Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Trendy na rynku pracy 2024 – wyzwania, szanse, zagrożenia. Co nas czeka w nowym roku?

Trendy na rynku pracy 2024 – wyzwania, szanse, zagrożenia. Co nas czeka w nowym roku?

 
Trendy na rynku pracy 2024 – wyzwania, szanse, zagrożenia. Co nas czeka w nowym roku?

Kończy się rok 2023, a co za tym idzie – zaczynają się podsumowania i przewidywania trendów HR-owych na kolejny rok. Działy Human Resources (HR) stoją przed wyzwaniami dostosowania się do ciągłych zmian w technologii, kulturze pracy i oczekiwaniach pracowników. Rok 2024 przyniesie ze sobą szereg fascynujących trendów, które będą kształtować sposób, w jaki zarządzamy zasobami ludzkimi.

 

Spis treści

Podsumowanie trendów HR w 2023 roku

 

W 2023 koncentrowaliśmy się między innymi na dynamicznych zmianach w środowisku pracy, wzroście znaczenia technologii oraz rozwoju strategii związanych z zarządzaniem personelem. Poniżej kluczowe obszary, które zdominowały HR w 2023 roku:

 

  • Chat GPT

 

Chat GPT zszokował, a zarazem zafascynował cały świat. Dzięki niemu rozpoczęła się dyskusja nad znaczeniem niektórych stanowisk i możliwością ich zastąpienia przez Sztuczna Inteligencję. Dodatkowo SI staje się integralną częścią procesów rekrutacyjnych i zarządzania talentami. Rekruterzy coraz chętniej korzystają z jego pomocy przy pisaniu ogłoszeń czy też odpisywaniu na wiadomości kandydatów. Dodatkowo algorytmy Sztucznej Inteligencji pomagają w szybkim przetwarzaniu ogromnych ilości danych, co ułatwia identyfikację odpowiednich kandydatów oraz dostosowanie programów rozwojowych do indywidualnych umiejętności pracowników.

 

  • Umiejętności cyfrowe

 

W odpowiedzi na rosnące znaczenie technologii, HR kładł nacisk na rozwijanie umiejętności cyfrowych wśród pracowników. Programy szkoleniowe obejmowały zarówno szkolenia online, kursy e-learningowe oraz wsparcie w doskonaleniu umiejętności z zakresu nowoczesnych narzędzi i technologii. Umiejętności cyfrowe stały się umiejętnościami koniecznymi do funkcjonowania w obecnym świecie.

 

  • Wellbeing

 

Po Covidzie i wybuchu wojny w Ukrainie odnotowaliśmy ogromne spadki kondycji psychicznej wśród pracowników. 60% osób pracujących w Polsce doświadcza wypalenia zawodowego. W grupie wiekowej 23-35 aż 55% pracowników chętnie udałoby się z tego powodu na zwolnienie lekarskie. Liczba absencji chorobowych z powodu zaburzeń psychicznych i zachowania sięgnęła w 2022 r. już 10% wszystkich zwolnień lekarskich w tymże roku [1]. 

 

Firmy zdały sobie w końcu sprawę z konieczności dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników. Programy związane z wellbeingiem, takie jak świadczenia z zakresu opieki zdrowotnej, wsparcie psychologiczne i inicjatywy promujące równowagę między pracą a życiem prywatnym, stały się integralną częścią strategii HR.

 

  • Employee Experience (EX)

 

Koncept Employee Experience zyskał na znaczeniu, wyprowadzając nas poza tradycyjne podejście do zarządzania personelem. Pracownik HR stał się architektem doświadczeń pracowniczych, dbając o każdy etap interakcji pracownika z firmą, począwszy od procesu rekrutacji i onboardingu przez rozwój kariery, aż po zakończenie zatrudnienia. W przeciwieństwie do tradycyjnego spojrzenia na obszar HR, skoncentrowanego przede wszystkim na zadaniach administracyjnych i operacyjnych, EX to podejście strategiczne, które uwzględnia emocje, zaangażowanie i ogólne zadowolenie pracowników. Tylko dbanie o ten obszar gwarantuje dotarcie do najlepszych kandydatów na rynku pracy.

 

Czytaj także: ​​The Big Stay, czyli pozostanie w dotychczasowym miejscu pracy. Nowy trend czy strach?

 

  • Quiet Quitting

 

Quiet quitting to trend związany z nieformalnym zakończeniem zatrudnienia przez pracownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zwolnienia czy rezygnacji z pracy, quiet quitting polega na stopniowym, subtelniejszym wycofywaniu się pracownika z aktywnego uczestnictwa w firmie. Jest to zjawisko często związane z niezadowoleniem pracownika, wypaleniem zawodowym, brakiem perspektyw rozwoju czy brakiem zrozumienia dla jego potrzeb. Dlatego też działania HR opierały się na zwiększeniu zaangażowania i zadowolenia pracowników.

