Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

 
Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

Kryzys może się przydarzyć każdej firmie, szczególnie w okresach niepewnej sytuacji rynkowej. Wyjście z trudnej sytuacji nakłada na pracodawcę obowiązek mądrego planowania finansów i kolejnych firmowych przedsięwzięć. Musi on również odpowiednio reagować na wyzwania personalne. Te mogą się pojawić w kontekście zmian w składzie podległych zespołów lub wdrażanych dużych zmian w sposobie funkcjonowania firmy.

 

Jak przetrwać kryzys w firmie?

 

Jako pracodawca przede wszystkim bądź szczery. Najgorsze, co może zrobić szef, to zacząć okłamywać pracowników, unikać jednoznacznego wytłumaczenia zachodzących procesów. W napiętej, kryzysowej sytuacji plotki mają tendencję do tworzenia efektu „kuli śniegowej”. Rozpowszechniana w całej firmie niepotwierdzona informacja może prowadzić do paniki oraz znacznie ograniczyć poziom zaufania do przełożonych.

 

Kłamstwo nie jest opłacalne zwłaszcza w tak trudnej dla firmy sytuacji. Podtrzymywanie nieokreślonego stanu napięcia, piętrzące się domysły mogą doprowadzić do odejścia ważnych dla firmy pracowników. Dla których bowiem już sama atmosfera oraz brak rzetelnej informacji będą dowodem braku zaufania ze strony szefa do pracowników i nie traktowania ich poważnie, a zatem argumentem za zmianą miejsca pracy.

 

Kryzys w firmie – gdzie jest szef?

 

W trudnej sytuacji bardzo istotne jest nieunikanie kontaktu z pracownikami. Nie warto przekazywać komunikatów o dalszym losie firmy przez managerów – lepiej zrobić to osobiście. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie zebrania wszystkich pracowników, na którym zarząd mógłby poinformować o czekających firmę zmianach, potrzebach reorganizacyjnych oraz udzielić wyczerpujących odpowiedzi na pytania ze strony zatrudnionych. Takie działanie pozwoli zapobiec panice, rozwieje wątpliwości wynikające z plotek i niedomówień, da pracownikom czas na przemyślenie sytuacji oraz pomoże ostudzić emocje.

 

Warto pamiętać, że samo przedstawienie planu działania na forum publicznym często nie wystarczy, by pomóc pracownikom w trudnej dla firmy sytuacji. Pracujący chcą bowiem wiedzieć, jakie są przyczyny obecnego stanu rzeczy oraz przekonać się o sensie wdrożonego planu ratunkowego. Dzięki temu łatwiej będzie im zaakceptować decyzje zarządu oraz współuczestniczyć w efektywnym oraz zmotywowanym wdrażaniu zmian w życie.

 

Ponadto pracodawca zalewający pracowników potokiem słów, unikający wiążących odpowiedzi, może wzbudzić nieufność wśród zespołu oraz obniżyć lojalność wobec firmy. W trakcie kryzysu nie są potrzebne mętne wizje ani piękne metafory, ale konkretne słowa oraz idące za nimi przemyślane działania. Pracownicy bardzo często mają sprecyzowane wątpliwości, z którymi przychodzą do pracodawcy. Zadaniem szefa jest przekazanie zatrudnionym informacji co do przyszłości firmy oraz stanowisk pracy w możliwie jasny i rzetelny sposób.

 

Jak pokonać kryzys w firmie? Na linii z przełożonym

 

Istotną częścią komunikacji kryzysowej jest zadbanie o stworzenie stałej linii komunikacyjnej pomiędzy szefem a pracownikami. Ci mogą mieć wątpliwości co do czekających ich zmian, albo chcieliby się upewnić, czy wciąż jest dla nich miejsce w przedsiębiorstwie. Dlatego warto zadbać o możliwość takich indywidualnych konsultacji, np. w określonym czasie. Nagromadzone nieporozumienia oraz poczucie niepewności mogą znacząco obniżyć motywację do pracy.

 

Kryzys w firmie – co robić, gdy konieczne są zwolnienia?

