Brief marketingowy to pierwszy krok do podjęcia współpracy w zakresie działań marketingowych. Taki dokument powinien zbierać w całość najważniejsze założenia dotyczące planowanej kampanii, tak aby osiągnięcie zamierzonych celów było możliwe. Jak wygląda plan działania w postaci briefu? Sprawdź, czym tak naprawdę jest brief marketingowy.
Spis treści
Brief marketingowy – co to?
Brief marketingowy (z ang. brief) rozumiany jest jako streszczenie, wytyczne lub zakres obowiązków. To popularne w marketingu określenie na formularz, który stanowi podstawę strategii marketingowej. Dokument można przygotować w formie papierowej lub elektronicznej. Briefmarketingowy najczęściej przygotowuje się na początku współpracy, tak aby móc określić jej ramy. Dzięki temu specjalista ma szansę zapoznać się ze specyfiką danej firmy i planami przedsiębiorcy, a przedsiębiorca może liczyć na szybsze osiągnięcie założeń.
Brief marketingowy – rodzaje
Istnieje wiele okoliczności, w jakich przydaje się brief marketingowy. Przykład to chociażby praca w marketingu, ale też współpraca z copywriterem czy grafikiem. Rodzaje briefu to m.in.:
-
brief reklamowy (kreatywny);
-
brief mediowy;
-
brief marketingowy;
-
brief dla agencji PR.
Brief marketingowy – co powinien zawierać?
Odpowiednio przygotowany brief marketingowy powinien być jak najbardziej szczegółowy, a jednocześnie konkretny. Tylko w ten sposób można zadbać o to, aby współpraca przynosiła oczekiwane efekty i była satysfakcjonująca dla obu stron.
Główne zadanie przedsiębiorcy to określenie celów oraz wskazanie dostępnych zasobów. Właśnie dlatego każda firma będzie miała nieco inny brief marketingowy. Wzór takiego dokumentu będzie się różnił w zależności od tego, jaki jest profil działalności i kim są klienci firmy czy od tego, jak na rynku radzi sobie konkurencja. Można przygotować go samodzielnie albo poprosić o przykładowy dokument agencję. Warto starannie wypełnić formularz, skupiając się na faktycznych celach – ułatwi to wdrożenie działań zgodnych z wizją biznesową przedsiębiorcy.
Elementy, których nie powinno zabraknąć w briefie to:
-
opis firmy;
-
informacja o grupie docelowej (klienci);
-
informacje na temat konkurencji;
-
dane dotyczące projektu (czego dotyczy, jakie ma cele i budżet itp.).
Brief marketingowy – przykłady
Aby współpraca była owocna, brief marketingowy powinien szczegółowo opisywać wszystkie założenia dotyczące planowanej kampanii marketingowej. Należy umieścić w nim takie informacje jak:
-
nazwa firmy;
-
opis firmy (profil działalności, historia marki);
-
grupa docelowa (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki itp.);
-
cel projektu (założenia odnośnie rezultatów kampanii);
-
timing (ramy czasowe kampanii);
-
konkurencja (konkurencyjne firmy i ich działania);
-
opis kampanii (czego dotyczy, czas trwania, główne założenia)
-
budżet;
-
załączniki (wyniki badań, wytyczne odnośnie komunikacji marki itp.).
Początkowo opis firmy może wydawać się zbędny, jednak jest to kluczowa część, umożliwiająca nawiązanie współpracy B2B. Agencja musi wiedzieć nie tylko, jaki jest profil działalności, jej cele czy topowe produkty, ale również jakimi wartościami kieruje się organizacja i jaka jest historia powstania marki. Brief marketingowy wymaga również podania danych na temat konkurencji oraz klientów. Jest to niezbędne, by móc stworzyć efektywny plan działania dopasowany do otoczenia firmy. Konieczne jest też skupienie się na szczegółach samego projektu, czyli jego założeniach i celach, osobach decyzyjnych, budżecie czy zakładanym czasie kampanii marketingowej. Pozwoli to stworzyć jasny obraz przedmiotu pracy dla wybranego specjalisty.
Brief marketingowy – dlaczego jest tak ważny?
Brief marketingowy jest istotny przede wszystkim dlatego, że pozwala jasno określić i sprecyzować założone cele. Dzięki zawartym w nim informacjom wybrany specjalista może lepiej poznać oczekiwania przedsiębiorcy oraz warunki współpracy.
Taka opcja to świetny sposób, by zabezpieczyć interes obu stron: przedsiębiorca zyskuje pewność, że uzyska oczekiwane efekty, a zleceniobiorca od samego początku wie, jaki jest zakres jego obowiązków. Warto postawić na szczegóły, dzięki czemu nie będzie miejsca na żadne niedomówienia.