Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Szkolenia online – czy to dobry pomysł, jak przeprowadzić

Szkolenia online – czy to dobry pomysł, jak przeprowadzić

 
Szkolenia online – czy to dobry pomysł, jak przeprowadzić

Kursy i szkolenia online zdobywają coraz większą popularność. Nie są wcale wynalazkiem nowych czasów, ale to właśnie w ostatnich latach jeszcze bardziej dostrzegliśmy ich potencjał i nauczyliśmy się go wykorzystywać. Szkolenia online znajdują zastosowanie w wielu branżach, będąc jednym z najefektywniejszych sposobów przekazywania wiedzy czy pozyskiwania nowych umiejętności i kompetencji. W jaki sposób przygotować szkolenie online i jak je dobrze sprzedać? 

 

Spis treści

Szkolenia online – rodzaje

 

Kursy online i szkolenia online – największy ich rozkwit mogliśmy zaobserwować na przestrzeni ostatnich lat. Choć według niektórych nie są one w stanie dorównać jakością warsztatom w tradycyjnej formie czy zajęciom organizowanym przez centra szkoleniowe, bez wątpienia kursy internetowe mają naprawdę wiele do zaoferowania. Rozwój technologii i dzisiejsze możliwości pozwalają nam na organizowanie interaktywnych i pełnowartościowych szkoleń zdalnych, z których często korzystają przedstawiciele różnorodnych branż i stanowisk. Wśród najpopularniejszych rodzajów szkoleń online możemy wyróżnić chociażby webinar i warsztaty online. 

 

  • Webinar 

 

Webinar to nic innego jak krótkie spotkanie online. Jest to rodzaj szkolenia, które odbywa się w określonym czasie, na żywo. Do komunikacji z uczestnikami wykorzystuje się specjalne platformy webinarowe lub media społecznościowe. Podczas takiego spotkania prowadzący omawia dane zagadnienia, często wykorzystując przy tym elementy prezentacji multimedialnej. Wbrew pozorom – webinary pozwalają na obustronną komunikację, a kontakt ze słuchaczami możliwy jest za pomocą czatu czy mikrofonu. Niezaprzeczalną zaletą tego rodzaju szkolenia jest fakt, że podczas jednego spotkania udział może wziąć spora grupa osób. Spotkanie odbywa się w tak zwanym pokoju webinarowym, który jest wirtualnym odpowiednikiem sali konferencyjnej. Webinar może okazać się świetną alternatywą dla szkoleń na żywo, podczas których chcielibyśmy przeprowadzić chociażby wstępne szkolenie pracownika, szkolenie menadżerskie online czy nawet większe szkolenia online dla firm. Tego typu szkolenie zdalne umożliwia połączenie się wielu osób, przełamując przy tym barierę lokalizacji, a co więcej – znacznie obniżając koszty takiego przedsięwzięcia. 

 

Pamiętaj! 

 

Webinar jest formą wykładu prowadzonego w formule online. Umożliwia przekazanie treści merytorycznej dużej grupie słuchaczy, a także nawiązanie z nimi bezpośredniej interakcji. 

 

  • Warsztaty online 

 

Warsztaty online – to w przeciwieństwie do webinaru – wirtualne spotkanie kładące nacisk przede wszystkim na ćwiczenia praktyczne i rozwijanie konkretnych umiejętności, z maksymalnym ograniczeniem samej teorii. Warsztat polega na połączeniu się za pośrednictwem platformy szkoleniowej nauczyciela-trenera oraz uczestników szkolenia. Wszystkie te osoby są ze sobą w stałym kontakcie audio i wideo, mają możliwość podejmowania interakcji czy pracy w grupie. W formie warsztatów online bez problemu możemy przeprowadzić chociażby szkolenia informatyczne online czy szkolenia Excel online. Jest to popularny format edukacyjny wykorzystywany przez przełożonych po to, by przeprowadzić szkolenia online dla firm, których celem jest nauczenie pracowników konkretnych umiejętności. 

