Zastanawiasz się, jak stworzyć dobrą atmosferę w zespole, sprawić, że pracownicy będą czuć więź z firmą i chętnie przychodzić do pracy? Jednym z ciekawych pomysłów na podniesienie morale jest zorganizowanie biblioteki w przestrzeni biurowej.
Biblioteka firmowa – jak ją otworzyć? O czym pamiętać?
Żeby otworzyć w swojej firmie małą bibliotekę, nie potrzebujesz skomplikowanego systemu katalogowania ani dużej przestrzeni. Tak naprawdę wystarczy zwykły regał czy dwa, ustawiony w ogólnodostępnym miejscu, na przykład w pomieszczeniu socjalnym lub w jego pobliżu (ale nie w kuchni ani tam, gdzie panuje duża wilgotność powietrza!).
Książki branżowe do biblioteki często już znajdują się w firmie – zapomniane w kartonach, szufladach i magazynach. Do uzupełnienia biblioteki beletrystyką i innymi gatunkami możesz zaprosić wszystkich pracowników – bardzo wiele osób ma w domach niepotrzebne już pozycje, które mogłyby zainteresować kogoś innego. W ten sposób stworzysz bibliotekę w pracy naprawdę niskim kosztem. Jeśli książek wciąż jest za mało albo np. zależy Ci na tym, by w bibliotece znalazły się również książki anglojęzyczne lub jakieś najnowsze wydania książek naukowych pomagające w podnoszenie kwalifikacji zawodowych, oczywiście możesz dokupić kilka pozycji.
Wypożyczalnia książek może funkcjonować na kilku zasadach. Pierwszym jest udostępnienie półki z książkami każdej osobie chętnej bez konieczności zgłaszania, że pożycza się książkę oraz bez informowania o jej zwrocie. Obok półki warto w takim wypadku powiesić regulamin – np. zaznaczyć, że można trzymać książkę w domu maksymalnie miesiąc.
Drugim sposobem jest stworzenie katalogu książek, np. w arkuszu kalkulacyjnym. Każda osoba biorąca książkę zgłasza ten fakt odpowiedzialnej za bibliotekę osobie. Ta zaznacza w arkuszu, kto i kiedy wypożyczył daną pozycję.
Biblioteka w firmie – plusy
Biblioteka w pracy ma wiele zalet. To sposób na zachęcenie pracowników do podnoszenia kwalifikacji, poszerzania wiedzy specjalistycznej, samorozwoju. Czytanie książek pobudza wyobraźnię, obniża stres, działa korzystnie na kreatywność.
Biblioteka biurowa uznawana jest też za jeden z oryginalnych benefitów pracowniczych, dlatego warto się nią chwalić np. podczas prowadzenia rekrutacji. Pomoże stworzyć przyjazną atmosferę w pracy, robi też pozytywne wrażenie na kontrahentach odwiedzających przedsiębiorstwo.