Jeżeli ktoś prowadzi biznes w internecie, musi skupić się nie tylko na wizualnych aspektach strony czy odpowiedniej prezentacji produktu. Ważnym miernikiem, który powinien obserwować, jest współczynnik konwersji.
Spis treści
Konwersja – co to znaczy?
Konwersja to pojęcie przyjmujące różne znaczenia, w zależności od dziedziny, w której się tego określenia używa. W branży IT np. mowa jest o konwertowaniu plików, np. Worda do formatu PDF, możemy mieć do czynienia z konwersją w chemii, matematyce, ale też np. religii. W artykule omówimy, czym jest konwersja w marketingu internetowym.
Współczynnik konwersji – co to jest?
Konwersja to działanie użytkownika, które przekłada się na oczekiwany przez właściciela strony cel. Np. jeśli ktoś prowadzi sprzedaż przez internet, to głównym założeniem przedsiębiorcy będzie zakup produktów przez użytkowników portalu. Jeżeli ktoś prowadzi marketing internetowy w postaci reklam np. na Facebooku, to oczekuje, iż użytkownik kliknie w dany baner.
Konwersja – cel
Celem konwersji jest zachęcenie użytkowników do podjęcia określonej akcji. Żeby to osiągnąć, w witrynach internetowych umieszcza się specjalne znaczniki CTA – call to action. Do podjęcia akcji mają zachęcać także inne elementy strony – np. jej właściwy układ z widocznym menu, dzięki któremu użytkownik szybko znajduje to, czego szuka, informatywne, zawierające frazy kluczowe opisy, elementy podnoszące atrakcyjność witryny jak zdjęcia, wizualizacje. Ostatecznie użytkownik ma np. kliknąć w reklamę, dodać przedmiot do koszyka i dokonać zakupu, zarejestrować na portalu itp. – co oznacza korzyść dla firmy oferującej za pośrednictwem strony produkty lub usługi.
Należy zatem podkreślić, że celem konwersji nie jest wyłącznie to, by jak najwięcej osób przeszło przez lejek sprzedażowy i nabyło dany produkt. Założenia osób prowadzących internetowy biznes mogą być wielorakie, na przykład przeczytanie danego artykułu, zapisanie się do newslettera, rejestracja profilu użytkownika, pozyskanie danych itd.
Konwersja – typy
Niekiedy konwersje dzieli się na tzw. makrokonwersję oraz mikrokonwersja. Makrokonwersja oznacza osiągnięcie przez właściciela witryny jednego z najważniejszych celów – są nimi zazwyczaj dokonanie zakupu produktu lub zarejestrowanie na portalu. Z kolei mikrokonwersja oznacza osiągnięcie jednego z pomniejszych celów np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie ankiety, wysłanie wiadomości z pytaniem o produkt, kliknięcie w reklamę, ściągnięcie materiałów, przeczytanie artykułu, przejście przez szereg podstron, udostępnienie strony innym użytkownikom itp.
Współczynnik konwersji – jak obliczyć?
Współczynnik konwersji podaje się procentowo. Jest to stosunek osób, które wykonały pożądane działanie, do wszystkich użytkowników, którzy byli do tych działań przekonywani. Np. relacja osób, które kupiły jakiś produkt do liczby wszystkich klikających w reklamę. Ostateczny wynik mnoży się razy 100%.
np. WK = 50 (osób, które dokonały zakupu) / 1000 (odwiedzin sklepu) x 100% = 5%
Współczynnik konwersji – jaki jest satysfakcjonujący?
Ponieważ nie ma czegoś takiego jak jeden uniwersalny wzór konwersji, trudno jest wskazać satysfakcjonujący współczynnik – w każdym przypadku będzie on nieco inny. Niekiedy mówi się o tym, że współczynnik konwersji na poziomie powyżej 5% można uznać za wysoki.
Regularne zbieranie informacji o współczynniku konwersji celu obranego przez przedsiębiorcę pozwala dbać o efektywność danego biznesu, wyeliminować niekorzystne działania i wprowadzać korzystne zmiany.
Optymalizacja współczynnika konwersji – jak to zrobić?
Mając wyznaczone konkretne zadania, można mierzyć skuteczność działań, a w razie niezadowalających wyników i trudności wprowadzić optymalizację konwersji. W jaki sposób? Rozwiązania są różne na przykład zmiana strony internetowej na bardziej intuicyjną – to znaczy taką, na której użytkownik łatwo będzie mógł wykonać poszczególne kroki (rejestrację, zakup itd.). Może okazać się też, że należy zmienić pozycjonowanie strony, wybrać inne słowa kluczowe. Kampania dotrze wtedy precyzyjniej do odpowiednich klientów, którzy zaczną konwertować – dokonają zakupu, zapiszą się do kampanii promocyjnej, wezmą udział w konkursie itd.