Praca.pl Poradniki Beauty&Fashion
Mobilny salon kosmetyczny – o czym musisz wiedzieć, by założyć działalność?

Mobilny salon kosmetyczny – o czym musisz wiedzieć, by założyć działalność?

 
Mobilny salon kosmetyczny – o czym musisz wiedzieć, by założyć działalność?

Przykładamy dużą wagę do wyglądu. W końcu jest on naszą wizytówką. Bardzo często stanowi podstawę oceny zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Lubimy więc o siebie zadbać. Jednocześnie żyjemy w ciągłym biegu, a na chwile dla siebie zwyczajnie brakuje nam czasu. Odpowiedzią na potrzeby pędzącego świata jest mobilny salon kosmetyczny i kosmetyczka świadcząca usługi z dojazdem do klientek i klientów. Jak działa mobilny gabinet kosmetyczny? Jaki jest jego czas pracy? Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na temat funkcjonowania kosmetyczek mobilnych na rynku oraz plusy i minusy takiej dzałalności.

 

Spis treści

Jak założyć mobilny salon kosmetyczny?

 

Zdaniem wielu osób wygląd zewnętrzny ma decydujące znaczenie dla powodzenia na wielu płaszczyznach życia. Dbanie o siebie jest jednak nie tylko próbą przypodobania się osobom i grupom ludzi, ale także troską o samego siebie. Lubimy dobrze wyglądać, by dobrze czuć się w swoim ciele. Coraz chętniej i częściej korzystamy z usług kosmetycznych, by zachować dobry wygląd i zwiększyć swoją atrakcyjność. Na mapach większych i mniejszych miast jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne punkty oferujące usługi z branży beauty. Jest tylko jeden problem – w codziennym natłoku spraw nie zawsze jesteśmy w stanie wygospodarować wolne godziny, które możemy przeznaczyć tylko dla siebie. W odpowiedzi powstają więc mobilne salony kosmetyczne, za którymi stoją specjaliści branży beauty, którzy dopasowując się do kalendarza klienta, pukają o wyznaczonej godzinie do jego drzwi. W dzisiejszej rzeczywistości mobilne usługi kosmetyczne wydają się więc całkiem niezłym pomysłem na dochodowy biznes. Pozostaje tylko pytanie – jak założyć mobilny salon kosmetyczny i od czego zacząć? 

 

Choć praca jako kosmetyczka nie wiąże się z koniecznością uzyskania konkretnych uprawnień, kandydatka musi mieć co najmniej wykształcenie średnie lub zawodowe oraz posiadać odpowiednie kwalifikacje, pozwalające jej na wykonywanie pracy. Zakładamy jednak, że gdy pojawia się w naszej głowie pomysł z mobilnym biznesem kosmetycznym, wiedzę oraz pewne doświadczenie w tym zawodzie mamy już za sobą. Na własną działalność gospodarczą zwykle decydują się osoby, które przepracowały już jakiś czas u pracodawcy działającego w branży np. w stacjonarnym gabinecie kosmetycznym. To pozwala bowiem poznanie realiów środowiska pracy, kosztów wynikających z prowadzenia działalności, dobrych praktyk i przepisów, a także na wyszlifowanie warsztatu i po prostu znalezienie własnej klienteli.

 

Czytaj takżeBeauty consultant – praca, wykształcenie, predyspozycje, zarobki

 

Od czego zacząć? Pierwszym krokiem do założenia mobilnego salonu kosmetycznego powinno być przede wszystkim dobre rozeznanie na rynku. Sprawdźmy konkurencję i zweryfikujmy zapotrzebowanie na tego typu usługi na okolicznym rynku. Jeśli funkcjonuje na nim wiele salonów stacjonarnych, usługi oferowane z dojazdem do klienta mogą okazać się idealnym uzupełnieniem luki. Zastanówmy się więc, jakiego rodzaju usługi chciałybyśmy świadczyć, w jakich godzinach i na jakim obszarze (ten warto określić konkretnie, obliczając, jakie koszty przejazdu możemy ponieść, by wykonanie usługi było dla nas wciąż opłacalne; istotny jest także czas, jaki możemy poświęcać na dojeżdżanie do klientów). Na tej podstawie możemy zaplanować konieczne wyposażenie mobilnego salonu kosmetycznego, zakup przenośnego sprzętu.

 

Pamiętajmy przy tym, że absolutną podstawą jest przygotowanie biznesplanu. Nieodpowiednie rozłożenie kosztów i brak podstawowej wiedzy dotyczącej zapotrzebowania na usługi może sprawić, że biznes ten okaże się nieopłacalny. Racjonalne podejście do tematu i sprawdzenie jego opłacalności jest podstawą przy zakładaniu działalności gospodarczej.

