Zdrowa rywalizacja
Rywalizacja towarzyszy nam praktycznie cały czas. Stykamy się z nią na każdym etapie naszego życia: w przedszkolu, na studiach, a później w pracy. Jeśli współzawodnictwo nie pogarsza relacji międzyludzkich i pozwala na rozwój osobisty, to mamy do czynienia ze zdrową rywalizacją. Może ona stymulować np. studentów bądź pracowników. Dzięki niej powstają innowacyjne projekty pozwalające firmie na objęcie pozycji lidera w danej branży.
Istotne jest, aby pracownicy mieli świadomość, że powinni stać się lepszą wersją siebie nie dlatego, żeby utrzeć nosa kolegom i koleżankom. Jeśli rywalizacja nie prowadzi do niemoralnych zachowań, jest duże prawdopodobieństwo, że będzie ona wpływała na efektywność całego zespołu.
Przełożeni powinni zatem zwracać szczególną uwagę na to, czy zachowania podwładnych nie odbiegają od przyjętej normy. W ten sposób zatroszczą się o dobrą atmosferę sprzyjającą dbaniu o wspólne dobro.
Niezdrowa rywalizacja w pracy
Niestety nie każdy typ współzawodnictwa pozwala rozwinąć skrzydła. Znacznie częściej spotykamy się z niezdrową rywalizacją w pracy. Jeśli na siłę próbujemy udowodnić swoją wyższość, szukamy okazji, by dopiec komuś i pokazać, że jesteśmy lepsi, to jest to przykład destrukcyjnego współzawodnictwo. W takiej sytuacji bardziej skupiamy się na tym, co my chcemy udowodnić, niż na tym, co można wspólnie osiągnąć.
Niezdrowa rywalizacja nie wpływa pozytywnie na pracę całego zespołu. Często powoduje konflikty, które uniemożliwiają realizację zadań. W takiej sytuacji przełożony powinien interweniować. Jeśli rywalizacja bardzo nam przeszkadza, to być może nastał moment zmiany środowiska. Dzięki temu ograniczymy stres związany z nieprzyjemnymi sytuacjami.
Kobieca rywalizacja w pracy
Warto podkreślić, że rywalizacja nie jest domeną jednej płci, chociaż wydawać by się mogło, że w większości przypadków rywalizują między sobą mężczyźni. Nic bardziej mylnego. Kobiety bardzo często biorą sobie za punkt honoru pokazanie przedstawicielkom swojej płci, kto tu rządzi. Wszystko zależy od człowieka i jego ambicji, a także od ogólnej atmosfery w miejscu pracy. Duże znaczenie ma też postawa przełożonego. Jeśli na stanowisku lidera jest osoba, która dobrze się czuje w atmosferze poniżania oraz niezdrowej rywalizacji, to trzeba się spodziewać, że takie działania nie będą piętnowane.