Praca.pl Poradniki Beauty&Fashion
Mobilny salon kosmetyczny – o czym musisz wiedzieć, by założyć działalność?

Mobilny salon kosmetyczny – o czym musisz wiedzieć, by założyć działalność?

 
Mobilny salon kosmetyczny – o czym musisz wiedzieć, by założyć działalność?

Przykładamy dużą wagę do wyglądu. W końcu jest on naszą wizytówką. Bardzo często stanowi podstawę oceny zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Lubimy więc o siebie zadbać. Jednocześnie żyjemy w ciągłym biegu, a na chwile dla siebie zwyczajnie brakuje nam czasu. Odpowiedzią na potrzeby pędzącego świata jest mobilny salon kosmetyczny i kosmetyczka świadcząca usługi z dojazdem do klientek i klientów. Jak działa mobilny gabinet kosmetyczny? Jaki jest jego czas pracy? Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na temat funkcjonowania kosmetyczek mobilnych na rynku oraz plusy i minusy takiej dzałalności.

 

Spis treści

Jak założyć mobilny salon kosmetyczny?

 

Zdaniem wielu osób wygląd zewnętrzny ma decydujące znaczenie dla powodzenia na wielu płaszczyznach życia. Dbanie o siebie jest jednak nie tylko próbą przypodobania się osobom i grupom ludzi, ale także troską o samego siebie. Lubimy dobrze wyglądać, by dobrze czuć się w swoim ciele. Coraz chętniej i częściej korzystamy z usług kosmetycznych, by zachować dobry wygląd i zwiększyć swoją atrakcyjność. Na mapach większych i mniejszych miast jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne punkty oferujące usługi z branży beauty. Jest tylko jeden problem – w codziennym natłoku spraw nie zawsze jesteśmy w stanie wygospodarować wolne godziny, które możemy przeznaczyć tylko dla siebie. W odpowiedzi powstają więc mobilne salony kosmetyczne, za którymi stoją specjaliści branży beauty, którzy dopasowując się do kalendarza klienta, pukają o wyznaczonej godzinie do jego drzwi. W dzisiejszej rzeczywistości mobilne usługi kosmetyczne wydają się więc całkiem niezłym pomysłem na dochodowy biznes. Pozostaje tylko pytanie – jak założyć mobilny salon kosmetyczny i od czego zacząć? 

 

Choć praca jako kosmetyczka nie wiąże się z koniecznością uzyskania konkretnych uprawnień, kandydatka musi mieć co najmniej wykształcenie średnie lub zawodowe oraz posiadać odpowiednie kwalifikacje, pozwalające jej na wykonywanie pracy. Zakładamy jednak, że gdy pojawia się w naszej głowie pomysł z mobilnym biznesem kosmetycznym, wiedzę oraz pewne doświadczenie w tym zawodzie mamy już za sobą. Na własną działalność gospodarczą zwykle decydują się osoby, które przepracowały już jakiś czas u pracodawcy działającego w branży np. w stacjonarnym gabinecie kosmetycznym. To pozwala bowiem poznanie realiów środowiska pracy, kosztów wynikających z prowadzenia działalności, dobrych praktyk i przepisów, a także na wyszlifowanie warsztatu i po prostu znalezienie własnej klienteli.

 

Czytaj takżeBeauty consultant – praca, wykształcenie, predyspozycje, zarobki

 

Od czego zacząć? Pierwszym krokiem do założenia mobilnego salonu kosmetycznego powinno być przede wszystkim dobre rozeznanie na rynku. Sprawdźmy konkurencję i zweryfikujmy zapotrzebowanie na tego typu usługi na okolicznym rynku. Jeśli funkcjonuje na nim wiele salonów stacjonarnych, usługi oferowane z dojazdem do klienta mogą okazać się idealnym uzupełnieniem luki. Zastanówmy się więc, jakiego rodzaju usługi chciałybyśmy świadczyć, w jakich godzinach i na jakim obszarze (ten warto określić konkretnie, obliczając, jakie koszty przejazdu możemy ponieść, by wykonanie usługi było dla nas wciąż opłacalne; istotny jest także czas, jaki możemy poświęcać na dojeżdżanie do klientów). Na tej podstawie możemy zaplanować konieczne wyposażenie mobilnego salonu kosmetycznego, zakup przenośnego sprzętu.

 

Pamiętajmy przy tym, że absolutną podstawą jest przygotowanie biznesplanu. Nieodpowiednie rozłożenie kosztów i brak podstawowej wiedzy dotyczącej zapotrzebowania na usługi może sprawić, że biznes ten okaże się nieopłacalny. Racjonalne podejście do tematu i sprawdzenie jego opłacalności jest podstawą przy zakładaniu działalności gospodarczej.