 

W biznesplanie uwzględnij nie tylko koszty związane z zakupem sprzętu i kosmetyków, ale też te wynikające z użytkowania samochodu, ubezpieczenia, a także koszty na stronę internetową, prowadzenie bloga, mediów społecznościowych czy reklamy internetowe, a także tradycyjne. W przypadku branży beauty prowadzenie chociażby Instagrama z profesjonalnymi zdjęciami przyciągającymi klientów może wiązać się np. z zakupem dobrego aparatu i sprzętu fotograficzego. Stworzenie bloga firmowego może z kolei oznaczać zlecenie dla zewnętrznej firmy itp.

 

 

Czy mobilny salon kosmetyczny musi mieć autoklaw?

 

Zainteresowanie profesjonalnymi zabiegami kosmetycznymi nie wystarczy, by prowadzić tę działalność. Należy także znać przepisy związane z pracą jako kosmetyczka. Szczególnie istotne są te związane z ochroną zdrowia klientów, przeciwdziałaniem przenoszenia się wirusów np. zakażenia wirusem HIV czy Covid-19. Jako kosmetyczna masz obowiązek przestrzegać sanitarnych norm, używać jednorazowych rękawiczek, zadbać o to, by Twoje urządzenia i kosmetyki spełniały wszelkie niezbędne standardy. Elementy wyposażenia mobilnego salonu muszą być czyste i sterylne.

 

Obowiązek sterylizacji narzędzi pracy w gabinetach kosmetycznych wynika z przepisów Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Trzeba podkreślić, że nie jest to dobra wola ani luksus oferowany przez pracownika branży beauty, ale norma i wymóg, od którego nie ma żadnych wyjątków. 

 

Pamiętaj! 

 

Obowiązujące przepisy sanitarne nakładają obowiązek sterylizacji narzędzi pracy używanych do zabiegów, podczas których może dojść do naruszenia ciągłości tkanek, w tym zabiegów kosmetycznych. 

 

  • Czy mobilny salon obowiązują inne przepisy niż stacjonarny salon kosmetyczny?

 

Nie jest prawdą, że kosmetyczki mobilne muszą spełnić o wiele mniej regulacji niż te działające stacjonarnie. Co prawda odpadają te związane z przystosowaniem obiektu do działalności, niemniej mobilny salon kosmetyczny – choć świadczy usługi na zupełnie innej zasadzie niż punkt stacjonarny – podlega dokładnie tym samym wymogom prawa, jeśli chodzi o wykonywanie zawodu. Własna działalność, w której usługi kosmetyczne świadczone są mobilnie, polega na pracy w domu klienta, gdzie narzędzia kosmetyczne używane są na różnych osobach.

 

Dlatego tutaj również podstawowym wymogiem nakładanym na mobilny salon kosmetyczny jest zachowanie sterylności narzędzi. To zagwarantować ma właśnie autoklaw, czyli specjalne urządzenie, które wykorzystując parę wodną pod wysokim ciśnieniem, sterylizuje narzędzia. W ten sposób niszczone są wszelkiego rodzaju bakterie, wirusy, grzyby i mikroorganizmy, które przenoszone z osoby na osobę mogłyby powodować zakażenia. Jednocześnie warto wiedzieć, że stosowanie środków dezynfekujących nie zapewnia absolutnej sterylności, a według przepisów każde narzędzia, które nie są przeznaczone do jednorazowego użytku, muszą zostać poddane procesowi mycia, a następnie dezynfekcji i sterylizacji. 

 

Pamiętaj! 

 

Dezynfekcja i sterylizacja narzędzi kosmetycznych jest podstawowym obowiązkiem każdego gabinetu kosmetycznego, także tego, który oferuje usługi mobilnie. 

 

 

Wyposażenie mobilnego salonu kosmetycznego – o czym musisz pamiętać? 

 

Skompletowanie wyposażenia salonu kosmetycznego – niezależnie czy stacjonarnego czy mobilnego – to jeden z pierwszych kroków organizacji biznesu. W przypadku usług, które mają być świadczone mobilnie, przenośne wyposażenie powinno być stosunkowo lekkie, ale przy tym musi spełniać niezbędne standardy. Warto również mieć na uwadze, że decydując się na własną działalność i świadczenie usług w domach klientów, nie każdy rodzaj zabiegów będzie możliwy do wykonania. 

