Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

 
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy to pierwszy krok do podjęcia współpracy w zakresie działań marketingowych. Taki dokument powinien zbierać w całość najważniejsze założenia dotyczące planowanej kampanii, tak aby osiągnięcie zamierzonych celów było możliwe. Jak wygląda plan działania w postaci briefu? Sprawdź, czym tak naprawdę jest brief marketingowy.

 

Spis treści

Brief marketingowy – co to?

 

Brief marketingowy (z ang. brief) rozumiany jest jako streszczenie, wytyczne lub zakres obowiązków. To popularne w marketingu określenie na formularz, który stanowi podstawę strategii marketingowej. Dokument można przygotować w formie papierowej lub elektronicznej. Briefmarketingowy najczęściej przygotowuje się na początku współpracy, tak aby móc określić jej ramy. Dzięki temu specjalista ma szansę zapoznać się ze specyfiką danej firmy i planami przedsiębiorcy, a przedsiębiorca może liczyć na szybsze osiągnięcie założeń.

 

Brief marketingowy – rodzaje

 

Istnieje wiele okoliczności, w jakich przydaje się brief marketingowy. Przykład to chociażby praca w marketingu, ale też współpraca z copywriterem czy grafikiem. Rodzaje briefu to m.in.:

 

  • brief reklamowy (kreatywny);

  • brief mediowy;

  • brief marketingowy;

  • brief dla agencji PR.

 

Brief marketingowy – co powinien zawierać?

 

Odpowiednio przygotowany brief marketingowy powinien być jak najbardziej szczegółowy, a jednocześnie konkretny. Tylko w ten sposób można zadbać o to, aby współpraca przynosiła oczekiwane efekty i była satysfakcjonująca dla obu stron.

Główne zadanie przedsiębiorcy to określenie celów oraz wskazanie dostępnych zasobów. Właśnie dlatego każda firma będzie miała nieco inny brief marketingowy. Wzór takiego dokumentu będzie się różnił w zależności od tego, jaki jest profil działalności i kim są klienci firmy czy od tego, jak na rynku radzi sobie konkurencja. Można przygotować go samodzielnie albo poprosić o przykładowy dokument agencję. Warto starannie wypełnić formularz, skupiając się na faktycznych celach – ułatwi to wdrożenie działań zgodnych z wizją biznesową przedsiębiorcy.

 

Elementy, których nie powinno zabraknąć w briefie to:

 

  • opis firmy;

  • informacja o grupie docelowej (klienci);

  • informacje na temat konkurencji;

  • dane dotyczące projektu (czego dotyczy, jakie ma cele i budżet itp.).

 

Brief marketingowy – przykłady

 

Aby współpraca była owocna, brief marketingowy powinien szczegółowo opisywać wszystkie założenia dotyczące planowanej kampanii marketingowej. Należy umieścić w nim takie informacje jak:

 

  • nazwa firmy;

  • opis firmy (profil działalności, historia marki);

  • grupa docelowa (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki itp.);

  • cel projektu (założenia odnośnie rezultatów kampanii);

  • timing (ramy czasowe kampanii);

  • konkurencja (konkurencyjne firmy i ich działania);

  • opis kampanii (czego dotyczy, czas trwania, główne założenia)

  • budżet;

  • załączniki (wyniki badań, wytyczne odnośnie komunikacji marki itp.).

 

Początkowo opis firmy może wydawać się zbędny, jednak jest to kluczowa część, umożliwiająca nawiązanie współpracy B2B. Agencja musi wiedzieć nie tylko, jaki jest profil działalności, jej cele czy topowe produkty, ale również jakimi wartościami kieruje się organizacja i jaka jest historia powstania marki. Brief marketingowy wymaga również podania danych na temat konkurencji oraz klientów. Jest to niezbędne, by móc stworzyć efektywny plan działania dopasowany do otoczenia firmy. Konieczne jest też skupienie się na szczegółach samego projektu, czyli jego założeniach i celach, osobach decyzyjnych, budżecie czy zakładanym czasie kampanii marketingowej. Pozwoli to stworzyć jasny obraz przedmiotu pracy dla wybranego specjalisty.

