efektywne zarządzanie dużym zespołem pracowników; Utrzymanie najwyższego poziomu obsługi Klienta; Konsekwentna realizacja celów biznesowych; Stałe zwiększanie efektywności biznesowej zarządzanego salonu; Utrzymanie zgodnych z zasadami standardów prezentacji...
  • Doradca Klienta

    AGATA Spółka Akcyjna   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Do głównych zadań na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie najwyższego poziomu standardu obsługi Klienta; Realizacja sprzedaży; Utrzymywanie standardu ekspozycji; Przyjmowanie i koordynowanie procesu indywidualnych zamówień mebli oraz terminów ich realizacji.

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379