Praca.pl Poradniki Sprzedaż
4 zasady dobrego sprzedawcy

4 zasady dobrego sprzedawcy

 
4 zasady dobrego sprzedawcy

Słowo „handlowiec” lub „sprzedawca” budzi w nas różne skojarzenia i często nie są to skojarzenia dobre. Często ludzie wyobrażają sobie, że dobry sprzedawca to ktoś, kto potrafi sprzedać klientowi rzecz, której on wcale nie potrzebuje i to za wygórowaną cenę. Oczywiście nikt nie chciałby spotkać takiego handlowca na swojej drodze. Skutki tego stereotypu widać często w nazewnictwie stosowanym w firmach, które unikają jak ognia nazw „sprzedawca” i „handlowiec”, zastępując je nazwami: doradca klienta, opiekun klienta, Sales Manager, specjalista do spraw sprzedaży itd. Często celem tych stanowisk jest po prostu sprzedaż. Ofiarami negatywnego stereotypu są często sami sprzedawcy, którzy myślą źle o swoim zawodzie. Bardzo często ludzie są ciężko sfrustrowani tym, co robią, i marzą o porzuceniu zawodu.

 

Spis treści

Czy jednak sprzedawca z natury musi być wrogiem klienta?


Każdy z nas oczywiście kupował wiele różnych dóbr. Zdarzyło nam się również, że zostaliśmy dobrze obsłużeni i byliśmy wdzięczni sprzedawcy. Jeśli jestem osobą, która zaczyna pracę w handlu, warto sobie przypomnieć sytuacje, w których byłem dobrze obsłużony. Co takiego robił sprzedawca? Czym się wyróżniał? Co mi się w jego zachowaniu podobało? Jednocześnie warto zadać sobie pytanie: Czy widzę siebie w podobnej roli? Czy podoba mi się to?

Jednym z głównych zadań handlowca jest pomoc klientowi w dokonaniu właściwego zakupu i wcale nie jest celem sprzedać za wszelką cenę to, co nam akurat zalega w magazynie. Można powiedzieć, że sprzedaż przypomina płynięcie łódką z klientem na pokładzie. Mówienie to praca wiosłami. Dobry handlowiec zazwyczaj oddaje wiosła klientowi, czyli to klient więcej mówi. Opowiada o sobie, o swoich potrzebach, pokazuje swoje upodobania.

 

 

Jak sprawić, żeby klient mówił?

 

Zadawać pytania. Minęły już czasy, gdy sprzedaż była owiana tajemnicą umiejętności nadzwyczajnych. Na rynku jest sporo dobrych książek pokazujących, jak można podnieść swoją wiedzę i poprawić jakość obsługi klienta.

 

  • Jakie umiejętności trzeba mieć, żeby zadawać pytania i słuchać, być taką osobą, do której wraca nasz klient?

 

Odpowiedź jest prosta i trudna jednocześnie: trzeba naprawdę kochać życie i kochać ludzi. I tu dochodzimy do fundamentu, na którym bazuje każda praca. Praca nad sobą. Wiele satysfakcji można mieć z tego, że budujemy swój charakter.

  • Dla handlowców szczególnie polecam takie podejście:


1. Mówię prawdę sobie i klientowi.

 

Sprzedawaj tylko to, do czego jesteś przekonany. Jeżeli nie zaplanowałeś dobrze dnia, nie skontaktowałeś się z odpowiednią liczbą klientów, nie dotrzymałeś terminów realizacji lub dostarczenia wyceny, to powiedz sobie wprost: zmarnowałem czas, wyniku nie będzie. Jeżeli masz trudną sytuację w relacji z klientem: powiedz prawdę, jak jest. Po pierwszej chwili burzy będziesz mieć szansę rozwiązać problem. W przyszłości zaowocuje to dużymi profitami w postaci zaufania.