 

W biznesplanie uwzględnij nie tylko koszty związane z zakupem sprzętu i kosmetyków, ale też te wynikające z użytkowania samochodu, ubezpieczenia, a także koszty na stronę internetową, prowadzenie bloga, mediów społecznościowych czy reklamy internetowe, a także tradycyjne. W przypadku branży beauty prowadzenie chociażby Instagrama z profesjonalnymi zdjęciami przyciągającymi klientów może wiązać się np. z zakupem dobrego aparatu i sprzętu fotograficzego. Stworzenie bloga firmowego może z kolei oznaczać zlecenie dla zewnętrznej firmy itp.

 

 

Czy mobilny salon kosmetyczny musi mieć autoklaw?

 

Zainteresowanie profesjonalnymi zabiegami kosmetycznymi nie wystarczy, by prowadzić tę działalność. Należy także znać przepisy związane z pracą jako kosmetyczka. Szczególnie istotne są te związane z ochroną zdrowia klientów, przeciwdziałaniem przenoszenia się wirusów np. zakażenia wirusem HIV czy Covid-19. Jako kosmetyczna masz obowiązek przestrzegać sanitarnych norm, używać jednorazowych rękawiczek, zadbać o to, by Twoje urządzenia i kosmetyki spełniały wszelkie niezbędne standardy. Elementy wyposażenia mobilnego salonu muszą być czyste i sterylne.

 

Obowiązek sterylizacji narzędzi pracy w gabinetach kosmetycznych wynika z przepisów Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Trzeba podkreślić, że nie jest to dobra wola ani luksus oferowany przez pracownika branży beauty, ale norma i wymóg, od którego nie ma żadnych wyjątków. 

 

Pamiętaj! 

 

Obowiązujące przepisy sanitarne nakładają obowiązek sterylizacji narzędzi pracy używanych do zabiegów, podczas których może dojść do naruszenia ciągłości tkanek, w tym zabiegów kosmetycznych. 

 

  • Czy mobilny salon obowiązują inne przepisy niż stacjonarny salon kosmetyczny?

 

Nie jest prawdą, że kosmetyczki mobilne muszą spełnić o wiele mniej regulacji niż te działające stacjonarnie. Co prawda odpadają te związane z przystosowaniem obiektu do działalności, niemniej mobilny salon kosmetyczny – choć świadczy usługi na zupełnie innej zasadzie niż punkt stacjonarny – podlega dokładnie tym samym wymogom prawa, jeśli chodzi o wykonywanie zawodu. Własna działalność, w której usługi kosmetyczne świadczone są mobilnie, polega na pracy w domu klienta, gdzie narzędzia kosmetyczne używane są na różnych osobach.

 

Dlatego tutaj również podstawowym wymogiem nakładanym na mobilny salon kosmetyczny jest zachowanie sterylności narzędzi. To zagwarantować ma właśnie autoklaw, czyli specjalne urządzenie, które wykorzystując parę wodną pod wysokim ciśnieniem, sterylizuje narzędzia. W ten sposób niszczone są wszelkiego rodzaju bakterie, wirusy, grzyby i mikroorganizmy, które przenoszone z osoby na osobę mogłyby powodować zakażenia. Jednocześnie warto wiedzieć, że stosowanie środków dezynfekujących nie zapewnia absolutnej sterylności, a według przepisów każde narzędzia, które nie są przeznaczone do jednorazowego użytku, muszą zostać poddane procesowi mycia, a następnie dezynfekcji i sterylizacji. 

 

Pamiętaj! 

 

Dezynfekcja i sterylizacja narzędzi kosmetycznych jest podstawowym obowiązkiem każdego gabinetu kosmetycznego, także tego, który oferuje usługi mobilnie. 

 

 

Wyposażenie mobilnego salonu kosmetycznego – o czym musisz pamiętać? 

 

Skompletowanie wyposażenia salonu kosmetycznego – niezależnie czy stacjonarnego czy mobilnego – to jeden z pierwszych kroków organizacji biznesu. W przypadku usług, które mają być świadczone mobilnie, przenośne wyposażenie powinno być stosunkowo lekkie, ale przy tym musi spełniać niezbędne standardy. Warto również mieć na uwadze, że decydując się na własną działalność i świadczenie usług w domach klientów, nie każdy rodzaj zabiegów będzie możliwy do wykonania. 