 

Punktem wyjścia jest więc zaplanowanie oferty salonu. Z uwagą wybierz zabiegi, jakie możesz oferować w ramach swojej działalności. Wówczas znacznie łatwiej będzie Ci zorganizować konieczne wyposażenie salonu. Weź pod uwagę nowinki na rynku beauty oraz zabiegi, na które stale rośnie popyt. Podpatruj konkurencje, ale też chociażby zabiegi modne wśród gwiazd i celebrytów czy trendy międzynarodowe. Uwzględnienie choć jednego spośród takich zabiegów można znacząco zwiększyć Twoje szanse na początku działalności. Twoja oferta powinna także odpowiadać specyfice lokalnego rynku i zapotrzebowaniom danej społeczności. Zastanów się, kto mieszka w danej okolicy i jakie mogą najważniejsze potrzeby tych osób, związane z dbaniem o swoją cerę czy wizerunek.

 

Musisz także zrobić rozeznanie wśród ofert hurtowni kosmetycznych. Podstawą Twojej pracy będą nie tylko dobrej klasy kosmetyki do makijażu i pielęgnacji, sprzęt do manicure czy pedicure, ale także wielofunkcyjny kombajn kosmetyczny, który oferuje wiele funkcji zabiegowych. Przydatne mogą być także urządzenia laserowe chociażby do zamykania naczynek czy urządzenia do makijażu permanentnego. Twoje możliwości finansowe na początku mogą jednak nie pozwalać na zakup całego wyposażenia, jakie życzysz sobie mieć w swoim salonie. Dlatego dobrze przemyśl, na czym chcesz się skupić na początku otwarci salonu i czym zamierzasz przyciągnąć klientki i klientów w tym najtrudniejszym okresie, kiedy dopiero wyrabiasz swoją markę.

 

Czytaj takżeWizażystka – kim jest, studia, kursy, zarobki

 

Mobilne usługi kosmetyczne a sanepid

 

W przypadku stacjonarnego salonu kosmetycznego wszystko wydaje się oczywiste – ten musi spełniać standardy sanepidowskie i w każdej chwili może spodziewać się kontroli. A jak wygląda to w przypadku salonu mobilnego? W takim wypadku także należy liczyć się z kontrolami ze strony tej instytucji? Czy kosmetyczka świadcząca usługi z dojazdem do klienta musi uzyskać konkretne pozwolenia? 

 

W tym miejscu warto rozróżnić dwie zasadnicze kwestie – usługi kosmetyczne świadczące w swoim domu a usługi mobilne, które świadczone będą w domach klientów. W pierwszym przypadku – przedsiębiorca musi dostosować lokal do wymagań sanepidu, a co więcej – zmienić sposób użytkowania obiektu na potrzeby działalności kosmetycznej. Nieco inaczej wygląda to natomiast w przypadku działalności kosmetyczki, która będzie wykonywała pracę jedynie w domach i mieszkaniach klientów. Wówczas jest ona zwolniona z konieczności dopełnienia formalności związanych z przystosowaniem lokalu, natomiast musi zadbać o kwestie umożliwiające zachowanie wspomnianej wyżej sterylności narzędzi pracy.

 

 

Mobilna kosmetyczka a kasa fiskalna

 

Co do zasady, wszyscy podatnicy prowadzący sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych muszą ją rejestrować na kasie fiskalnej, jeżeli ich obroty przekraczają 20 000 zł. Z obowiązku tego zwolnieni są jednak niektórzy podatnicy. A jak wygląda to w przypadku salonu kosmetycznego? 

 

Kasa fiskalna w salonie kosmetycznym powinna być bezwzględnie zainstalowana jeszcze przed wykonaniem pierwszej usługi. Nie ma tutaj znaczenia obrót podatnika. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku mobilnego salonu kosmetycznego. W świetle obowiązujących przepisów obowiązkowa kasa fiskalna online obowiązuje wszystkie kosmetyczki. Jeśli będziesz pracować z dojazdem do klienta, musisz posiadać mobilną kasę fiskalną, niezależną od zasilania sieciowego. 

 

Pamiętaj! 

 

Od 1 lipca 2021 roku każda kosmetyczka musi rejestrować sprzedaż usług z wykorzystaniem kasy fiskalnej online. 

 

Mobilny gabinet kosmetyczny – koszty prowadzenia działalności

 

Pomysł na biznes jest podstawą. Dobrze przygotowany biznesplan – fundamentem. Chcąc przekonać się, czy nasze przedsięwzięcie może okazać się naprawdę opłacalne, warto dokładnie przeanalizować koszty prowadzenia działalności związanej z mobilnym świadczeniem usług kosmetycznych. Te będą zdecydowanie niższe niż w przypadku salonu stacjonarnego. Mobilna kosmetyczka zwolniona jest chociażby z kosztów wynajmu lokalu czy kosztów mediów (energia elektryczna, woda, ogrzewanie), które każdego miesiąca pochłaniają niemałe kwoty.

