Słowo „handlowiec” lub „sprzedawca” budzi w nas różne skojarzenia i często nie są to skojarzenia dobre. Często ludzie wyobrażają sobie, że dobry sprzedawca to ktoś, kto potrafi sprzedać klientowi rzecz, której on wcale nie potrzebuje i to za wygórowaną cenę. Oczywiście nikt nie chciałby spotkać takiego handlowca na swojej drodze. Skutki tego stereotypu widać często w nazewnictwie stosowanym w firmach, które unikają jak ognia nazw „sprzedawca” i „handlowiec”, zastępując je nazwami: doradca klienta, opiekun klienta, Sales Manager, specjalista do spraw sprzedaży itd. Często celem tych stanowisk jest po prostu sprzedaż. Ofiarami negatywnego stereotypu są często sami sprzedawcy, którzy myślą źle o swoim zawodzie. Bardzo często ludzie są ciężko sfrustrowani tym, co robią, i marzą o porzuceniu zawodu.
Czy jednak sprzedawca z natury musi być wrogiem klienta?
Każdy z nas oczywiście kupował wiele różnych dóbr. Zdarzyło nam się również, że zostaliśmy dobrze obsłużeni i byliśmy wdzięczni sprzedawcy. Jeśli jestem osobą, która zaczyna pracę w handlu, warto sobie przypomnieć sytuacje, w których byłem dobrze obsłużony. Co takiego robił sprzedawca? Czym się wyróżniał? Co mi się w jego zachowaniu podobało? Jednocześnie warto zadać sobie pytanie: Czy widzę siebie w podobnej roli? Czy podoba mi się to?
Jednym z głównych zadań handlowca jest pomoc klientowi w dokonaniu właściwego zakupu i wcale nie jest celem sprzedać za wszelką cenę to, co nam akurat zalega w magazynie. Można powiedzieć, że sprzedaż przypomina płynięcie łódką z klientem na pokładzie. Mówienie to praca wiosłami. Dobry handlowiec zazwyczaj oddaje wiosła klientowi, czyli to klient więcej mówi. Opowiada o sobie, o swoich potrzebach, pokazuje swoje upodobania.
Jak sprawić, żeby klient mówił?
Zadawać pytania. Minęły już czasy, gdy sprzedaż była owiana tajemnicą umiejętności nadzwyczajnych. Na rynku jest sporo dobrych książek pokazujących, jak można podnieść swoją wiedzę i poprawić jakość obsługi klienta.
Jakie umiejętności trzeba mieć, żeby zadawać pytania i słuchać, być taką osobą, do której wraca nasz klient?
Odpowiedź jest prosta i trudna jednocześnie: trzeba naprawdę kochać życie i kochać ludzi. I tu dochodzimy do fundamentu, na którym bazuje każda praca. Praca nad sobą. Wiele satysfakcji można mieć z tego, że budujemy swój charakter.
Dla handlowców szczególnie polecam takie podejście:
1. Mówię prawdę sobie i klientowi. Sprzedawaj tylko to, do czego jesteś przekonany. Jeżeli nie zaplanowałeś dobrze dnia, nie skontaktowałeś się z odpowiednią liczbą klientów, nie dotrzymałeś terminów realizacji lub dostarczenia wyceny, to powiedz sobie wprost: zmarnowałem czas, wyniku nie będzie. Jeżeli masz trudną sytuację w relacji z klientem: powiedz prawdę, jak jest. Po pierwszej chwili burzy będziesz mieć szansę rozwiązać problem. W przyszłości zaowocuje to dużymi profitami w postaci zaufania.
2. Szukam dla klienta najlepszego rozwiązania, na które mnie stać pod względem wiedzy i intuicji. Niech klient zobaczy, że masz odwagę, żeby doradzić nawet produkt konkurencyjny, jeśli ewidentnie w Waszej ofercie nie znajdzie tego, czego szuka. Tym razem nic nie sprzedasz, ale zdobędziesz zaufanie klienta, co może zaowocować transakcjami w przyszłości.
3. Rozdaję uśmiechy ze szczerego serca. Żeby tak było, warto też serce mieć czyste. Bez nienawiści i złości czy oszustwa. Warto mieć osobę, z którą można porozmawiać o problemach i porażkach, a jednocześnie zaplanować inne zachowanie, gdyby poprzednie było niewłaściwe.
4. Świętuję wszystko, co dobrze się zakończyło i wymagało pracy nad charakterem. Czyli, jeśli udało się coś z powyższych punktów zrealizować, warto ucieszyć się, a może nawet wyjść na dobrą kawę bez odbierania telefonów i rozmów służbowych.
Bycie handlowcem wiele znaczy. Miliony ludzi uprawiały ten zawód przed nami. Warto czuć ciężar odpowiedzialności, a jednocześnie dumę, że należymy do osób uprawiających zawód, w którym umowy pisemne były na ostatnim miejscu – liczyło się to, czy można Tobie zaufać. A tego – mam wrażenie – brakuje w obecnych czasach.
Bądź prawdziwy, bo to pociąga innych.
Oleg Prybylo Dyrektor ds. Eksportu, Edica S.A.
4 zasady dobrego sprzedawcy
Polecane oferty
-
Konfekcjoner / Robotnik produkcyjny
Lava Group S.C Józefosław praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa zlecenie tymczasowa/dodatkowa 35,00 - 38,00 zł brutto/godz. aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Pracownik Produkcji / Kontroler Jakości
Lava Group S.C Józefosław praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa zlecenie tymczasowa/dodatkowa 35,00 - 38,00 zł brutto/godz. aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta z językiem angielskim
Lava Group S.C Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy praca stacjonarnamłodszy specjalista (junior) umowa o pracę / zlecenie pełny etat 7 500 - 8 500 zł brutto/mies. aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta z językiem hiszpańskim
Lava Group S.C Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy praca stacjonarnamłodszy specjalista (junior) umowa o pracę pełny etat 7 500 - 8 500 zł brutto/mies. aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Młodszy Opiekun Klienta z językiem angielskim
Lava Group S.C Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy praca stacjonarnamłodszy specjalista (junior) umowa o pracę / zlecenie pełny etat 7 500 - 8 500 zł brutto/mies. aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Młodszy Opiekun Klienta z językiem hiszpańskim
Lava Group S.C Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy praca stacjonarnamłodszy specjalista (junior) umowa o pracę pełny etat 7 500 - 8 500 zł brutto/mies. aplikuj szybko aplikuj bez CV
Najnowsze artykuły
Kobiety coraz silniejsze w biznesie
– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.
Urlop okolicznościowy na ślub dziecka
Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.
Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog
Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki
Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!
Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?
7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.
Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?
– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?