Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

 
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Pierwszego dnia w nowym miejscu jesteś zachwycony / zachwycona atmosferą w pracy. Nowy kolega lub koleżanka szybko wciągają Cię w szczere rozmowy i nim się obejrzysz, opowiadacie nie tylko swoje historie z życia, ale też – zachęcony okazanym Ci zaufaniem – zwierzasz się ze swoich problemów osobistych. Dopiero po powrocie do domu zaczynasz się zastanawiać – czy nie powiedziałeś zbyt wiele? Czy życie prywatne to właściwy temat do rozmów ze współpracownikami i kiedy warto stosować zasadę ograniczonego zaufania? Dlaczego tak często wpadamy w oversharing, czyli zbyt dużą otwartość w niewłaściwym miejscu i czasie?

 

Spis treści

Czy warto zwierzać się w pracy? 

 

Jak może skończyć się powyższa historia? Wszystko zależy od tego, czy zaufanie w pracy zostało właściwie ulokowane. Jeśli trafiłeś na osobę mającą dobre intencje, całkiem możliwe, że to początek głębszej, nawet wieloletniej relacji. Przyjaźń w pracy jest przecież możliwa.

Jednak prawdopodobny jest też zupełnie inny scenariusz. Następnego dnia w kuchni wszyscy współpracownicy plotkują na temat Twoich problemów. Kiedy wchodzisz do pokoju – rozmowy milkną. Kątem oka dostrzegasz uśmieszki lub współczujące spojrzenia. Czujesz się wykorzystany i mimo dobrego początku zaczynasz wręcz rozważać zmianę pracy. Jak do tego doszło?

 

Komu nie warto się zwierzać w pracy?

 

Po pierwsze osoba, która wyciągnęła od Ciebie zwierzenia, była dla Ciebie kimś obcym – w związku z tym czuje większą lojalność wobec tych pracowników, których zna dłużej, innych kolegów i koleżanek – niż wobec Ciebie. Opowiedziała im, czego udało jej się dowiedzieć na Twój temat – w końcu wszyscy są ciekawi nowego pracownika.

 

Mogłeś / mogłaś także trafić na prawdziwego firmowego plotkarza – kogoś nie potrafiącego zachować tajemnicy, uwielbiającego spekulować na temat innych. Przykładowo, pozostali członkowie zespołu wiedzą, że należy zachować ostrożność w rozmowie z taką osobą – jeśli nie chce się, by własne historie z życia prywatnego stały się tematem do powszechnych dyskusji przy kawie.

 

Ty – jako ktoś nowy – oczywiście mogłeś / mogłaś nie wiedzieć, że w rozmowie z tą osobą powinieneś / powinnaś ograniczyć opowiadanie o sobie do kilku ogólnych informacji. Plotkarz wykorzystał Twoją niepewność w nowym miejscu i wdzięczność na życzliwość, wyciągając od Ciebie jak najwięcej informacji. Co więcej, to, co Tobie wydało się neutralnym stwierdzeniem, osoba kochająca plotki mogła zamienić w soczystą, szokującą wiadomość na Twój temat, zgrabnie lawirując między prawdą a spekulacjami. 

 

Zwierzenia w pracy – co zrobić, kiedy powiedziałem za dużo?

 

Co zrobić, kiedy Twoje problemy już są na ustach współpracowników i szefa? Nie cofniesz czasu i nie wymażesz informacji z pamięci innych. Należą Ci się jednak wyjaśnienia i prawdopodobnie przeprosiny ze strony plotkarza, któremu dałeś / dałaś się wykorzystać. Doprowadź do konfrontacji.

 

Nie unikaj też pozostałych osób, nawet jeśli czujesz wstyd. Warto się przełamać i postarać się zbudować zdrowe relacje z ludźmi, z którymi pracujesz. Bierz udział w lunchach, proś o pomoc, pytaj i zagaduj. Pokaż, że jesteś w stanie poradzić sobie z osobistymi emocjami, zachowywać profesjonalizm. Możliwe, że szybko otrzymasz wsparcie ze strony pozostałych członków zespołu. 

 

 

Dlaczego zwierzamy się w pracy?