 

  • Elastyczne Formy Pracy

 

Przyjęcie elastycznych form zatrudnienia, takich jak praca zdalna czy praca hybrydowa, umowy na zlecenie czy elastyczne godziny pracy, stało się normą. Firmy dostosowywały swoje polityki personalne do oczekiwań pracowników, co wpływało na atrakcyjność miejsca pracy.

 

Rok 2023 w dziale HR to okres intensywnych zmian, adaptacji do nowych technologii i skupienia na doświadczeniach pracowników. Firmy, które skutecznie reagowały na te trendy, miały szansę zbudować bardziej zaawansowane, zrównoważone i innowacyjne strategie zarządzania personelem.


Przejdźmy zatem do trendów, które moim zdaniem zdominują nadchodzący rok 2024.

 

 

Prognozy HR na rok 2024

 

Sztuczna Inteligencja w procesach rekrutacyjnych


W 2024 roku sztuczna inteligencja (SI) stanie się jeszcze bardziej nieodzowna w procesach rekrutacyjnych. Zaawansowane algorytmy analizujące CV, automatyzacja rozmów kwalifikacyjnych i systemy oceny umiejętności będą wspierać rekruterów w szybkim i efektywnym wyborze kandydatów. To pozwoli na skrócenie czasu rekrutacji i lepsze dopasowanie umiejętności kandydatów do wymagań stanowiska. Zwiększy się również popularność testów kompetencji, które pomogą w dopasowaniu kandydatów do kompetencji potrzebnych na danym stanowisku.


Co ciekawe, istnieją już systemy automatyzacji rozmów rekrutacyjnych, z których korzystają niektóre organizacje. Tak samo jest w przypadku testów kompetencyjnych – coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z dopasowania kompetencyjnego kandydatów i z chęcią korzysta z on-linowych badań, dzięki którym to dopasowanie jest możliwe.

 

Pojawiły się też szkolenia z wykorzystania AI w rekrutacji – między innymi dotyczące pisania ogłoszeń, feedbacku dla kandydatów itp.

  • Zwiększone znaczenie analizy danych HR


Analiza danych HR to kluczowy element strategicznego zarządzania personelem. W 2024 roku firmy będą coraz bardziej polegać na analizie danych w podejmowaniu decyzji dotyczących wynagrodzeń, rozwoju kariery, a także w przewidywaniu trendów związanych z rotacją pracowników. Zaawansowane narzędzia analizy danych pomogą HR w lepszym zrozumieniu potrzeb pracowników i tworzeniu bardziej spersonalizowanych programów rozwojowych.

 

  • Rozwój Umiejętności Miękkich

 

W miarę postępującej cyfryzacji umiejętności cyfrowe stały się niezbędne dla pracowników niemal we wszystkich branżach. Na chwilę zapomniano o umiejętnościach miękkich, które stają się nieodzowne w naszej codziennej pracy. 

 

Według raportu Polskiego Forum Ekonomicznego: Kompetencje dziś i jutro w 2023 roku najczęściej poszukiwanymi kompetencjami miękkimi były: kreatywność, współpraca z innymi, rozwiązywanie złożonych problemów, elastyczność poznawcza czy też zdolności negocjacyjne.

 

Ten sam raport pokazuje również, że kompetencje miękkie należą do najczęściej wskazywanych jako kompetencje o wyraźnym znaczeniu w przyszłości. Dlatego też w 2024 roku HR będzie intensywnie działać nad programami szkoleniowymi, które wspierają rozwój umiejętności miękkich wśród pracowników. Inicjatywy te obejmować będą szkolenia online, kursy e-learningowe i stałe doskonalenie umiejętności z zakresu kompetencji miękkich.

 

  • Reskilling – upskilling

 

Deficyt kandydatów do pracy sprawia, że tradycyjne pozyskiwanie talentów z zewnątrz zostanie zastąpione pozyskiwaniem ich z wewnątrz organizacji. W tym kontekście warto zapamiętać dwa pojęcia: reskilling i upskilling. Reskilling to zdobywanie nowych umiejętności, a więc proces, w którym pracownik może się przebranżowić i zająć zupełnie nowe stanowisko w organizacji. Zaś upskilling to podnoszenie kwalifikacji – może to być rozwój w ramach obecnego stanowiska, ale też awans. Zmieniający się rynek pracy, a co za tym idzie mniejsza liczba kandydatów zmusi pracodawców do szukania i rozwijania talentów wewnątrz organizacji jeszcze intensywniej niż dotychczas.

 

Co więcej, obecnie sami pracownicy oczekują od pracodawcy możliwości przekwalifikowania. Przykładowo, firma Amazon zapowiedziała, że zainwestuje ponad 1,2 miliarda dolarów, aby do 2025 roku zapewnić bezpłatne szkolenia podnoszące umiejętności ponad 300 000 pracowników w USA, pomagając im w rozwoju kariery na dobrze płatnych i poszukiwanych stanowiskach.

