Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

 
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Pierwszego dnia w nowym miejscu jesteś zachwycony / zachwycona atmosferą w pracy. Nowy kolega lub koleżanka szybko wciągają Cię w szczere rozmowy i nim się obejrzysz, opowiadacie nie tylko swoje historie z życia, ale też – zachęcony okazanym Ci zaufaniem – zwierzasz się ze swoich problemów osobistych. Dopiero po powrocie do domu zaczynasz się zastanawiać – czy nie powiedziałeś zbyt wiele? Czy życie prywatne to właściwy temat do rozmów ze współpracownikami i kiedy warto stosować zasadę ograniczonego zaufania? Dlaczego tak często wpadamy w oversharing, czyli zbyt dużą otwartość w niewłaściwym miejscu i czasie?

 

Spis treści

Czy warto zwierzać się w pracy? 

 

Jak może skończyć się powyższa historia? Wszystko zależy od tego, czy zaufanie w pracy zostało właściwie ulokowane. Jeśli trafiłeś na osobę mającą dobre intencje, całkiem możliwe, że to początek głębszej, nawet wieloletniej relacji. Przyjaźń w pracy jest przecież możliwa.

Jednak prawdopodobny jest też zupełnie inny scenariusz. Następnego dnia w kuchni wszyscy współpracownicy plotkują na temat Twoich problemów. Kiedy wchodzisz do pokoju – rozmowy milkną. Kątem oka dostrzegasz uśmieszki lub współczujące spojrzenia. Czujesz się wykorzystany i mimo dobrego początku zaczynasz wręcz rozważać zmianę pracy. Jak do tego doszło?

 

Komu nie warto się zwierzać w pracy?

 

Po pierwsze osoba, która wyciągnęła od Ciebie zwierzenia, była dla Ciebie kimś obcym – w związku z tym czuje większą lojalność wobec tych pracowników, których zna dłużej, innych kolegów i koleżanek – niż wobec Ciebie. Opowiedziała im, czego udało jej się dowiedzieć na Twój temat – w końcu wszyscy są ciekawi nowego pracownika.

 

Mogłeś / mogłaś także trafić na prawdziwego firmowego plotkarza – kogoś nie potrafiącego zachować tajemnicy, uwielbiającego spekulować na temat innych. Przykładowo, pozostali członkowie zespołu wiedzą, że należy zachować ostrożność w rozmowie z taką osobą – jeśli nie chce się, by własne historie z życia prywatnego stały się tematem do powszechnych dyskusji przy kawie.

 

Ty – jako ktoś nowy – oczywiście mogłeś / mogłaś nie wiedzieć, że w rozmowie z tą osobą powinieneś / powinnaś ograniczyć opowiadanie o sobie do kilku ogólnych informacji. Plotkarz wykorzystał Twoją niepewność w nowym miejscu i wdzięczność na życzliwość, wyciągając od Ciebie jak najwięcej informacji. Co więcej, to, co Tobie wydało się neutralnym stwierdzeniem, osoba kochająca plotki mogła zamienić w soczystą, szokującą wiadomość na Twój temat, zgrabnie lawirując między prawdą a spekulacjami. 

 

Zwierzenia w pracy – co zrobić, kiedy powiedziałem za dużo?

 

Co zrobić, kiedy Twoje problemy już są na ustach współpracowników i szefa? Nie cofniesz czasu i nie wymażesz informacji z pamięci innych. Należą Ci się jednak wyjaśnienia i prawdopodobnie przeprosiny ze strony plotkarza, któremu dałeś / dałaś się wykorzystać. Doprowadź do konfrontacji.

 

Nie unikaj też pozostałych osób, nawet jeśli czujesz wstyd. Warto się przełamać i postarać się zbudować zdrowe relacje z ludźmi, z którymi pracujesz. Bierz udział w lunchach, proś o pomoc, pytaj i zagaduj. Pokaż, że jesteś w stanie poradzić sobie z osobistymi emocjami, zachowywać profesjonalizm. Możliwe, że szybko otrzymasz wsparcie ze strony pozostałych członków zespołu. 

 

 

Dlaczego zwierzamy się w pracy?

 

Niektórzy są zdania, że przestrzeń zawodowa to nie miejsce na opowiadanie o życiu osobistym. Ograniczają rozmowy z koleżankami i kolegami z pracy do kwestii związanych z wykonywanymi zadaniami w czasie pracy. Oczywiście zawsze pojawia się przestrzeń do tzw. small talków. Pogawędki w czasie przerw czy dyskusje na spotkaniach integracyjnych są ważne, ponieważ pozwalają obniżyć stres, a także zbudować zaufanie.

 

Niemniej często nawet tego typu konwersacje pozostają w sferze tzw. neutralnych tematów: rozmów o pogodzie, korkach, wydarzeniach sportowych, wydarzeniach kulturalnych, filmach, serialach, książkach i innej rozrywce, psach, kotach i innych zwierzakach domowych, urlopach, podróżach, modzie, motoryzacji, bieżących wydarzeniach (choć niekiedy tematy polityczne traktowane są już za zbyt osobiste, bo dotykające prywatnych poglądów).

