Zapotrzebowanie na pracowników znających mechanizmy sprzedaży usług online podyktowane jest zmieniającym się dynamicznie środowiskiem funkcjonowania firm. Kolejne obszary ich działalności przenoszą się do internetu, który przejmuje coraz bardziej znaczące części budżetów reklamowych, rekrutacyjnych itp.
Jakie umiejętności i cechy poszukiwane są u kandydatów na handlowców?
Z pewnością doświadczenie zawodowe wciąż jest atutem. W związku z tym, że z naszymi usługami najczęściej kierujemy się do klienta biznesowego, umiejętność rozumienia i poruszania się w realiach b2b stanowi niewątpliwą wartość. Nie mam tu na myśli jedynie kontaktów osobistych. Obecność większości uczestników życia biznesowego widoczna jest w social mediach, stąd dotarcie do osób potencjalnie ważnych z punktu widzenia sukcesu procesu sprzedażowego nie jest największym problemem.
Wiedza dotycząca przebiegu procesów decyzyjnych, cyklów zakupowych u klientów, umiejętność definiowania ich potrzeb jeszcze przed pierwszym kontaktem – to elementy poszukiwane i doceniane przez szefów sprzedaży.
Z drugiej zaś strony brak profesjonalnie wyglądających pozycji w CV nie jest elementem zamykającym drogę do kariery w sprzedaży usług online. Umiejętność, a przede wszystkim chęć zdobywania nowej wiedzy równoważy brak wcześniejszych doświadczeń zawodowych.
Warsztat sprzedażowy to nie wielki zderzacz hadronów, ale zestawienie pewnych elementów, których opanowanie jest możliwe, ale podkreślę raz jeszcze – chęci to warunek konieczny. Dlatego też coraz częściej i chętniej sięga się po osoby z niewielkim doświadczeniem, ale z dużymi chęciami i sercem do pracy w sprzedaży.
Bez planu – bez celu – bez sensu
„To nie zależy ode mnie”, „Tego nie mogę przewidzieć”, „Robię, co mogę, ale nic nie poradzę”. To nierzadko słyszane stwierdzenia podczas spotkań podsumowujących działania sprzedażowe. Jeśli w Twoim codziennym słowniku te i podobne zwroty pojawiają się często, prawdopodobnie nie powinieneś zajmować się sprzedażą zawodowo.
Umiejętność planowania, budowania realnych prognoz w oparciu o logiczne przesłanki, to niewątpliwy atut, który zawsze będzie stanowił o wartości handlowca. Jestem przekonany, że większa część szefów sprzedaży oddałaby wiele za posiadanie w swoich zespołach takich właśnie ludzi.
Internet jest mierzalny
Uczciwe, szczere i partnerskie podejście to elementy, bez których trudno wyobrazić sobie efektywną sprzedaż usług online. „Nawijanie makaronu na uszy” i „zagadywanie rzeczywistości”, jeśli w ogóle zadziała, to krótkoterminowo. Klient bez wstawania od biurka, korzystając ze smartfona sprawdzi statystyki efektywności naszych produktów, a tym samym naszą prawdomówność. Wygrywa ten, kto pomyślnie przebrnie przez ten swoisty test. Przedstawianie rzeczywistości takiej, jaką ona naprawdę jest, uzupełnia zestaw cech, które z pewnością będą mile widziane zarówno przez rekrutera podczas interview, jak i przez przyszłego przełożonego w codziennej pracy z klientami.
Last but not least
Dość powszechną jest opinia, że chcąc dobrze „wykonywać tę robotę” i odczuwać satysfakcję, należy cały czas pracować nad poziomem własnego zaangażowania. Trudne momenty, wiele razy słyszane „nie”, nieczęsto okazywane uznanie – spotkanie z tymi zjawiskami jest niemalże gwarantowane. Jeśli jesteś w stanie pokonywać te niedogodności i sięgać po słuchawkę, aby zadzwonić do kolejnego klienta, to najpewniej rozumiesz, o co chodzi w sprzedaży.
Sprzedaż może dawać frajdę i pieniądze; online to teraźniejszość i przyszłość – kto wie, być może warto to sprawdzić?
Marcin Kusibab
Dyrektor Zarządzający Praca.pl