 

Wykorzystanie całej palety możliwości, jakie oferuje nam dzisiejsza technologia w połączeniu z odpowiednim przygotowaniem organizacyjnym i merytorycznym, może okazać się kluczem do sukcesu. Szkolenie nowego pracownika i instruktaż stanowiskowy, szkolenie BHP online i zdalne szkolenie pracownika przed zatrudnieniem – to wygoda i komfort zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Właśnie dlatego szkolenia zdalne cieszą się coraz większą popularnością, zataczając szersze kręgi i wchodząc na zdecydowanie wyższy poziom edukacji. 

 

Należy pamiętać, że szkoleniowiec podejmujący się prowadzenia szkoleń online nie zawsze musi posiadać specjalne licencje czy pozwolenia. Niektóre kursy wymagają jednak przyznania akredytacji przez kuratorium oświaty czy uzyskanie wpisu do wojewódzkiego urzędu pracy. Wyjątkowym przypadkiem są kursy online z certyfikatem – jeśli przedsiębiorca chce rozdawać kursantom certyfikaty nadające konkretne uprawnienia, sam wcześniej będzie musiał zdobyć odpowiednie zaświadczenia od towarzystw zrzeszających przedstawicieli branży.

 

Szkolenia online – etapy realizacji

 

  • Przygotowanie organizacyjne

 

Pierwszym i zdecydowanie najważniejszym etapem realizacji szkolenia online jest odpowiednie przygotowanie organizacyjne. Warto pamiętać, że kursy i szkolenia online to nie tylko przekazanie przygotowanej wcześniej dawki wiedzy, ale także zadbanie o komfort uczestników spotkania czy przygotowanie się na chociażby na kłopoty organizacyjne i techniczne. Przed rozpoczęciem szkolenia online nie wystarczy wysłać do jego uczestników jedynie linku z dostępem do pokoju webinarowego, ale należy przygotować także szczegółową instrukcję dołączenia do spotkania krok po kroku. Coraz częściej praktykowane jest także wcześniejsze rozeznanie się wśród kursantów, poznanie ich potrzeb i oczekiwań. W tym celu trener może przeprowadzić chociażby krótką ankietę przed właściwym spotkaniem, by dowiedzieć się, czego oczekują od niego uczestnicy szkolenia. 

 

  • Przygotowanie techniczne

 

Po odpowiednim przygotowaniu organizacyjnym czas na punkt właściwy, czyli przygotowanie techniczne. Warto pamiętać, że bez tego nie będzie niczego. W końcu jest ono podstawą i fundamentem szkolenia przeprowadzonego w formie zdalnej. Nawet najbogatsza wiedza merytoryczna nie obroni się w momencie problemów technicznych. Przygotowując się do przeprowadzenia kursu czy warsztatu online, warto zadbać przede wszystkim o dobry sprzęt – kamerka, mikrofon niezbierający dźwięków z zewnątrz, internet o dobrej przepustowości, to absolutna podstawa. Niezwykle ważne jest także wybranie dobrej platformy umożliwiającej przeprowadzenie szkolenia. Tę warto wybrać z uwzględnieniem takich czynników jak chociażby wystarczająca ilość miejsc, gwarancja nieograniczonego czasu spotkania, możliwość współdzielenia ekranu przez szkoleniowca czy dostępność czatu.

 

  • Przygotowanie interesującego szkolenia

 

Wiedza oraz odpowiednie przygotowanie merytoryczne będą zwieńczeniem sukcesu. Co jednak najważniejsze – nie zawsze go zagwarantują! Warunkiem jest także umiejętność przekazania wiedzy w sposób, który zainteresuje i porwie tłumy. W przypadku szkolenia online to zadanie wydaje się nieco trudniejsze. Szkoleniowiec musi mówić tak, by ludzie go aktywnie słuchali. Innymi słowy, powinien zainteresować słuchaczy, zachęcać do interakcji, angażować ich intelektualnie i emocjonalnie. Choć jednym z nieodzownych elementów każdego rodzaju szkolenia – czy to szkolenia dla pracowników biurowych czy szkolenia sprzedażowego online itp. – będzie prezentacja, ta musi ograniczać się do najważniejszych kwestii. Warto pamiętać o złotej zasadzie mówiącej, że im mniej tekstu na takiej prezentacji, tym lepiej. Uczestnicy szkolenia biorą w nim udział po to, by słuchać doświadczonego trenera i czerpać od niego wiedzę, a nie po to, by czytać przygotowane wcześniej formułki na slajdach. 