 

W miejscu pracy, w którym spędzamy dużą część naszego życia, często pojawia się potrzeba pogłębienia relacji. Gromadząc wspólne doświadczenia, razem stawiając czoła różnym przeciwnościom i realizując wspólne cele, poznajemy charakter kolegi czy koleżanki z pracy, dowiadujemy się też nieco więcej o jej postawie życiowej, priorytetach, słabościach czy obawach. To, w jaki sposób współpracownik zachowuje się wobec innych, jak realizuje swoje zadania, świadczy o jego / jej cechach osobowości, przekonaniach czy wartościach, jakimi się kieruje. Widzisz , jak reaguje na stres, czy docenia innych, czy jest osobą egoistyczną, a może zawsze pomaga i tłumaczy trudne zagadnienia stażystom. Czy przestrzega procedur, czy ma do nich lekceważący stosunek, czy dba o narzędzia pracy, a może jest osobą roztrzepaną, mającą trudność w organizacji pracy, zachowaniu porządku w dokumentach itp. Jednocześnie w ten sam sposób dajemy poznać siebie. To całkiem naturalne, że im bardziej zaczynamy kogoś lubić i mu ufać, tym chętniej odsłaniamy siebie i dajemy poznać się także z prywatnej strony. 

 

Jednak zwierzenia z pracy mogą mieć też inne podłoże. Kiedy zmagamy się z poważnymi problemami w życiu osobistym, pozostajemy w dużym stresie i nie znajdujemy w bliskich osobach z rodziny bądź grona przyjaciół wsparcia, jakiego potrzebujemy, zaczynamy szukać go gdzieś indziej. Wówczas potrzeba obniżenia napięcia, znalezienia zrozumienia może być tak silna, że proste sygnały uprzejmości możemy nadinterpretować jako zaproszenie do zwierzeń. Desperacko poszukując powiernika, kogokolwiek życzliwego, kto zechce nas wysłuchać, możemy wpaść w pułapkę i obciążyć swoimi prywatnymi sprawami osobę, która wcale nie jest gotowa na to, by ich wysłuchać i uznaje to za niestosowne – albo co gorsza, która uzna je za świetną historię do opowiadania innym w czasie lunchu. 

 

Jeśli chcesz się zwierzyć z prywatnej sprawy, szczególnie bardzo osobistej czy bolesnej, zastanów się, co Tobą kieruje, a także czy masz podstawy by sądzić, że Twój sekret będzie u danej osoby bezpieczny.

 

 

Zasada ograniczonego zaufania – dlaczego warto ją zachowywać w relacjach w pracy?

 

Jak postępować, by nie wpaść pułapkę? Do nowego zespołu warto wkroczyć z otwartą głową i życzliwością. Pamiętaj jednak, że socjalizacja w pracy to dość długotrwały proces. Minie trochę czasu, nim lepiej poznasz współpracowników, hierarchię w firmie, odkryjesz, w jaki sposób postępować w danej sytuacji, w relacjach z konkretnymi ludźmi. Z kim lepiej nie poruszać pewnych tematów, kto jest obrażalski, a kto zawsze chętnie Ci pomoże. Dlatego na początku warto kierować się szczerością w kontaktach, ale i zasadą ograniczonego zaufania. Co to oznacza?

 

Po pierwsze nie kłam na swój temat, nie ubarwiaj życiorysu. Prawdopodobnie szybko zapomnisz, co powiedziałeś danej osobie, innemu koledze w pracy powiesz co innego – w efekcie szybko dostaniesz łatkę kłamczucha, osoby nie do końca godnej zaufania.

 

Po drugie stawiaj granice. Nie masz obowiązku odpowiadać na wszystkie pytania nowych kolegów i koleżanek. Jeśli jakiś temat Cię krępuje lub wydaje Ci się niestosowny, po prostu uprzejmie powiedz, że nie chcesz o tym mówić.

 

Po trzecie zaczekaj ze zwierzeniami do czasu, aż poznasz kogoś trochę lepiej. Zostaw zwierzenia dla przyjaciół, osób, którym naprawdę możesz zaufać.

 

Zwierzenia w pracy:

 

  • Zalety:

    • zacieśnianie więzów z kolegą / koleżanką z pracy, dzięki czemu znajomość zawodowa może przerodzić się w przyjaźń,
    • pogłębienie relacji społecznych w grupie i w efekcie zwiększenie poczucia przynależności i bezpieczeństwa,
    • obniżenie stresu, poczucie ulgi, 
    • uzyskanie dobrych rad od zaufanej osoby,
    • większa satysfakcja i przyjemność z pracy w przyjaznym środowisku, 
    • większe przywiązanie do miejsca pracy.

