Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

 
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy to pierwszy krok do podjęcia współpracy w zakresie działań marketingowych. Taki dokument powinien zbierać w całość najważniejsze założenia dotyczące planowanej kampanii, tak aby osiągnięcie zamierzonych celów było możliwe. Jak wygląda plan działania w postaci briefu? Sprawdź, czym tak naprawdę jest brief marketingowy.

 

Spis treści

Brief marketingowy – co to?

 

Brief marketingowy (z ang. brief) rozumiany jest jako streszczenie, wytyczne lub zakres obowiązków. To popularne w marketingu określenie na formularz, który stanowi podstawę strategii marketingowej. Dokument można przygotować w formie papierowej lub elektronicznej. Briefmarketingowy najczęściej przygotowuje się na początku współpracy, tak aby móc określić jej ramy. Dzięki temu specjalista ma szansę zapoznać się ze specyfiką danej firmy i planami przedsiębiorcy, a przedsiębiorca może liczyć na szybsze osiągnięcie założeń.

 

Brief marketingowy – rodzaje

 

Istnieje wiele okoliczności, w jakich przydaje się brief marketingowy. Przykład to chociażby praca w marketingu, ale też współpraca z copywriterem czy grafikiem. Rodzaje briefu to m.in.:

 

  • brief reklamowy (kreatywny);

  • brief mediowy;

  • brief marketingowy;

  • brief dla agencji PR.

 

Brief marketingowy – co powinien zawierać?

 

Odpowiednio przygotowany brief marketingowy powinien być jak najbardziej szczegółowy, a jednocześnie konkretny. Tylko w ten sposób można zadbać o to, aby współpraca przynosiła oczekiwane efekty i była satysfakcjonująca dla obu stron.

Główne zadanie przedsiębiorcy to określenie celów oraz wskazanie dostępnych zasobów. Właśnie dlatego każda firma będzie miała nieco inny brief marketingowy. Wzór takiego dokumentu będzie się różnił w zależności od tego, jaki jest profil działalności i kim są klienci firmy czy od tego, jak na rynku radzi sobie konkurencja. Można przygotować go samodzielnie albo poprosić o przykładowy dokument agencję. Warto starannie wypełnić formularz, skupiając się na faktycznych celach – ułatwi to wdrożenie działań zgodnych z wizją biznesową przedsiębiorcy.

 

Elementy, których nie powinno zabraknąć w briefie to:

 

  • opis firmy;

  • informacja o grupie docelowej (klienci);

  • informacje na temat konkurencji;

  • dane dotyczące projektu (czego dotyczy, jakie ma cele i budżet itp.).

 

Brief marketingowy – przykłady

 

Aby współpraca była owocna, brief marketingowy powinien szczegółowo opisywać wszystkie założenia dotyczące planowanej kampanii marketingowej. Należy umieścić w nim takie informacje jak:

 

  • nazwa firmy;

  • opis firmy (profil działalności, historia marki);

  • grupa docelowa (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki itp.);

  • cel projektu (założenia odnośnie rezultatów kampanii);

  • timing (ramy czasowe kampanii);

  • konkurencja (konkurencyjne firmy i ich działania);

  • opis kampanii (czego dotyczy, czas trwania, główne założenia)

  • budżet;

  • załączniki (wyniki badań, wytyczne odnośnie komunikacji marki itp.).

 

Początkowo opis firmy może wydawać się zbędny, jednak jest to kluczowa część, umożliwiająca nawiązanie współpracy B2B. Agencja musi wiedzieć nie tylko, jaki jest profil działalności, jej cele czy topowe produkty, ale również jakimi wartościami kieruje się organizacja i jaka jest historia powstania marki. Brief marketingowy wymaga również podania danych na temat konkurencji oraz klientów. Jest to niezbędne, by móc stworzyć efektywny plan działania dopasowany do otoczenia firmy. Konieczne jest też skupienie się na szczegółach samego projektu, czyli jego założeniach i celach, osobach decyzyjnych, budżecie czy zakładanym czasie kampanii marketingowej. Pozwoli to stworzyć jasny obraz przedmiotu pracy dla wybranego specjalisty.

 

Brief marketingowy – dlaczego jest tak ważny?

 

Brief marketingowy jest istotny przede wszystkim dlatego, że pozwala jasno określić i sprecyzować założone cele. Dzięki zawartym w nim informacjom wybrany specjalista może lepiej poznać oczekiwania przedsiębiorcy oraz warunki współpracy.

Taka opcja to świetny sposób, by zabezpieczyć interes obu stron: przedsiębiorca zyskuje pewność, że uzyska oczekiwane efekty, a zleceniobiorca od samego początku wie, jaki jest zakres jego obowiązków. Warto postawić na szczegóły, dzięki czemu nie będzie miejsca na żadne niedomówienia.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Pracownik kompletacji zamówień z obsługą wózka widłowego

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy      dziś wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   62,00 - 65,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Komisjonowanie produktów; Pakowanie, skanowanie; Kontrola jakości; Ogólne prace magazynowe; Jazda wózkiem Amaise Obsługa skanera; TWÓJ PROFIL: Minimum roczne doświadczenie w pracy magazynowej; Gotowość do pracy w systemie 3-zmianowym; Podstawowa znajomość języka niemieckiego;
  • Mechanik samochodowy

    pracownik fizyczny  umowa agencyjna  pełny etat   92,00 - 99,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Od kandydatów wymagamy Komunikatywnej znajomości języka angielskiego lub norweskiego; Wieloletniej praktyki w zawodzie mechanik samochodowy najlepiej w serwisie autoryzowanym Wykształcenia przynajmniej zawodowego w kierunku mechanik samochodowy oraz ważnego prawa jazdy kat. B Osoby...
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje najważniejsze zadania: Poszerzanie grona partnerów biznesowych praca.pl poprzez pozyskiwanie nowych klientów serwisu; Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie odpowiednio dopasowanych aktywności w oparciu o status klientów; Szerokie wyjście na rynek przy wykorzystaniu...
  • Młodszy operator druku (m/k)

    Trenkwalder   Poznań    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 200 - 6 700 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Twoje zadania obsługa maszyn do druku opakowań, przezbrajanie maszyn do druku opakowań, dbanie o odpowiednie utrzymanie maszyn oraz wykonywanie drobnych napraw bieżących, dostarczenie jakościowego produktu końcowego, dbanie o bezpieczne warunki pracy na stanowisku.
  • Kierowca C / C+E

    ASMO Solutions Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Co oferujemy? Atrakcyjne wynagrodzenie: na rękę nawet 3700 euro Praca w renomowanych firmach Możliwość wyboru lokalizacji- posiadamy oferty pracy w całych Niemczech; Różne zestawy: wywrotka, plandeka, chłodnia, silos, cysterna, BDF, kontenery; Praca bez znajomości języka obcego: Oferty...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?