 

Program do szkolenia online

 

Tworzenie szkoleń online czy kursów e-learningowych wbrew pozorom nie wymaga wyjątkowych umiejętności i specjalistycznej wiedzy. Na rynku dostępnych jest wiele programów umożliwiających tworzenie kursów i szkoleń online. Nieco problematyczne może być jednak wybranie tego właściwego. O tym, która z dostępnych na rynku opcji będzie najlepsza, decyduje między innymi specyfika szkolenia, które chcemy przeprowadzić i nasz pomysł na nie. Wybierając program do szkolenia online, warto zastanowić się przede wszystkim nad warunkami, jakie powinien on spełniać. Musi gwarantować optymalną liczbę miejsc dla uczestników naszego szkolenia, a także powinien dawać możliwość nawiązywania z nimi bezpośredniego kontaktu. Czat, na którym uczestnicy spotkania będą mogli zadawać swoje pytania i wchodzić z nami w interakcje, będzie tutaj na wagę złota. Wybierając odpowiednią platformę, należy zwrócić także uwagę na ograniczenia czasowe – jeśli przewidujemy dłuższe szkolenie, zrezygnujmy z bezpłatnych programów, które gwarantują jedynie 30-minutowe połączenie. Wybierzmy wariant, który umożliwi nam współdzielenie ekranu komputera z uczestnikami czatu czy pozwoli na wyświetlanie slajdów – zależnie od potrzeb. Bezwzględnie należy dostosować swoje możliwości techniczne do wymagań, jakie stawiają poszczególne programy do szkoleń. 

 

Szkolenie online – jak urozmaicić? 

 

Potrafimy już przygotować kurs online od najlepszej strony. Wiemy, o co zadbać i o czym warto pamiętać. Pozostaje ostatnie – być może najtrudniejsze – zainteresować słuchacza. Jak prowadzić szkolenie online, by wzbudzić ciekawość wśród uczestników? Wyświetlanie kolejnych slajdów czy teoria recytowana z najlepszych podręczników z pewnością nie jest najlepszą drogą do budowania zaangażowania u słuchaczy. 

 

Warto mieć na uwadze, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Spotkanie możemy więc zacząć od ciekawej historii, jakieś anegdoty czy opowiadania. W dalszej części możemy przekazywać wiedzę i – co najważniejsze – sprawdzać ją. Chcąc zaangażować uczestników kursu i szkolenia online, możemy przeprowadzić krótkie ankiety czy quizy, które będą pewną informacją nie tylko dla szkoleniowca, ale i dla samych uczestników. Uświadomią im mocne i słabsze strony. Wskażą kierunek, nad którym warto jeszcze popracować. Gry, zagadki czy proste pytania, które nieco rozruszają społeczność – to na to warto postawić. Nieodzownym elementem szkolenia online powinna być również seria pytań i odpowiedzi kończąca spotkanie czy poszczególne jego części. 

 

Jak sprzedawać szkolenia online?

 

Podstawą działalności online jest zaangażowana społeczność. Bez względu na branżę, w której działamy i produkt, jaki mamy do zaoferowania, najważniejszym czynnikiem zwiększającym szanse na sukces, są bez wątpienia ludzie. Dla przykładu – chcąc oferować szkolenia sprzedażowe online – sami musimy potrafić je sprzedać. Promocja i marketing jest więc kluczowy w e-commerce i o tym należy pamiętać. 