 

Niektórzy są zdania, że przestrzeń zawodowa to nie miejsce na opowiadanie o życiu osobistym. Ograniczają rozmowy z koleżankami i kolegami z pracy do kwestii związanych z wykonywanymi zadaniami w czasie pracy. Oczywiście zawsze pojawia się przestrzeń do tzw. small talków. Pogawędki w czasie przerw czy dyskusje na spotkaniach integracyjnych są ważne, ponieważ pozwalają obniżyć stres, a także zbudować zaufanie.

 

Niemniej często nawet tego typu konwersacje pozostają w sferze tzw. neutralnych tematów: rozmów o pogodzie, korkach, wydarzeniach sportowych, wydarzeniach kulturalnych, filmach, serialach, książkach i innej rozrywce, psach, kotach i innych zwierzakach domowych, urlopach, podróżach, modzie, motoryzacji, bieżących wydarzeniach (choć niekiedy tematy polityczne traktowane są już za zbyt osobiste, bo dotykające prywatnych poglądów).

 

W miejscu pracy, w którym spędzamy dużą część naszego życia, często pojawia się potrzeba pogłębienia relacji. Gromadząc wspólne doświadczenia, razem stawiając czoła różnym przeciwnościom i realizując wspólne cele, poznajemy charakter kolegi czy koleżanki z pracy, dowiadujemy się też nieco więcej o jej postawie życiowej, priorytetach, słabościach czy obawach. To, w jaki sposób współpracownik zachowuje się wobec innych, jak realizuje swoje zadania, świadczy o jego / jej cechach osobowości, przekonaniach czy wartościach, jakimi się kieruje. Widzisz , jak reaguje na stres, czy docenia innych, czy jest osobą egoistyczną, a może zawsze pomaga i tłumaczy trudne zagadnienia stażystom. Czy przestrzega procedur, czy ma do nich lekceważący stosunek, czy dba o narzędzia pracy, a może jest osobą roztrzepaną, mającą trudność w organizacji pracy, zachowaniu porządku w dokumentach itp. Jednocześnie w ten sam sposób dajemy poznać siebie. To całkiem naturalne, że im bardziej zaczynamy kogoś lubić i mu ufać, tym chętniej odsłaniamy siebie i dajemy poznać się także z prywatnej strony. 

 

Jednak zwierzenia z pracy mogą mieć też inne podłoże. Kiedy zmagamy się z poważnymi problemami w życiu osobistym, pozostajemy w dużym stresie i nie znajdujemy w bliskich osobach z rodziny bądź grona przyjaciół wsparcia, jakiego potrzebujemy, zaczynamy szukać go gdzieś indziej. Wówczas potrzeba obniżenia napięcia, znalezienia zrozumienia może być tak silna, że proste sygnały uprzejmości możemy nadinterpretować jako zaproszenie do zwierzeń. Desperacko poszukując powiernika, kogokolwiek życzliwego, kto zechce nas wysłuchać, możemy wpaść w pułapkę i obciążyć swoimi prywatnymi sprawami osobę, która wcale nie jest gotowa na to, by ich wysłuchać i uznaje to za niestosowne – albo co gorsza, która uzna je za świetną historię do opowiadania innym w czasie lunchu. 

 

Jeśli chcesz się zwierzyć z prywatnej sprawy, szczególnie bardzo osobistej czy bolesnej, zastanów się, co Tobą kieruje, a także czy masz podstawy by sądzić, że Twój sekret będzie u danej osoby bezpieczny.

 

 

Zasada ograniczonego zaufania – dlaczego warto ją zachowywać w relacjach w pracy?

 

Jak postępować, by nie wpaść pułapkę? Do nowego zespołu warto wkroczyć z otwartą głową i życzliwością. Pamiętaj jednak, że socjalizacja w pracy to dość długotrwały proces. Minie trochę czasu, nim lepiej poznasz współpracowników, hierarchię w firmie, odkryjesz, w jaki sposób postępować w danej sytuacji, w relacjach z konkretnymi ludźmi. Z kim lepiej nie poruszać pewnych tematów, kto jest obrażalski, a kto zawsze chętnie Ci pomoże. Dlatego na początku warto kierować się szczerością w kontaktach, ale i zasadą ograniczonego zaufania. Co to oznacza?

