Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

 
Co to jest kryzys w firmie i co należy robić, żeby go wyeliminować

Kryzys może się przydarzyć każdej firmie, szczególnie w okresach niepewnej sytuacji rynkowej. Wyjście z trudnej sytuacji nakłada na pracodawcę obowiązek mądrego planowania finansów i kolejnych firmowych przedsięwzięć. Musi on również odpowiednio reagować na wyzwania personalne. Te mogą się pojawić w kontekście zmian w składzie podległych zespołów lub wdrażanych dużych zmian w sposobie funkcjonowania firmy.

 

Jak przetrwać kryzys w firmie?

 

Jako pracodawca przede wszystkim bądź szczery. Najgorsze, co może zrobić szef, to zacząć okłamywać pracowników, unikać jednoznacznego wytłumaczenia zachodzących procesów. W napiętej, kryzysowej sytuacji plotki mają tendencję do tworzenia efektu „kuli śniegowej”. Rozpowszechniana w całej firmie niepotwierdzona informacja może prowadzić do paniki oraz znacznie ograniczyć poziom zaufania do przełożonych.

 

Kłamstwo nie jest opłacalne zwłaszcza w tak trudnej dla firmy sytuacji. Podtrzymywanie nieokreślonego stanu napięcia, piętrzące się domysły mogą doprowadzić do odejścia ważnych dla firmy pracowników. Dla których bowiem już sama atmosfera oraz brak rzetelnej informacji będą dowodem braku zaufania ze strony szefa do pracowników i nie traktowania ich poważnie, a zatem argumentem za zmianą miejsca pracy.

 

Kryzys w firmie – gdzie jest szef?

 

W trudnej sytuacji bardzo istotne jest nieunikanie kontaktu z pracownikami. Nie warto przekazywać komunikatów o dalszym losie firmy przez managerów – lepiej zrobić to osobiście. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie zebrania wszystkich pracowników, na którym zarząd mógłby poinformować o czekających firmę zmianach, potrzebach reorganizacyjnych oraz udzielić wyczerpujących odpowiedzi na pytania ze strony zatrudnionych. Takie działanie pozwoli zapobiec panice, rozwieje wątpliwości wynikające z plotek i niedomówień, da pracownikom czas na przemyślenie sytuacji oraz pomoże ostudzić emocje.

 

Warto pamiętać, że samo przedstawienie planu działania na forum publicznym często nie wystarczy, by pomóc pracownikom w trudnej dla firmy sytuacji. Pracujący chcą bowiem wiedzieć, jakie są przyczyny obecnego stanu rzeczy oraz przekonać się o sensie wdrożonego planu ratunkowego. Dzięki temu łatwiej będzie im zaakceptować decyzje zarządu oraz współuczestniczyć w efektywnym oraz zmotywowanym wdrażaniu zmian w życie.

 

Ponadto pracodawca zalewający pracowników potokiem słów, unikający wiążących odpowiedzi, może wzbudzić nieufność wśród zespołu oraz obniżyć lojalność wobec firmy. W trakcie kryzysu nie są potrzebne mętne wizje ani piękne metafory, ale konkretne słowa oraz idące za nimi przemyślane działania. Pracownicy bardzo często mają sprecyzowane wątpliwości, z którymi przychodzą do pracodawcy. Zadaniem szefa jest przekazanie zatrudnionym informacji co do przyszłości firmy oraz stanowisk pracy w możliwie jasny i rzetelny sposób.

 

Jak pokonać kryzys w firmie? Na linii z przełożonym

 

Istotną częścią komunikacji kryzysowej jest zadbanie o stworzenie stałej linii komunikacyjnej pomiędzy szefem a pracownikami. Ci mogą mieć wątpliwości co do czekających ich zmian, albo chcieliby się upewnić, czy wciąż jest dla nich miejsce w przedsiębiorstwie. Dlatego warto zadbać o możliwość takich indywidualnych konsultacji, np. w określonym czasie. Nagromadzone nieporozumienia oraz poczucie niepewności mogą znacząco obniżyć motywację do pracy.

 

Kryzys w firmie – co robić, gdy konieczne są zwolnienia?

 

Firma przechodząca kryzys niejednokrotnie staje przed poważnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest bez wątpienia kwestia reorganizacji istniejących działów i co się z tym często wiąże – zmniejszenia liczby etatów.