 

Niemniej, mobilny salon kosmetyczny na początku także będzie wymagał sporych nakładów finansowych związanych przede wszystkim z wyposażeniem i reklamą. Miejmy tutaj na uwadze, że niezbędny będzie także samochód, który nie jest konieczny w przypadku biznesu stacjonarnego. Osoby, które mają jednak w planie założenie mobilnego salonu kosmetycznego, mogą ubiegać się o dofinansowanie. 

 

  • Dofinansowanie na usługi mobilne kosmetyczki

 

Dotacja na mobilny salon kosmetyczny nie jest dla każdego. Chcąc starać się o tego rodzaju dofinansowanie z urzędu pracy, konieczne jest spełnienie kilku warunków. O dotację może starać się osoba, która: 

 

  • jest bezrobotna i zarejestrowana w urzędzie pracy,

  • nie posiada zaległości w US i ZUS dotyczących wcześniejszych działalności,

  • nie odmówiła bez uzasadnionej przyczyny podjęcia stażu, szkolenia lub innej propozycji oferowanej przez urząd pracy,

  • nie przerwała z własnej winy stażu, szkolenia lub innej formy aktywizacji zawodowej proponowanej przez urząd pracy,

  • nie była karana za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w ciągu 2 ostatnich lat,

  • nie posiada nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych,

  • nie posiadała zarejestrowanej działalności w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

 

Warto jednak wiedzieć, że każdy urząd może mieć nieco inne wymagania. Dlatego warto zweryfikować, jakie są warunki udzielania dotacji w urzędzie pracy, w którym figurujemy jako osoby bezrobotne. Podobnie wygląda kwestia wysokości dotacji oraz rodzaju wydatków, na które uzyskane środki mogą zostać przeznaczone. 

 

Pamiętaj! 

 

Warunki przyznania dotacji, wysokość dofinansowania oraz kwestia tego, na jaki rodzaj działalności może zostać ono przeznaczone, zależą od indywidualnych ustaleń każdego urzędu. Zazwyczaj PUP określa, jaka część dofinansowania może zostać przeznaczona na sprzęt, reklamę czy inne akcesoria niezbędne do wyposażenia mobilnego salonu. 

 

Mobilny salon kosmetyczny – zalety i wady

 

Własna działalność zapewnia dużą swobodę. Decydując się na mobilny salon kosmetyczny, możemy same decydować o tym, kiedy, w jakich godzinach i na jakich warunkach świadczymy usługi. Jednak rozwiązanie to ma nie tylko zalety, ale także pewne wady. Z jednej strony jest pełna wolność i ogromna swoboda, z drugiej koszty działalności gospodarczej i mnóstwo formalności. Jakie są blaski i cienie mobilnego salonu świadczącego usługi beauty? 

 

Zalety mobilnego salonu kosmetycznego

 

  • brak kosztów związanych z wynajmem lokalu, czynszem, wyposażeniem i mediami, 

  • elastyczny czas pracy dający możliwość pogodzenia tej formy zarobkowania z inną pracą zawodową bądź obowiązkami prywatnymi,

  • stosunkowo nieduża konkurencja na rynku usług mobilnych,

  • mniej regulacji prawnych i wymagań nałożonych przez prawo niż w przypadku salonów stacjonarnych, 

  • szerokie perspektywy zawodowe i możliwość nawiązania współpracy jako mobilna stylistka przy pokazach, sesjach i różnego rodzaju wydarzeniach.  

 

Wady mobilnego salonu kosmetycznego 

 

  • znacznie mniejszy zakres usług niż w przypadku salonu stacjonarnego,

  • konieczność posiadania samochodu oraz prawa jazdy, 

  • koszty i czas związane z dojazdem do klienta, 

  • brak czasu na relaks w godzinach popołudniowych, kiedy zleceń bywa najwięcej,
  • konieczność dobrej reklamy i promowania swoich usług.

 

Biznesplan mobilny salon kosmetyczny – wzór

 

Odpowiedzialne i racjonalne podejście do tematu własnej firmy wymaga od nas trzymania się pewnych standardów. Jednym z nich jest biznesplan mobilnego salonu kosmetycznego. Wzór takiego dokumentu powinien obejmować elementy takie jak:

 

  • ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa,

  • opis usług,

  • analiza otoczenia rynkowego,

  • analiza SWOT uwzględniająca mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia, 

  • plan finansowy przedsiębiorstwa uwzględniający wizję wydatków i dochodów w co najmniej kilkumiesięcznej perspektywie,

  • opis strategii marketingowej,

  • harmonogram działań. 