 

Na start możemy pokusić się o przygotowanie webinaru sprzedażowego, który przedstawi naszą ofertę oraz uświadomi potencjalnemu słuchaczowi wszystko to, co może zyskać dzięki uczestnictwu w naszym kursie. Wskazanie braków w kompetencjach czy niewiedzy nie zawsze będzie jednak najlepszym rozwiązaniem. Zamiast tego warto położyć nacisk na podniesienie kompetencji i poszerzenie horyzontów. Sprzedaż szkoleń online możemy rozpocząć także wewnątrz swojej małej, ale zaangażowanej społeczności skupionej chociażby w mediach społecznościowych. Dopiero z czasem możemy zatoczyć szersze kręgi. 

 

Szkolenia online – dlaczego warto prosić o informację zwrotną po jego zakończeniu? 

 

Elementem zwieńczającym każde szkolenie czy kurs online powinno być podsumowanie. Nie na żywo, nie podczas szkolenia. Warto podtrzymać kontakt ze słuchaczami, wysyłając im po kursie zestaw materiałów czy nawet nagranie wideo. Ankieta ewaluacyjna jest najlepszą formą weryfikacji zarówno postawy samych uczestników, ich opinii czy wiedzy, jaką udało im się zyskać podczas kursu. Jej wyniki wskażą szkoleniowcowi najlepszą drogę, jaką powinien podążać. Nie warto bać się krytyki, ponieważ ucząc innych, należy nauczyć się samodzielnie wyciągać z niej pewne wnioski. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Project Manager (fit-out) Dział Define

    Colliers Poland sp. z o.o.   Poznań, ul. Roosevelta 22    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Jednym z najszybciej rozwijających się zespołów w Colliers jest Define – zespół architektów, badaczy, kosztorysantów, kierowników projektów, projektantów instalacji oraz wielu innych specjalistów. Do części związanej z realizacją projektów fit-out poszukujemy...
  • Pracownik ogólnobudowlany

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Szukamy osób o różnych specjalizacjach (glazurnik, malarz, zabudowy GK, sufity systemowe, prace wykończeniowe); Praca dostępna również dla 2-3 osobowych brygad.
  • Asystent / Asystentka w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca hybrydowa / stacjonarna
    asystent  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: wspieranie pracy administracyjnej działu, w tym m.in.: przygotowywanie case study, materiałów informacyjnych oraz innych dokumentów, wykorzystywanych w pracy z klientem wewnętrznym i zewnętrznym; przygotowywanie prezentacji w programie PowerPoint (sprzedażowych,...
  • Specjalista ds. kadrowo-płacowych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Kunice, k Legnicy    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej zgodnie z obowiązującymi przepisami; Naliczanie wynagrodzeń z tytułu umów o prace i umów cywilno-prawnych; Prowadzenie ewidencji urlopów, zwolnień oraz innych absencji, rozliczanie czasu pracy;...
  • Technik laboratoryjny - usługi weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: przyjmowanie materiału do badań na podstawie instrukcji stanowiskowych, samodzielne wykonywanie badań pod nadzorem diagnosty, przyjmowanie zamówień (odczynniki i materiały zużywalne), zarządzanie magazynem (materiały zużywalne).
  • Junior Helpdesk Specialist

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Chcesz stawiać pierwsze kroki w IT i zdobywać doświadczenie w pracy z nowoczesnymi systemami i infrastrukturą? Dołącz do naszego zespołu jako Junior Helpdesk! To praca pełna wyzwań, w której nie tylko rozwiążesz realne problemy techniczne, ale też weźmiesz udział w ciekawych...

Najnowsze artykuły

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience obejmuje interakcje między kandydatem do pracy a pracodawcą. Wbrew pozorom doświadczenie kandydata nie zaczyna się w momencie, gdy przekracza on próg firmy w drodze na rozmowę kwalifikacyjną. Na to, jak kandydat oceni pracodawcę na przykład w sieci, wpływ ma m.in. wizerunek przedsiębiorstwa i jego polityka employer brandingowa oraz forma ogłoszenia o pracę.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379