 

Tu bardzo istotna jest kwestia czasu – im dłużej nad zespołem wisi wizja utraty pracy, tym bardziej ludzie są zdesperowani i zniechęceni do wykonywania swoich obowiązków. Dla dobra firmy i jej rozwoju nie można dopuścić, by taki stan rzeczy przeciągał się ponad konieczność. Sprawnie przeprowadzony trudny proces zwolnień oraz zapewnienie pozostałych pracowników, że procedura ta została zakończona pozwoli podnieść morale załogi oraz zwiększyć poziom ich identyfikacji z firmą.

 

Kryzys w polskiej firmie – wnioski na przyszłość

 

Dla zarządzania firmą bardzo istotne jest wyciągnięcie wniosków z kryzysowej sytuacji. Dla dobra zatrudnionych oraz w celu sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem w przyszłości warto przemyśleć procedury, które zostały zastosowane w tych trudnych momentach. To pozwoli ustrzec się błędów komunikacyjnych oraz sprawić, by zatrudnieni czuli, że zarząd utożsamia się z ich problemami, nie zamyka się na wątpliwości oraz pragnie wspierać swoich pracowników w trudnych czasach.

 

Żadne przedsiębiorstwo nie jest wolne od groźby kryzysu. Warto jednak, przez umiejętne rozwijanie kanałów komunikacyjnych oraz posiadanie planu konkretnych działań, wspierać pracowników w tych trudnych momentach, budując jednocześnie ich zaufanie oraz lojalność wobec firmy.

 

Kryzys w firmie – jak rozmawiać z klientami?

 

Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotne jest nie tylko uspokojenie sytuacji w firmie, ale też zadbanie o to, by wewnętrzny kryzys nie rzutował na wizerunek przedsiębiorstwa. To może bowiem doprowadzić do masowego odpływania kontrahentów i klientów firmy. Jedną z możliwych strategii jest wyprzedzanie plotek i poinformowanie partnerów o prowadzonej restrukturyzacji. Niemniej każdy przedsiębiorca musi sam odpowiedzieć sobie na pytanie, czy informowanie o kryzysie osoby spoza organizacji jej nie zaszkodzi.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. marketingu

    SP EUROPE Sp. z o.о.   Pruszków    praca hybrydowa / stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    OPIS STANOWISKA: Analiza rynku, sprzedaży według regionów, segmentów rynku, produktów, marek; Aktywna promocja firmy na rynku; Informowanie klientów poprzez efektywne wykorzystanie technologii reklamowych i PR;
  • Copywriter / Redaktor

    Freelance Editing Group   Wielka Brytania, London    praca zdalna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Na stanowisko redaktora, poszukujemy osób mających doświadczenie w pisaniu prac naukowych, artykułów naukowych i t.d. na rożne tematy oraz z różnych kierunków, zaczynając od nauk humanistycznych i do prac inżynierskich. Współpraca na podstawie umowy zlecenia lub umowy freelancereskiej...
  • PGE Obrót S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków: monitorowanie stanu wierzytelności Spółki, przypominanie dłużnikom o terminach zapłaty kanałami telefonicznymi i elektronicznymi, kierowanie do dłużników wezwań do zapłaty, generowanie zleceń wstrzymania oraz wznowienia dostaw energii elektrycznej,...
  • Referent - Wydział Majątku Sieciowego

    PGE Dystrybucja S.A.   Chełm    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków: Prowadzenie zagadnień związanych z eksploatacją urządzeń energetycznych, Ocena stanu technicznego eksploatowanych urządzeń SN i stacji transformatorowych SN/nN, Uczestnictwo w pracach związanych z remontem i modernizacją sieci energetycznej w tym przygotowywanie...
  • Customer service specialist with Czech

    Concentrix   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Your responsibilities: conducting phone calls / e-mail /chat/ social – media correspondence, supporting incoming and outgoing calls, providing information of service concerned (garden machines), collecting and processing orders both by phone and by e-mail and others form of contact, helping to...
  • Specjalista ds. komunikacji z klientem

    Concentrix   Lublin    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zakres obowiązków: obsługa połączeń wychodzących (audio i video) nawiązywanie i aktywne utrzymywanie relacji z klientami przygotowywanie ofert odpowiadających potrzebom klientów wprowadzanie danych do systemu

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.