 

Firma przechodząca kryzys niejednokrotnie staje przed poważnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest bez wątpienia kwestia reorganizacji istniejących działów i co się z tym często wiąże – zmniejszenia liczby etatów.

 

Tu bardzo istotna jest kwestia czasu – im dłużej nad zespołem wisi wizja utraty pracy, tym bardziej ludzie są zdesperowani i zniechęceni do wykonywania swoich obowiązków. Dla dobra firmy i jej rozwoju nie można dopuścić, by taki stan rzeczy przeciągał się ponad konieczność. Sprawnie przeprowadzony trudny proces zwolnień oraz zapewnienie pozostałych pracowników, że procedura ta została zakończona pozwoli podnieść morale załogi oraz zwiększyć poziom ich identyfikacji z firmą.

 

Kryzys w polskiej firmie – wnioski na przyszłość

 

Dla zarządzania firmą bardzo istotne jest wyciągnięcie wniosków z kryzysowej sytuacji. Dla dobra zatrudnionych oraz w celu sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem w przyszłości warto przemyśleć procedury, które zostały zastosowane w tych trudnych momentach. To pozwoli ustrzec się błędów komunikacyjnych oraz sprawić, by zatrudnieni czuli, że zarząd utożsamia się z ich problemami, nie zamyka się na wątpliwości oraz pragnie wspierać swoich pracowników w trudnych czasach.

 

Żadne przedsiębiorstwo nie jest wolne od groźby kryzysu. Warto jednak, przez umiejętne rozwijanie kanałów komunikacyjnych oraz posiadanie planu konkretnych działań, wspierać pracowników w tych trudnych momentach, budując jednocześnie ich zaufanie oraz lojalność wobec firmy.

 

Kryzys w firmie – jak rozmawiać z klientami?

 

Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotne jest nie tylko uspokojenie sytuacji w firmie, ale też zadbanie o to, by wewnętrzny kryzys nie rzutował na wizerunek przedsiębiorstwa. To może bowiem doprowadzić do masowego odpływania kontrahentów i klientów firmy. Jedną z możliwych strategii jest wyprzedzanie plotek i poinformowanie partnerów o prowadzonej restrukturyzacji. Niemniej każdy przedsiębiorca musi sam odpowiedzieć sobie na pytanie, czy informowanie o kryzysie osoby spoza organizacji jej nie zaszkodzi.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pomoc kuchenna

    Global Invest Iława   Iława, Karola Chodkiewicza 5    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Pomoc w obróbce i smażeniu ryb słodkowodnych.
  • Praca.pl
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres zadań: Organizowanie i nadzór prac podwykonawców na budowie, Kontrola harmonogramów i jakości robót instalacyjnych, Przygotowywanie dokumentacji wykonawczej i materiałowej, Ocena ofert przetargowych i technicznych, Współpraca z dostawcami oraz monitorowanie dostaw, Raportowanie...
  • Magister Farmacji

    Apteka Dr.Max   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: sprzedaż leków oraz wykonywanie leków recepturowych i aptecznych prawidłowe przyjmowanie i realizowanie recept oraz zamawianie towaru monitorowanie stanów w magazynie aptecznym
  • Magister Farmacji

    Apteka Dr.Max   Witnica, Piaskowa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  część etatu
    3 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: sprzedaż leków oraz wykonywanie leków recepturowych i aptecznych prawidłowe przyjmowanie i realizowanie recept oraz zamawianie towaru monitorowanie stanów w magazynie aptecznym
  • Technik Farmaceutyczny

    Apteka Dr.Max   Toruń, Szosa Bydgoska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: Przestrzeganie najwyższych standardów obsługi pacjenta Prawidłowe przyjmowanie i realizowanie recept Przyjmowanie i kontrola ilości towaru, wprowadzanego na teren apteki Monitorowanie stanów oraz terminów ważności preparatów w magazynie aptecznym
  • Kierownik Apteki

    Apteka Dr.Max   Elbląg    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: sprzedaż leków oraz wykonywanie leków recepturowych i aptecznych prawidłowe przyjmowanie i realizowanie recept oraz zamawianie towaru monitorowanie stanów w magazynie aptecznym

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379