 

Brief marketingowy – dlaczego jest tak ważny?

 

Brief marketingowy jest istotny przede wszystkim dlatego, że pozwala jasno określić i sprecyzować założone cele. Dzięki zawartym w nim informacjom wybrany specjalista może lepiej poznać oczekiwania przedsiębiorcy oraz warunki współpracy.

Taka opcja to świetny sposób, by zabezpieczyć interes obu stron: przedsiębiorca zyskuje pewność, że uzyska oczekiwane efekty, a zleceniobiorca od samego początku wie, jaki jest zakres jego obowiązków. Warto postawić na szczegóły, dzięki czemu nie będzie miejsca na żadne niedomówienia.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. wsparcia sprzedaży

    Whitebox   Czeladź    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: utrzymywanie relacji z klientami; pozyskiwanie nowych kontaktów; wsparcie w procesie przygotowania ofert; kontrolowanie procesu sprzedaży; inne zadania zlecone przez przełożonego;
  • Operator Linii Produkcyjnej

    Personnel Service Polska Sp. z o.o.   Grójec    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zadania: Obsługa nowoczesnych maszyn produkcyjnych; Monitorowanie procesu produkcyjnego w celu zapewnienia wysokiej jakości wyrobów; Wymagania: Posiadanie książeczki sanepidowskiej; Doświadczenie w obsłudze linii produkcyjnej i maszyn; Gotowość do pracy w systemie 3 zmianowym;
  • Pracownik Produkcji

    Personnel Service Polska Sp. z o.o.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 300 - 5 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twoje obowiązki: Odpowiedzialność za jakość wyrobu; Pakowanie detali zgodnie z instrukcją; Uzupełnianie wymaganej dokumentacji produkcyjnej i jakościowej; Bieżący odbiór wyrobów gotowych i półproduktów spod maszyn wtryskowych, foliowanie na owijarce, transport na pole odkładcze;...
  • Przedstawiciel Handlowy ds. Eksportu

    Paweł Witak   Sokołów (pow. pruszkowski, gm. Michałowice)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obsługa kluczowych klientów zagranicznych (oferty, faktury, reklamacje). Koordynacja eksportu i dokumentów handlowych. Współpraca z dystrybutorami, kurierami i celnikami. Kierowanie pracy i rozliczanie przedstawicieli handlowych. Negocjacje handlowe i pozyskiwanie nowych klientów. Analiza...
  • Accounts Payable Specialist with German

    DXC Technology Polska Sp. z o.o.   Wrocław    praca zdalna / hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    4 godz.
    Responsibilities Processing invoices accurately and in compliance with accounting standards; Uploading bank statements and transactions; Handling queries related to invoices and payments; Assisting in performing month-end closing activities; Setting up new suppliers; Creating basic reports;...
  • Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom

    VRG S.A.   Szczecin, Outlet Park    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Najnowsze artykuły

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

15 sierpnia to nie tylko dzień wolny i początek długiego weekendu, ale i Święto Wojska Polskiego, ustanowione, by uczcić pamięć Bitwy Warszawskiej, a także docenić poświęcenie żołnierzy czuwających nad naszym bezpieczeństwem. Przy okazji tego ważnego święta przypominamy, że służbę wojskową można łączyć z pracą. Jak wojsko zmienia sytuację zawodową i jakie dodatkowe uprawnienia ma żołnierz? 

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy są pilnie poszukiwani na rynku pracy niezależnie od zmiennej sytuacji gospodarczej. Zapotrzebowanie jest ogromne we wszystkich częściach Polski, co oznacza wysokie szanse na znalezienie pracy tuż po zakończeniu nauki w szkole technicznej bądź branżowej. Gdzie można pracować z elektrycznym fachem w ręku i jakich spodziewać się zarobków?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.