 

  • Diversity & Inclusion

 

Różnorodność i inkluzywność to modne hasła z 2023 roku. Teraz jednak oprócz dyskusji pracownicy i kandydaci liczą na konkretnie działanie pracodawców w tym zakresie oraz wyraźnego stanowiska przyszłego lub obecnego pracodawcy w tych kwestiach.

Wzrost znaczenia DEI widać w statystykach polskiej Karty Różnorodności obchodzącej w 2022 roku swoje dziesięciolecie, która ma już 289 sygnatariuszy zatrudniających łącznie ponad 500 tys. osób. W praktyce oznacza to, że już ponad 0,5 mln pracowników w Polsce ma pracodawcę, który dobrowolnie zobowiązał się do zapobiegania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy, a także do upowszechniania wartości związanych z zarządzaniem różnorodnością, równością i włączaniem. [2]

 

W kwestii projektów DEI polecam obserwować chociażby: Bank BNP Paribas, mBank, CD Projekt Red, Philip Morris Polska, Grupę Lux Med, Lotte Wedel, TVN czy też Toyota Motor Manufacturing Poland.

  • Wellbeing


W 2024 roku pracodawcy będą kontynuować działania na rzecz dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników. Pracodawcy zdali sobie sprawę, że te inicjatywy pomagają zwiększyć produktywność oraz zmniejszyć absencje pracowników. 

 

Jak widzimy, nowy rok niesie ze sobą sporo wyzwań, jak i również pracy dla organizacji i działów HR. Ważne jednak, abyśmy pamiętali, żeby przyjrzeć się swoim organizacjom i przede wszystkim potrzebom NASZYCH pracowników. Trendy to jedynie drogowskaz, a nie jedyna słuszna droga!

____________________________________

Źródła:

[1] Zmęczeni, obojętni, niezaangażowani, raport Benefit Systems, Raport ZUS: Absencja chorobowa;

[2] https://www.parkiet.com/esg/art37603081-firmy-powoli-przekonuja-sie-do-korzysci-z-roznorodnosci-i-rownosci

Agnieszka Ciećwierz

Agnieszka Ciećwierz

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznes i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej pt. „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. personalnych i płac 

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa, Zawodzie 18    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój dzień pracy będzie się składał z: Prowadzenia dokumentacji kadrowo-płacowej zgodnie z obowiązującymi przepisami Naliczania wynagrodzeń z tytułu umów o prace i umów cywilno-prawnych Prowadzenie ewidencji urlopów, zwolnień oraz innych absencji, rozliczanie czasu pracy Sporządzania...
  • Specjalista ds. IT z językiem niemieckim

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Wdrożenie systemów informatycznych wspomagających prace użytkowników, Praca z systemami bazodanowymi, Instalowanie, aktualizowanie, konfigurowanie, optymalizowanie systemów oraz komponentów, Tworzenie dokumentacji technicznej oraz dokumentacji aplikacji, Tworzenie...
  • Samodzielna księgowa

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: prowadzenie pełnej księgowości firmy (księgi handlowe) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, bieżąca weryfikacja, dekretacja i księgowanie faktur zakupowych i sprzedażowych (krajowych i zagranicznych), prowadzenie bieżącej sprawozdawczości do NBP i GUS,...
  • Specjalista ds. Ochrony Środowiska

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Opole, al. Przyjaźni 9    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: Prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości z zakresu gospodarki odpadami, emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz gospodarki wodno-ściekowej. Przygotowywanie wniosków o wydanie pozwoleń środowiskowych oraz ich aktualizacja. Sporządzanie raportów i analiz dotyczących...
  • Przedstawiciel handlowy

    REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych   Warszawa    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: pozyskiwania nowych klientów oraz utrzymywania obecnych kontraktów (teren Warszawy i okolice), opracowania ofert handlowych oraz analizy opłacalności oferowanych usług, negocjowania umów handlowych, budowania relacji biznesowych z kontrahentami,...
  • Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków: przyjmowanie materiału do badań, wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, telefoniczna i osobista obsługa klientów, zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, prowadzenie spraw biurowych.

Najnowsze artykuły

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Czasami przerywasz rozmówcy w pół zdania? Zdarza Ci się podczas rozmowy sięgać po telefon i sprawdzać powiadomienia? A może słuchasz wypowiedzi drugiej osoby z kamienną twarzą, czekając z jakąkolwiek reakcją, aż skończy mówić? A teraz zadaj sobie pytanie – jak Ty się czujesz, gdy rozmówca zachowuje się w ten sposób? Poznaj tajniki aktywnego słuchania i rozwiń umiejętności interpersonalne.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379