 

Punktem wyjścia jest więc zaplanowanie oferty salonu. Z uwagą wybierz zabiegi, jakie możesz oferować w ramach swojej działalności. Wówczas znacznie łatwiej będzie Ci zorganizować konieczne wyposażenie salonu. Weź pod uwagę nowinki na rynku beauty oraz zabiegi, na które stale rośnie popyt. Podpatruj konkurencje, ale też chociażby zabiegi modne wśród gwiazd i celebrytów czy trendy międzynarodowe. Uwzględnienie choć jednego spośród takich zabiegów można znacząco zwiększyć Twoje szanse na początku działalności. Twoja oferta powinna także odpowiadać specyfice lokalnego rynku i zapotrzebowaniom danej społeczności. Zastanów się, kto mieszka w danej okolicy i jakie mogą najważniejsze potrzeby tych osób, związane z dbaniem o swoją cerę czy wizerunek.

 

Musisz także zrobić rozeznanie wśród ofert hurtowni kosmetycznych. Podstawą Twojej pracy będą nie tylko dobrej klasy kosmetyki do makijażu i pielęgnacji, sprzęt do manicure czy pedicure, ale także wielofunkcyjny kombajn kosmetyczny, który oferuje wiele funkcji zabiegowych. Przydatne mogą być także urządzenia laserowe chociażby do zamykania naczynek czy urządzenia do makijażu permanentnego. Twoje możliwości finansowe na początku mogą jednak nie pozwalać na zakup całego wyposażenia, jakie życzysz sobie mieć w swoim salonie. Dlatego dobrze przemyśl, na czym chcesz się skupić na początku otwarci salonu i czym zamierzasz przyciągnąć klientki i klientów w tym najtrudniejszym okresie, kiedy dopiero wyrabiasz swoją markę.

 

Czytaj takżeWizażystka – kim jest, studia, kursy, zarobki

 

Mobilne usługi kosmetyczne a sanepid

 

W przypadku stacjonarnego salonu kosmetycznego wszystko wydaje się oczywiste – ten musi spełniać standardy sanepidowskie i w każdej chwili może spodziewać się kontroli. A jak wygląda to w przypadku salonu mobilnego? W takim wypadku także należy liczyć się z kontrolami ze strony tej instytucji? Czy kosmetyczka świadcząca usługi z dojazdem do klienta musi uzyskać konkretne pozwolenia? 

 

W tym miejscu warto rozróżnić dwie zasadnicze kwestie – usługi kosmetyczne świadczące w swoim domu a usługi mobilne, które świadczone będą w domach klientów. W pierwszym przypadku – przedsiębiorca musi dostosować lokal do wymagań sanepidu, a co więcej – zmienić sposób użytkowania obiektu na potrzeby działalności kosmetycznej. Nieco inaczej wygląda to natomiast w przypadku działalności kosmetyczki, która będzie wykonywała pracę jedynie w domach i mieszkaniach klientów. Wówczas jest ona zwolniona z konieczności dopełnienia formalności związanych z przystosowaniem lokalu, natomiast musi zadbać o kwestie umożliwiające zachowanie wspomnianej wyżej sterylności narzędzi pracy.

 

 

Mobilna kosmetyczka a kasa fiskalna

 

Co do zasady, wszyscy podatnicy prowadzący sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych muszą ją rejestrować na kasie fiskalnej, jeżeli ich obroty przekraczają 20 000 zł. Z obowiązku tego zwolnieni są jednak niektórzy podatnicy. A jak wygląda to w przypadku salonu kosmetycznego? 

 

Kasa fiskalna w salonie kosmetycznym powinna być bezwzględnie zainstalowana jeszcze przed wykonaniem pierwszej usługi. Nie ma tutaj znaczenia obrót podatnika. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku mobilnego salonu kosmetycznego. W świetle obowiązujących przepisów obowiązkowa kasa fiskalna online obowiązuje wszystkie kosmetyczki. Jeśli będziesz pracować z dojazdem do klienta, musisz posiadać mobilną kasę fiskalną, niezależną od zasilania sieciowego. 

 

Pamiętaj! 

 

Od 1 lipca 2021 roku każda kosmetyczka musi rejestrować sprzedaż usług z wykorzystaniem kasy fiskalnej online. 

 

Mobilny gabinet kosmetyczny – koszty prowadzenia działalności

 

Pomysł na biznes jest podstawą. Dobrze przygotowany biznesplan – fundamentem. Chcąc przekonać się, czy nasze przedsięwzięcie może okazać się naprawdę opłacalne, warto dokładnie przeanalizować koszty prowadzenia działalności związanej z mobilnym świadczeniem usług kosmetycznych. Te będą zdecydowanie niższe niż w przypadku salonu stacjonarnego. Mobilna kosmetyczka zwolniona jest chociażby z kosztów wynajmu lokalu czy kosztów mediów (energia elektryczna, woda, ogrzewanie), które każdego miesiąca pochłaniają niemałe kwoty.

