Pasjonują Cię pociągi? Szukasz stabilnej pracy dającej możliwości rozwoju zawodowego, a nawet zrobienia międzynarodowej kariery? Sprawdź, jak zostać pracownikiem kolei – to ścieżka zawodowa, która gwarantuje stabilne zatrudnienie.
Maszynista i maszynista międzynarodowy – jak nim zostać?
Zawód maszynisty należy w Polsce do zawodów regulowanych przepisami prawa. Oznacza to, że aby nim zostać, konieczne jest zdobycie odpowiednich uprawnień. W przypadku zawodu maszynisty są to dwa dokumenty – licencja i świadectwo maszynisty.
Licencję maszynisty zdobywa się po zdaniu egzaminu. Aby móc do niego przystąpić trzeba ukończyć trwający niecałe 300 godzin kurs zawodowy na licencję maszynisty. Prowadzi je wiele ośrodków w Polsce. Udział w kursie jest odpłatny, natomiast DB Cargo Polska finansuje szkolenia zawodowe swoim pracownikom. Kursy dla maszynistów rozpoczęte w 2022 r. są zakończone egzaminem w ośrodku szkolenia, za to kursy rozpoczęte od 2023 r. będą podlegać egzaminowi w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Osoba mająca już licencję maszynisty może starać się o uzyskanie świadectwa maszynisty. Zdobyć je można podejmując się pracy w przedsiębiorstwie kolejowym. Dla kandydatów z licencją i świadectwem maszynisty DB Cargo Polska oferuje pracę w ruchu towarowym oraz na bocznicach kolejowych, dla kandydatów bez wyżej wymienionych uprawnień pracodawca oferuje możliwość nauki zawodu od podstaw. Praca w zawodzie maszynisty w DB Cargo Polska to możliwość jazdy nowoczesnymi lokomotywami z klimatyzacją i mocą 6400kW. Warto dodać, że DB Cargo Polska posiada swój własny Ośrodek Szkolenia i Egzaminowania, który jako jedyny w Polsce posiada mobilny pełnozakresowy symulator lokomotywy z platformą ruchu DOF6 na bazie lokomotywy typu X4EC Siemens Vectron.
Czy zawód maszynisty to zawód przyszłości?
Maszynista to jeden z deficytowych zawodów. Oznacza to, że brakuje osób z uprawnieniami i dlatego zapotrzebowanie na nich będzie rosło. Ten, kto zdecyduje się na nabycie uprawnień, nie będzie w najbliższej przyszłości musiał martwić się o pracę.
Praca jako maszynista międzynarodowy – kurs języka niemieckiego finansowany przez pracodawcę
Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, praca maszynisty to również szansa na karierę międzynarodową. Aby móc jeździć w zagraniczne trasy konieczna jest jednak znajomość języka obcego.
Nie trzeba posługiwać się nim biegle. Na stanowisku maszynisty międzynarodowego w DB Cargo Polska wymagana jest znajomość języka na poziomie, który umożliwia prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej, niezbędną komunikację z dyspozytorami ruchu oraz innymi pracownikami kolei.
W DB Cargo Polska dla osób, które znają język niemiecki nieco słabiej lub nawet nie znają go wcale, ale są zainteresowane nauką i karierą na stanowisku maszynisty międzynarodowego DB Cargo Polska oferuje kursy języka niemieckiego. Między innymi poprzez tego typu działania firma stara się wspierać naszych pracowników w dalszym rozwoju zawodowym.
Inne możliwości rozwoju na kolei
Praca jako maszynista to nie jedyna możliwość rozwoju na kolei. DB Cargo Polska poszukuje również ustawiaczy czy rewidentów taboru.
Obowiązki ustawiacza to przede wszystkim kierowanie pracą drużyny manewrowej, łączenie i rozłączanie składów pociągowych. To odpowiedzialna praca, w której konieczna jest podzielność uwagi, koncentracja, dobra komunikacja, umiejętność koordynowania pracy. Jedną z możliwych ścieżek rozwoju na stanowisko ustawiacza jest posiadanie uprawnień manewrowego. Dla osób bez uprawnień manewrowego możliwa jest ścieżka rozwoju od stanowiska uczeń w zawodzie manewrowy.
Rewident taboru odpowiada za kontrolę stanu technicznego wagonów. Stanowisko rewidenta taboru wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ponieważ to on podejmuje decyzję o dopuszczeniu pociągu do ruchu. Rewidenci taboru dokonują również kontroli działania hamulców oraz dokonują bieżących napraw. Na tym stanowisku liczy się spostrzegawczość, szybkość reagowania i dobra organizacja pracy.
Karierę jako rewident taboru kolejowego zaczyna się od stanowiska ucznia w zawodzie rewident taboru. Aby nim zostać niezbędne jest wykształcenie średnie kolejowe lub wykształcenie min. zawodowe i roczny staż pracy przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego (na stanowiskach: spawacza, ślusarza, mechanika, elektryka lub innych w warsztacie kolejowym) lub półroczny staż pracy dla absolwentów szkół o profilu kolejowym.
Wymienione powyżej stanowiska nadal nie wyczerpują w pełni wszystkich opcji, jakie ma pracownik kolei. Inne popularne stanowiska to również m.in. dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy czy automatyk urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Praca na kolei – na jakie stanowiska prowadzona jest rekrutacja w DB Cargo Polska?
Aktualnie DB Cargo Polska poszukuje kandydatów w różnych lokalizacjach w Polsce np. w Zabrzu, Rybniku, Jastrzębiu-Zdroju, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Łodzi oraz na różne stanowiska kolejowe, fizyczne, inżynierskie i specjalistyczne.
Sprawdź oferty pracy w DB Cargo Polska. Aplikuj już dziś!