Starszy pracownik – prognoza
O znaczeniu aktywności zawodowej starszych pracowników mówi się wiele zarówno w kontekście krajowego rynku pracy, jak i w perspektywie globalnej. Z raportu Departamentu Spraw Gospodarczych i Społecznych* ONZ „World Population Prospects 2019: Press Release” dowiadujemy się, że populacja światowa staje się coraz starsza, a liczba osób w wieku 65 lat i powyżej – rośnie najszybciej. W 2018 pierwszy raz w historii doszło do zjawiska, gdzie wspomniana grupa wiekowa była liczniejsza niż populacja dzieci do 5 roku życia.
*(DESA – Department of Economic and Social Affairs)
Wsparcie dla starszych pracowników
Rządy państw zdają więc sobie sprawę ze znaczenia osób starszych i ich roli w społeczeństwie. Między innymi dlatego też prowadzi się liczne projekty, mające wspierać zawodowo osoby starsze, w tym na rynku pracy. W Polsce i w ramach Unii Europejskiej, działają programy 50+ dla ludzi, którzy ukończyli pięćdziesiąty rok życia i nie zamierzają rezygnować z aktywności zawodowej.
W ramach Funduszy Unii Europejskiej zainteresowani mogą liczyć na szkolenia w zakresie nowych umiejętności, pomagające zdobyć nową wiedzę, ale także pozwalające podwyższyć posiadane już kwalifikacje. To także pośrednictwo pracy, doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczne oraz wsparcie finansowe na założenie własnej działalności, staże i praktyki umożliwiające pozyskanie doświadczenia.
Oprócz bezpośredniego wsparcia dla samych pracowników, w ramach Funduszy przyznawane jest dofinansowanie pracodawcom, jeśli zatrudniają osoby powyżej 50 roku życia.
W ramach krajowych działań funkcjonuje między innymi kampania informacyjna „Wyrównanie szans na rynku pracy dla osób 50+”. W aktywizację włączają się także urzędy pracy oferując wsparcie w poszukiwaniu zatrudnienia.
Starszy pracownik to dobry pracownik
W ramach aktywizacji osób starszych wiele się mówi także o próbie zmiany sposobu myślenia pracodawców i współpracowników. Cały czas jeszcze tkwi przekonanie, że zatrudnienie starszego pracownika może przysporzyć przedsiębiorstwu więcej problemów niż korzyści – liczne problemy zdrowotne, brak elastyczności jeśli chodzi o zmiany wprowadzane w funkcjonowaniu firm itd. Szereg zarzutów można jednak odrzucić argumentami o ogromnym doświadczeniu oraz lojalności starszych pracowników. Przywiązani do miejsca będą stanowić dla firmy dobrą inwestycję, chcąc pozostać w niej jak najdłużej.
Pojawiają się pomysły tworzenia zespołów łączonych – w których młodzi pracownicy mogą zaoferować swoje innowacyjne podejście, świeżą wiedzę na temat różnych aspektów funkcjonowania firmy, z kolei starsi mogą podzielić się doświadczeniem gromadzonym przez lata na różnych stanowiskach i szerszą perspektywą w ocenie sytuacji.