Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Podstawy psychologii w negocjacjach

Podstawy psychologii w negocjacjach

 
Podstawy psychologii w negocjacjach

Rozmowa z szefem o podwyżce, próba przekonania partnera do zagranicznego wyjazdu, rozmowa współpracowników o zadaniach w projekcie… kiedy dobrze przygotujemy się do dyskusji, możemy osiągnąć wiele. Z kolei liczne błędy popełniane w negocjacjach sprawiają, że oddalamy się od obranego celu.

 

Najważniejsze elementy psychologii w negocjacjach

 

Negocjacje są nieodłącznym elementem naszego życia. Próbujemy przeforsować swoje warunki w domu, w pracy lub w różnych sytuacjach społecznych. Targujemy się o wartość nabywanych produktów, kolor ścian we wspólnym mieszkaniu, o to, kto pozmywa naczynia, a kto wyrzuci śmieci. Walczymy o odpowiednią wysokość wynagrodzenia, czy warunki zatrudnienia.

 

Do negocjacji przystępują strony mające konkretne stanowisko, a także cel zależny od pozostałych rozmówców. Uczestnicy takich dyskusji stosują więc różne techniki, by uzyskać dla siebie jak najkorzystniejsze rozwiązanie. Na techniki negocjacyjne składają się elementy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Bardzo duże znaczenie ma tutaj umiejętność rozpoznawania stanów emocjonalnych poszczególnych rozmówców i odpowiednia na nie reakcja.

 

Poniżej przedstawiamy kilka haseł z obszaru psychologii negocjacji, których świadomość oraz umiejętne wykorzystanie może mieć znaczący wpływ na efekt końcowy dyskusji:

asertywność – tak naprawdę podstawa każdej debaty. Asertywni rozmówcy to tacy, którzy mają własne zdanie i potrafią je rzeczowo uargumentować. Ta cecha jest niezbędna do przeprowadzenia konstruktywnej rozmowy;
perswazja – umiejętność przekonywania do swoich racji, zmiany czyjegoś zdania, porzucenia własnych przekonań na rzecz innych;
manipulacja – ma wydźwięk pejoratywny; wiąże się z przeinaczaniem faktów, naginaniem prawdy, w celu osiągnięcia konkretnych korzyści np. przeforsowania swojej opinii;
komunikacja niewerbalna – postawa ciała, gesty, mimika, ubiór dobrane odpowiednio do sytuacji mogą mieć duży wpływ na prowadzone negocjacje.
komunikacja werbalna – choć dużą rolę w skutecznym negocjowaniu przypisuje się komunikacji niewerbalnej, używane słownictwo, styl języka w ogromnym stopniu wpływają na to, jak dana osoba jest odbierana.

 

Znajomość tych elementów, umiejętne ich wykorzystanie, a także wiedza jak je rozpoznać jest bardzo ważna, by przeprowadzić skuteczne negocjacje.

 

Rola i znaczenie psychologii w negocjacjach

 

Psychologia, jako nauka zajmująca się zachowaniami ludzkimi, mechanizmami wpływającymi na różne procesy, jest właściwie niezbędnym elementem negocjacji. Obserwacja rozmówcy, rozpoznanie jego słabych lub mocnych stron, predyspozycji, cech charakteru stwarza możliwości na dobranie właściwego stylu negocjacji.


A te są bardzo różne – np. twarde (gdzie dominuje nieustępliwość, walka o racje) dotyczą sytuacji, gdzie uczestnicy negocjacji dzielą się na wygranych i przegranych. Wykorzystuje się odpowiednie argumenty, by ostateczny cel odpowiadał racjom tylko jednej ze stron. Z kolei negocjacje miękkie to takie, w których w większym stopniu wypracowuje się kompromis niż obiera któreś z gotowych rozwiązań przedstawionych przez strony dyskusji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Architekt

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant Instalacji Sanitarnych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Projektant Instalacji Elektrycznych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Specjalista ds. administracji

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Obowiązki: Obsługa spraw administracyjnych i handlowych, w tym przygotowywanie ofert, umów i wniosków do urzędów. Tworzenie raportów i zestawień. Kontakt z firmami transportowymi. Wystawianie i zarządzanie kartami BDO. Ewidencja opadów BDO. Komunikacja z klientami przez telefon i email....
  • Project Manager (fit-out) Dział Define

    Colliers Poland sp. z o.o.   Poznań, ul. Roosevelta 22    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Jednym z najszybciej rozwijających się zespołów w Colliers jest Define – zespół architektów, badaczy, kosztorysantów, kierowników projektów, projektantów instalacji oraz wielu innych specjalistów. Do części związanej z realizacją projektów fit-out poszukujemy...
  • Pracownik ogólnobudowlany

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Szukamy osób o różnych specjalizacjach (glazurnik, malarz, zabudowy GK, sufity systemowe, prace wykończeniowe); Praca dostępna również dla 2-3 osobowych brygad.

Najnowsze artykuły

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience obejmuje interakcje między kandydatem do pracy a pracodawcą. Wbrew pozorom doświadczenie kandydata nie zaczyna się w momencie, gdy przekracza on próg firmy w drodze na rozmowę kwalifikacyjną. Na to, jak kandydat oceni pracodawcę na przykład w sieci, wpływ ma m.in. wizerunek przedsiębiorstwa i jego polityka employer brandingowa oraz forma ogłoszenia o pracę.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379