 

  • Wady

    • wymieszanie życia zawodowego i osobistego może prowadzić do stresu i kłopotliwych sytuacji, 
    • ryzyko zwierzenia się plotkarzowi lub osobie, która wykorzysta daną informację przeciwko nam, 
    • ryzyko zbyt szybkiego opowiadania o swoim życiu osobistym, co może być krępujące dla drugiej osoby, 
    • poczucie naruszenia własnej prywatności, gdy zwierzenia są wymuszane przez innych, 
    • spadek efektywności i stres spowodowany źle ulokowanym zaufaniem, plotkami i wykluczeniem z grupy.

 

Zwierzenia w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kogo można obdarzyć zaufaniem w pracy?

 

Nie zawsze szybko można rozpoznać, kto jest godny zaufania, a kto nie potrafi dochować tajemnicy. Zwracaj uwagę na pewne sygnały: jeśli współpracownik, którego poznajesz, w czasie pogawędki szybko zaczyna opowiadać o szczegółach z życia kolegów i koleżanek z pracy, możesz podejrzewać, że równie chętnie będzie mówić innym o Twoich sprawach. Zastanów się także, czy dana osoba odnosi się do innych z szacunkiem, czy jest zwykle prześmiewcza i krytyczna. Pamiętaj, że żeby zbudować zaufanie, potrzeba czasu i nie warto spieszyć się ze zwierzeniami!

 

  • Czego nie warto mówić o sobie w pracy?

 

Dla wielu osób praca to nie miejsce na opowiadanie o osobistych sprawach, wiele zależy jednak od specyfiki danego środowiska. Jeśli jesteś osobą nową w zespole, na początek poobserwuj, jakie tematy są podejmowane przez współpracowników: czy dotyczą wyłącznie kwestii zawodowych, czy też zahaczają o sferę prywatną. Koledzy i koleżanki z pracy mogą nie mieć ochoty słuchać o Twoim życiu rodzinnym czy problemach, a zespół to nie terapia grupowa! Z drugiej strony, jeśli panują w nim bliższe i mniej formalne relacje, masz ochotę opowiedzieć o sobie więcej i widzisz, że inni chętnie też poznaliby Cię bliżej, nic nie stoi na przeszkodzie, by być bardziej otwartym. Jednak nawet w takim przypadku często unika się tematów uznawanych za konfliktowe lub dotyczące wyznawanych wartości, np. polityki czy religii, a szuka się tematów łączących przez wspólnotę doświadczeń np. rodzicielstwo, pasje, odżywianie, sport, nawyki, zdrowie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Technik dentystyczny - ortodoncja

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Zadania, które czekają na Ciebie: Wykonywanie ruchomych aparatów ortodontycznych, np. płytek i/lub ruchomych funkcjonalnych aparatów ortodontycznych, np....
  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   100,00 - 130,00 zł / godz. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Chcesz rozwijać się w przyjaznym zespole i mieć realny wpływ na życie swoich pacjentów? Poszukujemy psychologa do współpracy w zakresie terapii indywidualnej, rodzinnej lub specjalistycznej.
  • Specjalista / Specjalistka ds. Marketingu i PR

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    10 godz.
    Twoje obowiązki przygotowywanie i redagowanie materiałów prasowych oraz wypowiedzi eksperckich, współpraca z mediami, dziennikarzami i influencerami, organizacja i udział w branżowych eventach, targach i konferencjach, prowadzenie webinarów, transmisji na żywo i wywiadów jako reprezentant...
  • Technik Dentystyczny ds. Aparatów Ortodontycznych z j. niemieckim

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Poszukujemy wykwalifikowanej osoby na stanowisko Technika Dentystycznego ze szczególnym nastawieniem na ortodoncję. W ramach pracy będziesz odpowiedzialny/a za...
  • Dyrektor Szkoły Policealnej

    TEB Edukacja   Słupsk    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków organizacja procesu kształcenia w tym opracowanie i realizacja planów pracy szkoły, szkolnych planów nauczania, układanie planów zajęć, organizacja praktyk zawodowych i egzaminów zawodowych zgodnie z ustawą o systemie oświaty, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym...
  • Dyrektor / Dyrektorka Szkoły dla Młodzieży

    TEB Edukacja   Warszawa, Mińska 25, Praga-Południe    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków organizacja procesu kształcenia w tym opracowanie i realizacja planów pracy szkoły, szkolnych planów nauczania, układanie planów zajęć, organizacja praktyk zawodowych i egzaminów zawodowych zgodnie z ustawą o systemie oświaty, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym...

Najnowsze artykuły

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Praca po archeologii – perspektywy, zarobki

Praca po archeologii – perspektywy, zarobki

Wielu wyobraża sobie, że praca archeologa podobna jest do przygód Indiany Jonesa lub odkrywania sekretów egipskich mumii. A jak wygląda rzeczywista ścieżka kariery absolwenta studiów archeologicznych? Praca w zawodzie archeologa może oznaczać dalekie wyprawy i udział w wykopaliskach, ale też pracę w archiwum z tonami dokumentów czy prowadzenie badań w laboratorium.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379