Samoocena pracownika - czemu służy
W strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw dużą wagę przywiązuje się do rozwoju pracowników. Chodzi tu nie tylko o rozwój w kontekście przydatności dla firmy, ale też w odniesieniu do osobistej kariery zawodowej.
Aby wkraczać na kolejne szczeble kariery, dobrze jest się do tego odpowiednio przygotować. Temu służy między innymi samoocena pracownicza. Jest to z jednej strony podsumowanie przeszłych działań, a z drugiej przygotowanie przyszłych kroków.
Dobrze napisana samoocena pracownika pomoże przeanalizować wady i zalety. Pozwoli na przyjrzenie się sukcesom i porażkom. Zebranie doświadczeń z całego roku będzie podstawą, by przeanalizować działania pracownika z szerszej perspektywy (a nie np. przez pryzmat ostatniego sukcesu lub ostatniej porażki).
Samoocena pracownika jest bardzo pomocna przy okresowych rozmowach z menadżerami. Po pierwsze dlatego, że jeśli ocenia się dłuższy czas, to przełożeni niekoniecznie pamiętają o wszystkich osiągnięciach, sukcesach, do których przyczynił się dany pracownik.
Może również stanowić element potwierdzający starania o podwyżkę lub awans. Kiedy przedstawimy na piśmie dokonania, udowodnimy realizację wyznaczonych celów, będziemy mieli podstawy do ubiegania się o różne gratyfikacje.
Samoocena pracownika - przykłady
Samoocenę pracownika często stosuje się równolegle z oceną menadżera. Te same pytania i kryteria pozwalają sprawdzić, jak dany pracownik ocenia siebie i jak jest postrzegany przez przełożonych.
Przykładowa samoocena pracownika powinna zawierać weryfikację naszych osiągnięć. Powinniśmy napisać, czego udało się nam dokonać, zwracając przy tym uwagę, jakie cechy nam w tym pomogły. Dobrze jest opisać też problemy, jakie były napotykane i w jaki sposób udało się z nich wybrnąć.
W samoocenie powinny się też znaleźć informacje, jakie kompetencje chcemy rozwijać i jakie kwalifikacje zdobyć.
Samoocena pracownika - jak napisać
Nie ma jednego konkretnego sposobu na to, jak napisać samoocenę. Jednak najlepiej jest zadać sobie pytania dotyczące własnej kariery i odpowiednio skonstruować odpowiedzi.
Po pierwsze warto zastanowić się, jakie cele chce się osiągnąć. Dobrze mieć jasność, czego my sami oczekujemy od siebie i czego oczekuje pracodawca. Czy kompetencje, które posiadamy, są nam pomocne, czy jest coś, co powinniśmy poprawić.
Jest kilka podstawowych informacji, które powinna zawierać samoocena pracownika - przykłady osiągnięć, do których się przyczyniliśmy, sytuacje problematyczne, z których udało się wybrnąć, plany, jakie chciałoby się zrealizować.
Warto postawić na konkrety. Nie pisać ogólnikowo, że np. chce się rozwinąć, ale podać dokładnie, w jakim obszarze i jaką drogą planuje się to zrobić.
Tak samo, jeśli opisujemy przeszłe doświadczenia. Nie pisać, że jesteśmy pomocni, ale podać konkret - komu się pomogło i przy jakim zadaniu. Nie należy pomijać porażek, ale trzeba opisać je wyciągając konstruktywne wnioski i proponowane rozwiązania na przyszłość.
Jeśli chcemy przedstawić samoocenę w formie pisemnej, dobrze jest zadbać o formę takiego dokumentu.
Często przydatne są tabele, które pozwolą zadbać o przejrzystość wypowiedzi takiej samooceny pracownika. Jak napisać coś takiego? Wystarczy wprowadzić kryteria oceniania i zdefiniować je za pomocą skali (np. pięciostopniowej lub dziesięciostopniowej).