 

Niemniej, mobilny salon kosmetyczny na początku także będzie wymagał sporych nakładów finansowych związanych przede wszystkim z wyposażeniem i reklamą. Miejmy tutaj na uwadze, że niezbędny będzie także samochód, który nie jest konieczny w przypadku biznesu stacjonarnego. Osoby, które mają jednak w planie założenie mobilnego salonu kosmetycznego, mogą ubiegać się o dofinansowanie. 

 

  • Dofinansowanie na usługi mobilne kosmetyczki

 

Dotacja na mobilny salon kosmetyczny nie jest dla każdego. Chcąc starać się o tego rodzaju dofinansowanie z urzędu pracy, konieczne jest spełnienie kilku warunków. O dotację może starać się osoba, która: 

 

  • jest bezrobotna i zarejestrowana w urzędzie pracy,

  • nie posiada zaległości w US i ZUS dotyczących wcześniejszych działalności,

  • nie odmówiła bez uzasadnionej przyczyny podjęcia stażu, szkolenia lub innej propozycji oferowanej przez urząd pracy,

  • nie przerwała z własnej winy stażu, szkolenia lub innej formy aktywizacji zawodowej proponowanej przez urząd pracy,

  • nie była karana za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w ciągu 2 ostatnich lat,

  • nie posiada nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych,

  • nie posiadała zarejestrowanej działalności w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

 

Warto jednak wiedzieć, że każdy urząd może mieć nieco inne wymagania. Dlatego warto zweryfikować, jakie są warunki udzielania dotacji w urzędzie pracy, w którym figurujemy jako osoby bezrobotne. Podobnie wygląda kwestia wysokości dotacji oraz rodzaju wydatków, na które uzyskane środki mogą zostać przeznaczone. 

 

Pamiętaj! 

 

Warunki przyznania dotacji, wysokość dofinansowania oraz kwestia tego, na jaki rodzaj działalności może zostać ono przeznaczone, zależą od indywidualnych ustaleń każdego urzędu. Zazwyczaj PUP określa, jaka część dofinansowania może zostać przeznaczona na sprzęt, reklamę czy inne akcesoria niezbędne do wyposażenia mobilnego salonu. 

 

Mobilny salon kosmetyczny – zalety i wady

 

Własna działalność zapewnia dużą swobodę. Decydując się na mobilny salon kosmetyczny, możemy same decydować o tym, kiedy, w jakich godzinach i na jakich warunkach świadczymy usługi. Jednak rozwiązanie to ma nie tylko zalety, ale także pewne wady. Z jednej strony jest pełna wolność i ogromna swoboda, z drugiej koszty działalności gospodarczej i mnóstwo formalności. Jakie są blaski i cienie mobilnego salonu świadczącego usługi beauty? 

 

Zalety mobilnego salonu kosmetycznego

 

  • brak kosztów związanych z wynajmem lokalu, czynszem, wyposażeniem i mediami, 

  • elastyczny czas pracy dający możliwość pogodzenia tej formy zarobkowania z inną pracą zawodową bądź obowiązkami prywatnymi,

  • stosunkowo nieduża konkurencja na rynku usług mobilnych,

  • mniej regulacji prawnych i wymagań nałożonych przez prawo niż w przypadku salonów stacjonarnych, 

  • szerokie perspektywy zawodowe i możliwość nawiązania współpracy jako mobilna stylistka przy pokazach, sesjach i różnego rodzaju wydarzeniach.  

 

Wady mobilnego salonu kosmetycznego 

 

  • znacznie mniejszy zakres usług niż w przypadku salonu stacjonarnego,

  • konieczność posiadania samochodu oraz prawa jazdy, 

  • koszty i czas związane z dojazdem do klienta, 

  • brak czasu na relaks w godzinach popołudniowych, kiedy zleceń bywa najwięcej,
  • konieczność dobrej reklamy i promowania swoich usług.

 

Biznesplan mobilny salon kosmetyczny – wzór

 

Odpowiedzialne i racjonalne podejście do tematu własnej firmy wymaga od nas trzymania się pewnych standardów. Jednym z nich jest biznesplan mobilnego salonu kosmetycznego. Wzór takiego dokumentu powinien obejmować elementy takie jak:

 

  • ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa,

  • opis usług,

  • analiza otoczenia rynkowego,

  • analiza SWOT uwzględniająca mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia, 

  • plan finansowy przedsiębiorstwa uwzględniający wizję wydatków i dochodów w co najmniej kilkumiesięcznej perspektywie,

  • opis strategii marketingowej,

  • harmonogram działań. 