 

Po pierwsze nie kłam na swój temat, nie ubarwiaj życiorysu. Prawdopodobnie szybko zapomnisz, co powiedziałeś danej osobie, innemu koledze w pracy powiesz co innego – w efekcie szybko dostaniesz łatkę kłamczucha, osoby nie do końca godnej zaufania.

 

Po drugie stawiaj granice. Nie masz obowiązku odpowiadać na wszystkie pytania nowych kolegów i koleżanek. Jeśli jakiś temat Cię krępuje lub wydaje Ci się niestosowny, po prostu uprzejmie powiedz, że nie chcesz o tym mówić.

 

Po trzecie zaczekaj ze zwierzeniami do czasu, aż poznasz kogoś trochę lepiej. Zostaw zwierzenia dla przyjaciół, osób, którym naprawdę możesz zaufać.

 

Zwierzenia w pracy:

 

  • Zalety:

    • zacieśnianie więzów z kolegą / koleżanką z pracy, dzięki czemu znajomość zawodowa może przerodzić się w przyjaźń,
    • pogłębienie relacji społecznych w grupie i w efekcie zwiększenie poczucia przynależności i bezpieczeństwa,
    • obniżenie stresu, poczucie ulgi, 
    • uzyskanie dobrych rad od zaufanej osoby,
    • większa satysfakcja i przyjemność z pracy w przyjaznym środowisku, 
    • większe przywiązanie do miejsca pracy.

 

  • Wady

    • wymieszanie życia zawodowego i osobistego może prowadzić do stresu i kłopotliwych sytuacji, 
    • ryzyko zwierzenia się plotkarzowi lub osobie, która wykorzysta daną informację przeciwko nam, 
    • ryzyko zbyt szybkiego opowiadania o swoim życiu osobistym, co może być krępujące dla drugiej osoby, 
    • poczucie naruszenia własnej prywatności, gdy zwierzenia są wymuszane przez innych, 
    • spadek efektywności i stres spowodowany źle ulokowanym zaufaniem, plotkami i wykluczeniem z grupy.

 

Zwierzenia w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kogo można obdarzyć zaufaniem w pracy?

 

Nie zawsze szybko można rozpoznać, kto jest godny zaufania, a kto nie potrafi dochować tajemnicy. Zwracaj uwagę na pewne sygnały: jeśli współpracownik, którego poznajesz, w czasie pogawędki szybko zaczyna opowiadać o szczegółach z życia kolegów i koleżanek z pracy, możesz podejrzewać, że równie chętnie będzie mówić innym o Twoich sprawach. Zastanów się także, czy dana osoba odnosi się do innych z szacunkiem, czy jest zwykle prześmiewcza i krytyczna. Pamiętaj, że żeby zbudować zaufanie, potrzeba czasu i nie warto spieszyć się ze zwierzeniami!

 

  • Czego nie warto mówić o sobie w pracy?

 

Dla wielu osób praca to nie miejsce na opowiadanie o osobistych sprawach, wiele zależy jednak od specyfiki danego środowiska. Jeśli jesteś osobą nową w zespole, na początek poobserwuj, jakie tematy są podejmowane przez współpracowników: czy dotyczą wyłącznie kwestii zawodowych, czy też zahaczają o sferę prywatną. Koledzy i koleżanki z pracy mogą nie mieć ochoty słuchać o Twoim życiu rodzinnym czy problemach, a zespół to nie terapia grupowa! Z drugiej strony, jeśli panują w nim bliższe i mniej formalne relacje, masz ochotę opowiedzieć o sobie więcej i widzisz, że inni chętnie też poznaliby Cię bliżej, nic nie stoi na przeszkodzie, by być bardziej otwartym. Jednak nawet w takim przypadku często unika się tematów uznawanych za konfliktowe lub dotyczące wyznawanych wartości, np. polityki czy religii, a szuka się tematów łączących przez wspólnotę doświadczeń np. rodzicielstwo, pasje, odżywianie, sport, nawyki, zdrowie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?