2. Szukam dla klienta najlepszego rozwiązania, na które mnie stać pod względem wiedzy i intuicji.

 

Niech klient zobaczy, że masz odwagę, żeby doradzić nawet produkt konkurencyjny, jeśli ewidentnie w Waszej ofercie nie znajdzie tego, czego szuka. Tym razem nic nie sprzedasz, ale zdobędziesz zaufanie klienta, co może zaowocować transakcjami w przyszłości.

3. Rozdaję uśmiechy ze szczerego serca.

 

Żeby tak było, warto też serce mieć czyste. Bez nienawiści i złości czy oszustwa. Warto mieć osobę, z którą można porozmawiać o problemach i porażkach, a jednocześnie zaplanować inne zachowanie, gdyby poprzednie było niewłaściwe.

4. Świętuję wszystko, co dobrze się zakończyło i wymagało pracy nad charakterem.

 

Czyli, jeśli udało się coś z powyższych punktów zrealizować, warto ucieszyć się, a może nawet wyjść na dobrą kawę bez odbierania telefonów i rozmów służbowych.

Bycie handlowcem wiele znaczy. Miliony ludzi uprawiały ten zawód przed nami. Warto czuć ciężar odpowiedzialności, a jednocześnie dumę, że należymy do osób uprawiających zawód, w którym umowy pisemne były na ostatnim miejscu – liczyło się to, czy można Tobie zaufać. A tego – mam wrażenie – brakuje w obecnych czasach.

Bądź prawdziwy, bo to pociąga innych.

Oleg Prybylo

Dyrektor ds. Eksportu, Edica S.A.

 

Czytaj także: Naucz się chwalić swoją wiedzą

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca G Data Software Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży – sektor IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Czym będziesz się zajmować? Rozwijaniem sprzedaży w kanale B2B i partnerskim – z naciskiem na współpracę z Partnerami handlowymi; Pozyskiwaniem nowych klientów i opieką nad portfelem firm z 3 przypisanych województw; Negocjacjami z osobami decyzyjnymi i prezentacją rozwiązań...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Rozwoju Sprzedaży B2B w Branży IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    Szukasz pracy, która będzie pasować do Twojej pasji sprzedaży i rozwoju zawodowego? W G DATA możemy Ci to zaoferować! Odkryj fascynujący świat IT, przeszkolimy Cię od podstaw, dostarczymy niezbędne narzędzia i będziemy wspierać na każdym kroku. Obowiązki: Pozyskiwanie nowych...

Najnowsze artykuły

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane na temat poziomu bezrobocia rejestrowanego i liczby bezrobotnych. Z zestawienia wynika, że stopa bezrobocia w marcu br. zmniejszyła się w stosunku do poprzedniego miesiąca. To dobra wiadomość świadcząca o dużej stabilności polskiego rynku pracy. Wciąż widać jednak znaczne różnice na poziomie lokalnym. Gdzie bezrobocie jest najwyższe?

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

– Podczas rozmów o podwyżce wciąż pojawia się argument związany z rosnącymi kosztami życia: „potrzebuję więcej, bo życie jest droższe”. Jednak coraz częściej podnoszone są także kwestie związane z rozwojem: „wykorzystałem nowe umiejętności, poszerzył się mój zakres obowiązków”. To staje się mocnym argumentem w negocjacjach – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Pierwsza umowa o pracę – ważny moment w życiu każdego pracownika

Pierwsza umowa o pracę – ważny moment w życiu każdego pracownika

Wraz z podpisaniem umowy o pracę w świetle prawa stajesz się pracownikiem: zaczynasz być chroniony prawem pracy oraz masz wynikające z niego obowiązki. Pamiętaj: nieznajomość prawa szkodzi! Zanim podpiszesz pierwszą umowę o pracę, sprawdź, co powinno znaleźć się w dokumencie, na co zwrócić uwagę, co może alarmować oraz jakie punkty dokumentu warto przedyskutować z pierwszym pracodawcą.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379