Praca.pl Poradniki Sprzedaż
4 zasady dobrego sprzedawcy

4 zasady dobrego sprzedawcy

 
4 zasady dobrego sprzedawcy

Słowo „handlowiec” lub „sprzedawca” budzi w nas różne skojarzenia i często nie są to skojarzenia dobre. Często ludzie wyobrażają sobie, że dobry sprzedawca to ktoś, kto potrafi sprzedać klientowi rzecz, której on wcale nie potrzebuje i to za wygórowaną cenę. Oczywiście nikt nie chciałby spotkać takiego handlowca na swojej drodze. Skutki tego stereotypu widać często w nazewnictwie stosowanym w firmach, które unikają jak ognia nazw „sprzedawca” i „handlowiec”, zastępując je nazwami: doradca klienta, opiekun klienta, Sales Manager, specjalista do spraw sprzedaży itd. Często celem tych stanowisk jest po prostu sprzedaż. Ofiarami negatywnego stereotypu są często sami sprzedawcy, którzy myślą źle o swoim zawodzie. Bardzo często ludzie są ciężko sfrustrowani tym, co robią, i marzą o porzuceniu zawodu.

Czy jednak sprzedawca z natury musi być wrogiem klienta?
Każdy z nas oczywiście kupował wiele różnych dóbr. Zdarzyło nam się również, że zostaliśmy dobrze obsłużeni i byliśmy wdzięczni sprzedawcy. Jeśli jestem osobą, która zaczyna pracę w handlu, warto sobie przypomnieć sytuacje, w których byłem dobrze obsłużony. Co takiego robił sprzedawca? Czym się wyróżniał? Co mi się w jego zachowaniu podobało? Jednocześnie warto zadać sobie pytanie: Czy widzę siebie w podobnej roli? Czy podoba mi się to?

Jednym z głównych zadań handlowca jest pomoc klientowi w dokonaniu właściwego zakupu i wcale nie jest celem sprzedać za wszelką cenę to, co nam akurat zalega w magazynie. Można powiedzieć, że sprzedaż przypomina płynięcie łódką z klientem na pokładzie. Mówienie to praca wiosłami. Dobry handlowiec zazwyczaj oddaje wiosła klientowi, czyli to klient więcej mówi. Opowiada o sobie, o swoich potrzebach, pokazuje swoje upodobania.

Jak sprawić, żeby klient mówił?
Zadawać pytania. Minęły już czasy, gdy sprzedaż była owiana tajemnicą umiejętności nadzwyczajnych. Na rynku jest sporo dobrych książek pokazujących, jak można podnieść swoją wiedzę i poprawić jakość obsługi klienta.

Jakie umiejętności trzeba mieć, żeby zadawać pytania i słuchać, być taką osobą, do której wraca nasz klient?
Odpowiedź jest prosta i trudna jednocześnie: trzeba naprawdę kochać życie i kochać ludzi. I tu dochodzimy do fundamentu, na którym bazuje każda praca. Praca nad sobą. Wiele satysfakcji można mieć z tego, że budujemy swój charakter.

Dla handlowców szczególnie polecam takie podejście:

1. Mówię prawdę sobie i klientowi. Sprzedawaj tylko to, do czego jesteś przekonany. Jeżeli nie zaplanowałeś dobrze dnia, nie skontaktowałeś się z odpowiednią liczbą klientów, nie dotrzymałeś terminów realizacji lub dostarczenia wyceny, to powiedz sobie wprost: zmarnowałem czas, wyniku nie będzie. Jeżeli masz trudną sytuację w relacji z klientem: powiedz prawdę, jak jest. Po pierwszej chwili burzy będziesz mieć szansę rozwiązać problem. W przyszłości zaowocuje to dużymi profitami w postaci zaufania.

2. Szukam dla klienta najlepszego rozwiązania, na które mnie stać pod względem wiedzy i intuicji. Niech klient zobaczy, że masz odwagę, żeby doradzić nawet produkt konkurencyjny, jeśli ewidentnie w Waszej ofercie nie znajdzie tego, czego szuka. Tym razem nic nie sprzedasz, ale zdobędziesz zaufanie klienta, co może zaowocować transakcjami w przyszłości.

3. Rozdaję uśmiechy ze szczerego serca. Żeby tak było, warto też serce mieć czyste. Bez nienawiści i złości czy oszustwa. Warto mieć osobę, z którą można porozmawiać o problemach i porażkach, a jednocześnie zaplanować inne zachowanie, gdyby poprzednie było niewłaściwe.

4. Świętuję wszystko, co dobrze się zakończyło i wymagało pracy nad charakterem. Czyli, jeśli udało się coś z powyższych punktów zrealizować, warto ucieszyć się, a może nawet wyjść na dobrą kawę bez odbierania telefonów i rozmów służbowych.

Bycie handlowcem wiele znaczy. Miliony ludzi uprawiały ten zawód przed nami. Warto czuć ciężar odpowiedzialności, a jednocześnie dumę, że należymy do osób uprawiających zawód, w którym umowy pisemne były na ostatnim miejscu – liczyło się to, czy można Tobie zaufać. A tego – mam wrażenie – brakuje w obecnych czasach.

Bądź prawdziwy, bo to pociąga innych.

Oleg Prybylo Dyrektor ds. Eksportu, Edica S.A.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twoje najważniejsze zadania: Poszerzanie grona partnerów biznesowych praca.pl poprzez pozyskiwanie nowych klientów serwisu; Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie odpowiednio dopasowanych aktywności w oparciu o status klientów; Szerokie wyjście na rynek przy wykorzystaniu...
  • Adamowscy Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 300 - 12 780 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    OBOWIĄZKI: sprzedaż samochodów nowych (Renault/Dacia) lub używanych; realizacja postawionych celów sprzedażowych/jakościowych; analizowanie potrzeb klientów i dopasowywanie do nich odpowiednich produktów; przeprowadzanie prezentacji modeli i wykonywanie jazd próbnych z klientami;...
  • Adamowscy Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 300 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    OBOWIĄZKI: wykonywanie diagnostyki komputerowej i manualnej w celu identyfikacji usterek.naprawa silników, skrzyń biegów, układów hamulcowych, zawieszenia, układów wydechowych i innych systemów mechanicznych; naprawa i konserwacja układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów;...
  • Doradca klienta indywidualnego

    PKO Bank Polski   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:masz bezpośredni kontakt z naszymi klientami zapewniając im kompleksową obsługę, jesteś profesjonalny/a i budujesz przyjazne relacje z klientami,pracujesz na swoją premię, prowadząc aktywną sprzedaż produktów oraz usług bankowych i...
  • Doradca klienta indywidualnego

    PKO Bank Polski   Jędrzejów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / na zastępstwo  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:masz bezpośredni kontakt z naszymi klientami zapewniając im kompleksową obsługę, jesteś profesjonalny/a i budujesz przyjazne relacje z klientami,pracujesz na swoją premię, prowadząc aktywną sprzedaż produktów oraz usług bankowych i...
  • Doradca klienta indywidualnego

    PKO Bank Polski   Dąbrowa Tarnowska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:aktywnie sprzedajesz i promujesz produkty oraz usługi Grupy Kapitałowej naszego banku,realizujesz transakcje bezgotówkowe i/lub gotówkowe,wspierasz klientów w korzystaniu z nowoczesnych narzędzi oraz bankowości internetowej i mobilnej,budujesz i utrzymujesz...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?