 

Pamiętaj! 

 

Dobrze przygotowany biznesplan pomoże nam ocenić opłacalność planowanego przedsięwzięcia, ale będzie także niezbędny w przypadku ubiegania się o dofinansowanie do biznesu. 

 

Czytaj takżeZawody związane z modą – moje hobby pracą

 

Mobilny salon kosmetyczny – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak założyć mobilny salon kosmetyczny?

 

Podstawą do założenia mobilnego salonu kosmetycznego powinna być przede wszystkim analiza otoczenia rynkowego, rozeznanie wśród konkurencji i weryfikacja zapotrzebowania na tego rodzaju usługi. Przygotowanie dobrego biznesplanu ułatwi nam ocenę opłacalności takiego przedsięwzięcia. Po podjęciu decyzji pozostanie założenie działalności gospodarczej i zakup niezbędnego wyposażenia. 

 

  • O czym musimy pamiętać otwierając mobilny salon kosmetyczny?

 

Założenie mobilnego salonu kosmetycznego będzie wymagało znacznie mniej formalności niż w przypadku obiektu stacjonarnego. Choć nie ma tutaj konieczności dostosowywania lokalu do wymagań sanepidu, w dalszym ciągu obowiązują tutaj standardy wynikające z przepisów Głównego Inspektoratu Sanitarnego. 

 

  • Ile można zarobić otwierając własny mobilny salon kosmetyczny?

 

Zarobki, jakie może przynieść mobilny salon kosmetyczny, uzależnione będą od kilku czynników. Wśród nich możemy wymienić chociażby zakres usług i ich cenę, miasto świadczenia usług czy ilość zleceń. Na korzyść przedsiębiorcy z pewnością wpłyną znacznie niższe koszty utrzymania niż w przypadku salonu stacjonarnego. 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Beauty&Fashion"

Polecane oferty

  • HEXELINE SP. Z O. O. SPÓŁKA KOMANDYTOWA
    specjalista junior / mid / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    OPIS STANOWISKA zapewnienie najwyższego poziomu obsługi klienta, zgodnie z przyjętymi standardami firmy; pozyskiwanie nowych klientów; współpraca z całym zespołem, w celu doskonalenia jakości obsługi; przyjmowanie dostaw oraz przygotowywanie towaru do ekspozycji; dbanie o wygląd oraz wystrój salonu;
  • FAINA LIFESTYLE Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    22 godz.
    Twój zakres obowiązków: Uzgadnianie technologii produkcji; Koordynacja i kontrola wzorów oraz materiałów użytych do produkcji; Komunikacja z dostawcami od fazy początkowej do gotowego produktu; Nadzór produkcji w zakresie kontroli jakości oraz terminów dostaw; Kontrola końcowa produkcji;...
  • Masażystka

    NATUL SP. Z o. O.   Warszawa, Śródmieście    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / pracownik fizyczny / praktykant/stażysta / asystent  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   12 500 - 20 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Odpowiedzialny; Pracowity; Szczerze;
  • Mistrz Elektroepilacji

    ELEKTROEPILACJA.PL SP. Z O.O.   Warszawa, Ochota    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat   4 242 - 9 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Opis stanowiska: Przeprowadzanie zabiegów elektroepilacji, Indywidualne doradztwo dla klientów w zakresie przeprowadzanych zabiegów, Dbanie o najwyższe standardy obsługi klienta i higieny pracy, Aktywny udział w życiu salonu i jego promocji.
  • Dermokonsultantka / Dermokonsultant

    Ziko Apteka Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat
    2 dni
    Zadania: Zapewnienie pacjentom profesjonalnej i rzetelnej obsługi; Informowanie o właściwościach dermokosmetyków, prowadzenie konsultacji; Budowanie długotrwałych relacji z pacjentami; Monitorowanie stanów magazynowych dermokosmetyków; Dbanie o wygląd stoiska oraz uzupełnianie...
  • Dermokonsultantka / Dermokonsultant

    Ziko Apteka Sp. z o.o.   Warszawa, Centrum, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa
    3 dni
    Zadania: Zapewnienie pacjentom profesjonalnej i rzetelnej obsługi Informowanie o właściwościach dermokosmetyków, prowadzenie konsultacji Budowanie długotrwałych relacji z pacjentami Monitorowanie stanów magazynowych dermokosmetyków Dbanie o wygląd stoiska oraz uzupełnianie brakujących...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?