 

Pamiętaj! 

 

Dobrze przygotowany biznesplan pomoże nam ocenić opłacalność planowanego przedsięwzięcia, ale będzie także niezbędny w przypadku ubiegania się o dofinansowanie do biznesu. 

 

Czytaj takżeZawody związane z modą – moje hobby pracą

 

Mobilny salon kosmetyczny – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak założyć mobilny salon kosmetyczny?

 

Podstawą do założenia mobilnego salonu kosmetycznego powinna być przede wszystkim analiza otoczenia rynkowego, rozeznanie wśród konkurencji i weryfikacja zapotrzebowania na tego rodzaju usługi. Przygotowanie dobrego biznesplanu ułatwi nam ocenę opłacalności takiego przedsięwzięcia. Po podjęciu decyzji pozostanie założenie działalności gospodarczej i zakup niezbędnego wyposażenia. 

 

  • O czym musimy pamiętać otwierając mobilny salon kosmetyczny?

 

Założenie mobilnego salonu kosmetycznego będzie wymagało znacznie mniej formalności niż w przypadku obiektu stacjonarnego. Choć nie ma tutaj konieczności dostosowywania lokalu do wymagań sanepidu, w dalszym ciągu obowiązują tutaj standardy wynikające z przepisów Głównego Inspektoratu Sanitarnego. 

 

  • Ile można zarobić otwierając własny mobilny salon kosmetyczny?

 

Zarobki, jakie może przynieść mobilny salon kosmetyczny, uzależnione będą od kilku czynników. Wśród nich możemy wymienić chociażby zakres usług i ich cenę, miasto świadczenia usług czy ilość zleceń. Na korzyść przedsiębiorcy z pewnością wpłyną znacznie niższe koszty utrzymania niż w przypadku salonu stacjonarnego. 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Beauty&Fashion"

Polecane oferty

  • Asystent / Asystentka Kupca Mody marki Vistula

    VRG S.A.   Kraków    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Do głównych zadań zatrudnionej osoby należeć będzie: współpraca z kupcem podczas procesu przygotowania i realizacji zamówień produktów dla marki Vistula, komunikacja z zagranicznymi dostawcami - głównie mailowo w języku angielskim, przygotowywanie produktów do spotkań działowych...
  • Dermokonsultantka / Dermokonsultant

    Ziko Apteka Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Zadania: Zapewnienie pacjentom profesjonalnej i rzetelnej obsługi; Informowanie o właściwościach dermokosmetyków, prowadzenie konsultacji; Budowanie długotrwałych relacji z pacjentami; Monitorowanie stanów magazynowych dermokosmetyków; Dbanie o wygląd stoiska oraz uzupełnianie...
  • Doradca klienta dla marki modowej

    TELUS Digital   Gdańsk, Olivia Business Centre    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie   28,10 zł brutto/godz.  rekrutacja online
    11 godz.
    Twoje zadania: Doradztwo i obsługa jako pierwsza linia pomocy dla klientów i sklepów; Odpowiadanie na wszystkie pytania dotyczące procesu zamawiania; Zarządzanie komunikacją z klientami za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak telefon, mail lub czat; Twój profil: Bardzo dobre...
  • Dermokonsultant / Dermokonsultantka

    Apteka Dr.Max   Warszawa, ul. Patriotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Sieć aptek Dr. Max zatrudni TECHNIKA STAŻYSTĘ - DERMOKONSULTANTA do młodego i sympatycznego zespołu. Apteka posiada bogate portfolio dermokosmetyków.
  • Dermokonsultant / Dermokonsultantka

    Apteka Dr.Max   Warszawa, ul. Targowa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Sieć aptek Dr. Max zatrudni TECHNIKA STAŻYSTĘ - DERMOKONSULTANTA do młodego i sympatycznego zespołu. Apteka posiada bogate portfolio dermokosmetyków.
  • Asystent / Asystentka Projektanta Odzieży marki Bytom

    VRG S.A.   Kraków    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Do głównych zadań osoby zatrudnionej na tym stanowisku należeć będzie: projektowanie modeli adekwatnych do stylistyki marki Bytom, analiza obowiązujących trendów w modzie, kontrola nad przebiegiem wykonania zaprojektowanej odzieży, tworzenie dokumentacji projektowej oraz tablic trendów i...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?