Zadowolony klient, który ma same dobre doświadczenia w kontakcie z przedsiębiorstwem, chętnie w przyszłości znów skorzysta z usługi lub ponownie zakupi jego produkt, a także poleci markę znajomym – to cel każdego działu obsługi klienta czy działu handlowego. Nie ma bowiem sukcesu firmy bez usatysfakcjonowanych klientów. Warto o tym pamiętać w szczególności 4 października, czyli w dniu, w którym obchodzone jest międzynarodowe święto klientów – CX Day.
Spis treści
Co oznacza skrót CX?
Skrót CX rozwija się jako: customer experience, czyli doświadczenie klienta. W tym dniu chodzi zatem o to, by docenić znaczenie klientów dla firmy, a także pracę osób, które dbają o ich dobre doświadczenie w kontakcie z marką – specjalistów działów CX, obsługi klienta czy działów handlowych.
CX Day – kto obchodzi ten dzień?
Customer Service Day to święto zainicjowane dekadę temu przez organizację Customer Experience Professionals Association. Nie jest w Polsce tak popularne jak chociażby święto konsumenta, przypadające 15 marca. Warto to jednak zmienić i zacząć świętować Customer Experience Day we własnej firmie! Dlaczego? Ponieważ to od pozytywnego doświadczenia klienta w ogromnym stopniu zależy sukces całego przedsiębiorstwa, jego wyniki finansowe, popularność i renoma na rynku. Warto wykorzystać ten dzień, by podziękować klientom za zaufanie, w szczególności tym, którzy związani są z marką od dłuższego czasu. A także zapewnić, że przedsiębiorstwo będzie dokładać wszelkich starań, by doświadczenie klientów w kontakcie z nim było coraz lepsze.
Świętowanie CX Day jest także doskonałym sposobem na uświadomienie pracownikom działów CX, obsługi klienta, handlowego, reklamacji itp., że ich codzienne działania, sposób obsługi i kontaktu z klientem – mają ogromne znaczenie dla firmy! To na pracownikach tych działów ciąży odpowiedzialność za to, czy klient opuści placówkę firmy (odłoży słuchawkę, zamknie chat albo maila od konsultanta itp.) ukontentowany, z wrażeniem, że został dobrze obsłużony, nie stracił czasu, może zaufać marce. CX Day jest zatem okazją do pokazania pracownikom, że ich zaangażowanie w obsługę klienta jest niezwykle ważne. Warto podziękować zespołowi za niekiedy niełatwą, a często stresującą i wymagającą dużej dozy empatii i cierpliwości pracę z klientem.
Kto powinien obchodzić CX Day? Najlepiej – cała firma, a w szczególności działy CX, handlowe, obsługi klientów i pokrewne.
CX Day w Twojej firmie – jak świętować?
CX Day to świetna okazja do zaangażowania pracowników we wspólną aktywność, przypomnienia im o misji i wartościach firmy. Z drugiej strony, jak wyżej wspomniano, jest też doskonałym momentem na przypomnienie klientom, że przedsiębiorstwo pozostaje do ich dyspozycji, pamięta o ich potrzebach i chętnie będzie ich obsługiwać także w przyszłości. Oto kilka sposobów na to, jak osiągnąć te dwa cele.
-
Podziękuj klientom i wyślij do nich małe upominki
Każdy specjalista customer service wie, że w komunikacji z klientem nawet drobne gesty mają ogromne znaczenie. Dlatego szczególnie w dniu świątecznym warto dołożyć wszelkich starań, by dać odczuć klientowi, jak bardzo jest istotny dla firmy. Dobrym pomysłem jest więc rozesłanie podziękowań – elektronicznie lub w postaci tradycyjnych kartek. W przypadku kluczowych klientów warto pokusić się także o drobne upominki, np. firmowe gadżety, karty podarunkowe, kupony zniżkowe itp.
-
Wyróżnij specjalistów CX w firmie
Dobrzy specjaliści customer experience, obsługi klienta, skuteczni handlowcy – są na wagę złota. Tego dnia pokaż im, że doceniasz ich zaangażowanie i poświęcenie. Jak to zrobić? Możesz na przykład:
- zorganizować krótkie spotkanie, w czasie którego wyróżnisz najlepszych pracowników,
- wysłać okolicznościową wiadomość na firmową skrzynkę pocztową,
- przyznać premie, awanse,
- zorganizować spotkanie integracyjne z poczęstunkiem na cześć pracowników CX,
- rozdać pracownikom upominki.
-
Zorganizuj konkurs wiedzy o CX
Dzień CX warto wykorzystać także do tego, by zmotywować pracowników działów zajmujących się obsługą klienta i zachęcić ich do poszerzania swoich zawodowych horyzontów. Jednym ze sposobów na to może być zorganizowanie wiedzy o CX. Możesz poprosić managera CX czy działu handlowego o pomoc w przygotowaniu serii pytań np. wielokrotnego wyboru. Wybierz skład komisji konkursowej, ustal czas i miejsce przeprowadzenia konkursu. Oczywiście na zwycięzcę niech czeka atrakcyjna nagroda!
-
Zachęć pracowników do udziału w webinarach w trakcie CX Day
Zawsze jest dobry moment na naukę. Zmotywuj pracowników do podnoszenia kwalifikacji i zaproponuj im webinady lub kursy online o tematyce związanej z customer experience. Możesz też nawiązać współpracę z firmą szkoleniową, która w CX Day prowadzi wykłady bądź warsztaty w placówce firmy. Jeśli planujesz tego typu aktywność, warto wcześniej poprosić pracowników o zgłoszenie chęci wzięcia udziału w szkoleniach.
-
Opublikuj zdjęcia, filmy o CX Day w social mediach
Twoja firma świętuje CX Day? Pochwal się tym w mediach społecznościowych! Daj znać światu, w jaki sposób dbacie o swoich klientów, jakie wartości są wyznawane w Twoim przedsiębiorstwie, jakie postawy chcecie promować i co jest dla Was ważne.